لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۴

هشدار عفو بین‌الملل درباره «شکنجه و کشتار هزاره‌ها» به دست طالبان


آگهی ترحیم اعضای خانواده مرادی و چند هزاره دیگر
آگهی ترحیم اعضای خانواده مرادی و چند هزاره دیگر

بر اساس تحقیقات جدید سازمان عفو بین‌الملل، طالبان از یک سال پیش که بر افغانستان حاکم شده‌اند، به شکنجه و کشتار هدفمند قوم هَزاره دست زده و شماری از افراد این قوم را اعدام کرده‌اند.

عفو بین‌الملل در گزارش تحقیقی خود که روز پنج‌شنبه، ۲۴ شهریور، منتشر کرد، تاکید می‌کند که کشتار پیاپی از سوی طالبان نشانگر الگوی حمله سیستماتیک علیه اقلیت‌های قومی است و از جمله اعضای نیروهای امنیتی پیشین که از قوم هزاره هستند، به دست طالبان اعدام می‌شوند.

این سازمان حقوق بشری افزوده که از نظر طالبان، اقلیت‌های قومی مانند طایفه هزاره، «دشمن» محسوب می‌شوند.

تحقیقات این سازمان نشان می‌دهد که نیروهای طالبان در هفته اول تابستان امسال در یک حمله عمدی به هزاره‌ها در ولایت غور، شش تن از آن‌ها را کشته‌اند.

این گزارش می‌گوید که طالبان در جستجوی محمد مرادی، یک مقام امنیتی وابسته به حکومت ساقط شده، او و سه مرد دیگر را اعدام کردند که آثار شکنجه دست‌کم بر بدن محمد مرادی مشهود بود.

در آن حمله، همسر و تاج‌گل مرادی، دختر ۲۲ ساله آقای مرادی، که تا پیش از روی کار آمدن طالبان دانشجوی رشته پزشکی بود نیز کشته شدند. دو فرزند نوجوان دیگر این خانواده نیز در آن یورش مسلحانه زخمی شدند.

محمد مرادی زمان کوتاهی پیش از اعدام، تلاش کرده بود به ایران فرار کند اما موفق نشده بود.

عفو بین‌الملل همچنین اعدام‌های غیرقانونی مشابهی علیه مردم هزاره را در ولایت‌های غزنی و دایکندی در تابستان سال گذشته که مقارن با روی کار آمدن دوباره طالبان بود، مستند کرده است.

این سازمان با شاهدان حمله‌ای که هفته نخست تابستان امسال در غور صورت گرفت، از راه دور مصاحبه کرده و تصاویر و ویدئوهایی را که از آن جنایات به‌دست آورده، مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. یکی از ویدئوها از تصاویر ماهواره‌ای بود.

آنیس کالامار، دبیرکل عفو بین‌الملل، همزمان با انتشار گزارش تازه گفت: «طالبان باید فورا به این کشتارهای هدفمند ظالمانه پایان دهد و به عنوان حاکمان کشور، حفاظت از جان همه مردم افغانستان را تضمین کنند.»

به گفته دبیرکل این سازمان، اگر مقامات طالبان نخواهند یا نتوانند عدالت را تامین کنند، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی لاهه باید انجام تحقیقاتی جامع را درباره پرونده اعدام‌های غیرقانونی در خاک افغانستان بدون فوت وقت آغاز کند.

خانم کالامار افزود که سازمان عفو بین‌الملل در کنار گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور افغانستان، خواهان تعیین سازوکاری برای پاسخ‌گو کردن طالبان در افغانستان است.

طالبان که بیست سال از قدرت رانده شده بودند، از حدود سیزده ماه پیش دوباره حکمروایی بر افغانستان را به دست گرفته‌اند.

عفو بین‌الملل در گزارش‌های متعدد در این دوره سیزده ماهه تاکید کرده که هزاران تن از شهروندان افغانستان در معرض خطر جدی اقدامات تلافی‌جویانه طالبان قرار دارند و به‌ویژه کسانی که طالبان آن‌ها را به چشم «دشمن» می‌بیند، با تهدید جدی جانی روبه‌رو هستند.

مردم قوم هزاره در کنار مقامات و کسانی که با حکومت پیشین در ارتباط بوده‌اند یا شیعیانی که به صفوف «جبهه مقاومت ملی» به رهبری احمد مسعود پیوسته‌اند، با بیشترین خطر جانی روبه‌رویند.

طالبان تمامی تحقیقات و گزارش‌های پیشین عفو بین‌الملل در مورد نقض جدی حقوق زنان و لطمه سنگین به آزادی بیان در این کشور در سیزده ماه گذشته را رد کرده و گفته است که حقوق مردم نه بر اساس آزادی‌های امروزی در جهان، بلکه بر اساس شریعت اسلام تعیین می‌شود.

XS
SM
MD
LG