لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۱

بلینکن در «کی‌یف» کمک نظامی۲.۲ میلیارد دلاری آمريکا به اروپا را اعلام کرد


آنتونی بلینکن در یک دیدار اعلام نشده به «کی‌یف» رفت.
آنتونی بلینکن در یک دیدار اعلام نشده به «کی‌یف» رفت.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۱۷ شهریور در یک دیدار اعلام نشده از «کی‌یف» کمک نظامی ۲.۲ میلیارد دلاری واشینگتن به اوکراین و سایر کشورهای اروپایی برای مقابله با تهدیدهای روسیه را اعلام کرد.

آقای بلینکن در دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری و سایر مقامات ارشد اوکراین گفت جو بایدن تصمیم خود برای اعطای این کمک نظامی دراز مدت به اوکراین و ۱۸ کشور اروپایی دیگر را که اکثر آنها عضو ناتو هستند به کنگره آمریکا اطلاع داده است.

وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت:«جو بایدن با صراحت حمایت از اوکراین تا هر زمانی که لازم باشد را اعلام کرده است. من در ملاقات با ولودیمیر زلنسکی و مقامات ارشد اوکراین بر این پیام تاکید کردم.»

کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن با هدف «تاکید بر ادامه حمایت از مقاومت اوکراین در برابر تجاوز نظامی روسیه» با رهبران کشورهای متحد آمریکا تلفنی صحبت خواهد کرد.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا نیز صبح روز پنجشنبه در کنفرانسی در آلمان گفت این کمک‌های نظامی خارجی علاوه بر بسته ۶۷۵ میلیون دلاری کمک مستقیم آمریکا به اوکراین شامل تسلیحات سنگین، مهمات و خودروهای زرهی است.

از سخنان مقامات آمریکایی چنین برمی آید که حدود یک میلیارد دلار از کمک نظامی ۲.۲ میلیارد دلاری به کشورهای اروپایی به اوکراین داده خواهد شد و مابقی آن بین آلبانی، بوسنی، بلغارستان، استونی، لتونی، لیتوانی، جمهوری چک، یونان، مولداوی، رومانی، لهستان، مقدونیه شمالی، اسلوواکی، اسلووانی، گرجستان و کوزوو تقسیم خواهد شد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت این مبالغ به کشورهای منطقه کمک خواهد کرد که در برابر تهدیدهای جدید از امنیت و استقلال خود دفاع کنند و روند ادغام و انطباق ارتش خود در ناتو را تسریع کنند.

این بسته کمک مالی به کشورهای دریافت کننده امکان می دهد که متناسب با نیازهای ارتش خود از شرکت‌های آمریکایی اسلحه و تجهیزات بخرند.

علاوه بر این کمک‌های نظامی درازمدت ۲.۲ میلیارد دلاری، دولت آمریکا ۶۷۵ میلیون دلار به اوکراین کمک نظامی مستقیم و فوری می دهد.

به گفته لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا این کمک نظامی جدید موشک اندازهای هویتزر، مهمات توپخانه، خودرو و آمبولانس‌های زرهی، سامانه‌های ضد تانک و تسلیحات دیگری را که اوکراین در جبهه‌های جنگ به آنها نیاز دارد شامل می شود.

آقای آستین در جلسه مقامات کشورهای حامی اوکراین که دبیرکل ناتو نیز در آن حضور داشت گفت:«جنگ وارد یک مقطع مهم دیگر شده است و موفقیت تلاش‌های مشترک ما در میدان نبرد مشهود است.»

با احتساب اين کمک نظامی جدید، دولت جو بایدن تاکنون در مجموع ۱۵.۲ میلیارد دلار به اوکراین کمک نظامی داده است.

ولادیمیر زلنسکی پس از دیدار با آنتونی بلینکن از کمک‌ها سخاوتمندانه واشنگتن و نقش موثر وزیر خارجه و کنگره آمریکا در تصویب کمک‌های نظامی سریع به اوکراین قدردانی کرد.

در روزهای اخیر نبرد بین نیروهای روسیه و اوکراین تشدید شده است. اوکراین مدعی است در ضد حمله روزهای اخیر چند نقطه در ناحیه خرسون و چند نقطه دیگر در جبهه‌های شرقی از جمله در خارکيف را بازپس گرفته است.

همزمان به رغم هشدارهای مکرر سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی تبادل آتش در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا ادامه دارد و روسیه و اوکراین طرف مقابل را مسئول حملات غیرمسئولانه معرفی می کنند.

روز چهارشنبه آمریکا مسکو را به بازداشت و انتقال اجباری صدها هزار شهروند اوکراینی ساکن مناطق اشغالی به روسیه متهم کرد. مقامات روسیه این اتهام را رد کردند.

با استفاده از آسوشیتدپرس؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG