لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۹

بلینکن: حکومت ایران به آزار و اذیت سیستماتیک زنان پایان دهد


آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، از جمهوری اسلامی خواست که به آزار و اذیت سیستماتیک زنان پایان دهد.

آقای بلینکن شامگاه دو‌شنبه با اشاره به جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد در شبکه اجتماعی توییتر نوشت که او «امروز باید زنده می‌بود، اما به جای آن، ایالات متحده و مردم ایران سوگوار او شده‌اند».

وی سپس تاکید کرد که «حکومت ایران از آزار و اذیت سیستماتیک زنان دست بردارد و اجازه اعتراضات مسالمت‌آمیز بدهد».

مرگ مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله‌ای که ماموران گشت ارشاد در تهران او را بازداشت کرده بودند، خشم عمومی را در ایران برانگیخته و موجب اعتراضات گسترده‌ای در سراسر کشور شده است.

تهران و چندین شهر دیگر از جمله رشت، اصفهان، سنندج و کرج روز دوشنبه صحنه اعتراضاتی بود که با هجوم نیروهای امنیتی و ضدشورش به خشونت کشیده شد.

برخی گزارش‌ها نیز حاکی از کشته شدن چند نفر از معترضان در استان کردستان است. سازمان حقوق بشری هه‌نگاو می‌گوید که چهار نفر در سقز، زادگاه مهسا امینی، و دیواندره بر اثر «شلیک مستقیم» نیروهای امنیتی کشته شده‌اند. رادیو فردا اما به‌طور مستقل نمی‌تواند صحت این گزارش را تایید کند.

شامگاه دوشنبه همچنین سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده از سرکوب معترضان به حجاب اجباری در ایران انتقاد کرد و گفت که جمهوری اسلامی باید به سخن معترضان گوش کند.

ند پرایس در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «زنان ایرانی نباید به خاطر پوشش خود دستگیر شوند، چه رسد به ضرب و شتم وحشیانه.»

وی افزود: «حکومت ایران باید به سخن کسانی که معترض مرگ بی‌رحمانه مهسا امینی در بازداشت پلیس هستند، گوش دهد نه آن که به آنها شلیک کند.»

مقامات ایران گزارش‌ها درباره ضرب و شتم مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد را رد کرده‌ و گفته‌اند که او بیماری قلبی داشته است. اما امجد امینی، پدر مهسا امینی، در گفت‌وگو با پایگاه خبری «امتداد» گفته که بر اساس تماس‌های بسیاری از دخترهایی که آن روز با مهسا بازداشت شده بودند، مطمئن است که «او را زده‌اند».

همچنین چندین پزشک نیز با مشاهده تصاویر خانم امینی در بیمارستان تاکید داشته‌اند که علت خون‌ریزی از گوش در این شرایط ضربه به سر می‌تواند باشد.

با استفاده از شبکه اجتماعی توییتر و گزارش‌های رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG