لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۲

پدر مهسا امینی: همه اظهارات فرمانده نیروی انتظامی دروغ است


مهسا امینی در بیمارستان
مهسا امینی در بیمارستان

امجد امینی، پدر مهسا امینی، همه اظهارات و ادعاهای فرمانده نیروی انتظامی تهران درباره چگونگی جان باختن دخترش را رد و ضمن تاکید بر «برخورد فیزیکی» با مهسا اعلام کرد نیروهای انتظامی اجازه نمی‌دادند که خانواده مهسا همه سر و بدن او ببینند تا مبادا متوجه «کبودی‌های بدنش» شوند.

آقای امینی روز سه‌شنبه، ۲۹ شهريور، در گفت‌وگو با رویداد۲۴ گفت: «بنده صراحتا همه اظهارات سردار رحیمی فرمانده نیروی انتظامی را تکذیب می‌کنم.»

حسین رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی تهران، روز دوشنبه در یک نشست خبری ویژه، منکر برخورد فیزیکی نیروهای گشت ارشاد با مهسا امینی شد و همچنین ادعا کرد که لباسی که مهسا در فیلم منتشرشده به تن دارد با لباسی که هنگام دستگیری به تن داشت متفاوت است.

اما پدر مهسا گفت: «ایشان می‌گویند لباس مهسا با لباسی که در فیلم دوربین‌ها به تن دارد کاملا متفاوت است، بنده می‌گویم این حرف کذب است و اصلا چنین چیزی وجود ندارد. حتی یک زن ۶۰ ساله هم به اندازه مهسا پوشیده نبود!»

مهسا امینی که همراه با خانواده‌اش از سقز به تهران سفر کرده بود، روز ۲۵ شهریور، سه روز پس از بازداشت به‌دست مأموران گشت ارشاد، در بیمارستان کسری تهران جان باخت و پیکر او روز شنبه در سقز در میان اعتراضات مردم به خاک سپرده شد.

در حالی که نیروی انتظامی با انتشار یک فیلم تقطیع‌شده مدعی است هیچ‌گونه برخورد فیزیکی میان نیروهای گشت ارشاد و مهسا امینی رخ نداده، آقای امینی تاکید کرد: «تا به الان هر فیلمی که منتشر کردند، سانسورشده بوده و هیچ کدام واقعیت ماجرا نیست.»

او افزود وقتی دخترش از ماموران خواسته بود که رهایش کنند، «یکی از ماموران مهسا را هل می‌دهد و با او برخورد فیزیکی می‌کنند.»

پدر مهسا با تاکید بر این که این برخورد «با وسایل مختلف» صورت گرفت، همچنین گفت: «چند دختری که داخل ون بودند، بعد از حادثه با من تماس گرفتند و گفتند داخل ون با مهسا برخورد فیزیکی شده است.»

آقای امینی ادامه داد: «وقتی به بیمارستان رفتیم، نمی‌گذاشتند مهسا را ببینیم. همه سر و بدن او را پوشانده بودند تا ما کبودی‌های بدنش را نبینیم. فقط صورت و کف پای دخترم را توانستم ببینم که البته من با هزار بدبختی توانستم کبودی‌های پای مهسا را ببینم.»

به گفته او، همچنین انتقال مهسا به بیمارستان با تاخیر صورت گرفته بود.

پیشتر بیمارستان کسری نیز در پیامی تایید کرد که هنگامی که این جوان ۲۲ ساله به این بیمارستان منتقل شد، علائم حیاتی در او دیده نمی‌شد.

با این که به گفته فرمانده نیروی انتظامی تهران لباس‌های «ماموران گشت ارشاد به دوربین‌هایی مجهز» است، اما حسین رحیمی مدعی شده که ماموران هنگام بازداشت مهسا «فاقد دوربین بودند».

آقای امینی با تاکید بر خودداری نیروی انتظامی از نشان دادن فیلم‌های مربوط به دخترش گفت: «بنده درخواست دسترسی به دوربین‌های داخل ون و حیاط ساختمان وزرا را کردم، اما هیچ جوابی به من ندادند.»

پدر مهسا بار دیگر تاکید کرد که دخترش هرگز دچار بیماری نبوده و «با صدای بلند» می‌گوید «مهسا در کمال صحت و سلامت کامل بود».

پیشتر احمد وحیدی وزیر کشور مدعی شده بود که مهسا «در پنج سالگی جراحی مغز» انجام داده بود.

آقای امینی همچنین درباره عجله حکومت برای خاکسپاری جنازه دخترش گفت: «به ما فشار آوردند که شبانه مهسا را خاک کنیم که من گفتم تحت هیچ شرایطی اجازه نمی‌دهم و باید مردم و فامیل‌ها و حتی مادرش حضور داشته باشند. با پافشاری بنده، مراسم تدفین به ساعت ۸ تغییر کرد.»

در حالی که افکار عمومی در ایران و همچنین جامعه بین‌المللی خواستار روشن شدن حقیقت و تحقیقات فوری درباره جان باختن مهسا امینی هستند، پدر او گفت: «ناراحتی من این است که مقامات و مسئولان هر روز در حال دروغ‌پراکنی در مورد دختر من هستند.»

او خواستار محاکمه علنی آن کسی شد که دخترش را «زده است» و گفت: «اجازه نمی‌دهم خون دخترم پایمال شود.»

اما این اولین بار نیست که یک بازداشتی در بازداشتگاه‌های جمهوری اسلامی بر اثر بدرفتاری مأموران جان می‌بازد؛ مرگ زهرا کاظمی، عکاس ایرانی-کانادایی و ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس، از موارد معروف در این زمینه است.

همچنین سال گذشته، گروه موسوم به «عدالت علی» با هک کردن دوربین‌های امنیتی زندان اوین برای اولین بار تصاویری از بدرفتاری‌های خشن با زندانیان را منتشر کرد.

پس از انتشار این تصاویر، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی وعده داد این نحوه برخورد زندانبانان با زندانیان در زندان اوین بررسی شود، اما از آن زمان تاکنون هیچ خبری از نتیجه این تحقیقات نشده است.

جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد به موج تازه‌ای از اعتراضات در چندین شهر ایران از جمله تهران و مشهد دامن زده که در شکل و نحوه حضور مردم معترض متفاوت از گذشته است و زنان در آن نقشی محوری و پررنگ دارند.

XS
SM
MD
LG