لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۳
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۱۹:۵۲ ۲۸.۱۲.۱۴۰۱

۱۹:۴۷ ۲۸.۱۲.۱۴۰۱

گزارش‌ها از ایران حاکی است که در آستانه آغاز سال نو خورشیدی، شماری از زندانیان شناخته‌شده سیاسی و عقیدتی که مشمول «عفو معیاری» اخیر قرار نگرفتند، به مرخصی اعزام و یا به طور موقت با قرار وثیقه آزاد شدند.

در پی صدور بخش‌نامه موسوم به «عفو معیاری» که حکومت جمهوری اسلامی هم‌زمان با سالگرد انقلاب ۵۷ تبلیغات گسترده‌ای درباره آن انجام داد، شماری از بازداشت‌شدگان و کنشگران سیاسی و مدنی زندانی آزاد شدند.

از این میان برخی اعلام کردند که آزادی آن‌ها بدون درخواست عفو و امضای‌ ندامت‌نامه صورت گرفته است و بعضی نیز گفتند که پس از پایان دوره محکومیت خود آزاد شده‌اند. با این حال، شمار قابل توجهی از زندانیان سیاسی زن و مرد مشمول عفو رهبر جمهوری اسلامی نشدند و همچنان در زندان‌های مختلف ایران در حبس به سر می‌برند.

۱۹:۴۱ ۲۸.۱۲.۱۴۰۱

حالِ عمومی توماج صالحی، خواننده رپ زندانی در ایران، «خوب» گزارش شده است

امیر رئیسیان، وکیل دادگستری، روز یکشنبه از قول دیگر همکار خود خبر داد که حال عمومی توماج صالحی، خواننده رپ بازداشت‌شده در جریان اعتراضات سراسری، مساعد است.

او در توییتی نوشت که رزا اعتماد، دیگر وکیل توماج صالحی پنجشنبه گذشته برای آخرین بار در سال جاری به موکل خود در زندان رفته و «توماج سال خوبی را برای همه هموطنان آرزو کرده است».

اوایل اسفندماه، یه-اون ری، نماینده پارلمان آلمان و کفیل سیاسی توماج صالحی، از وضعیت این خواننده ترانه‌های اعتراضی در زندان جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده بود.

توماج صالحی روز هشتم آبان در میانه اعتراضات سراسری در روستای گِردبیشه، از توابع استان چهارمحال و بختیاری، بازداشت شد. او که اهل شاهین‌شهر اصفهان است در روزهای پیش از دستگیری، زندگی مخفیانه داشت و پیام‌های بسیاری را در حمایت از مردم منتشر می‌کرد.

از جمله اتهامات این خواننده معترض «محاربه و افساد فی‌الارض» اعلام شده است؛ اتهاماتی که بر اساس قوانین کیفری جمهوری اسلامی ممکن است حکم اعدام به‌‌دنبال داشته باشد.

۱۵:۳۷ ۲۸.۱۲.۱۴۰۱

حسین رزاق، فعال رسانه‌ای و مدنی زندانی به مرخصی آمد

حسین رزاق، فعال رسانه‌ای منتقد جمهوری اسلامی که۳۰ مرداد بازداشت شده بود، به مرخصی آمد.

آخرین بازداشت آقای رزاق کمتر از یک‌سال پس از آزادی او با قرار وثیقه «دو میلیارد تومانی» صورت گرفته بود.

اتهامات آقای رزاق در پی این بازداشت «اجتماع و تبانی علیه امنیت نظام به دلیل برگزاری اتاق‌های کلاب‌هاوس»، «تبلیغ علیه نظام به دلیل دفاع از بهائيان» و «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی به دلیل توئيت‌های حمایتی از سپیده رشنو و اهالی روشنکوه» اعلام شده بود.

۱۴:۵۱ ۲۸.۱۲.۱۴۰۱

مهدی محمودیان، فعال مدنی زندانی به مرخصی آمد

مهدی محمودیان، فعال مدنی زندانی روز یک‌شنبه، ۲۸ اسفند از زندان اوین به مرخصی آمد.

آقای محمودیان یکی از متهمان پرونده موسوم به «دادخواهان سلامت» است. او سال گذشته بازداشت شد و حکم «چهار سال حبس» و «دو سال محرومیت از فعالیت رسانه‌ای» علیه او مرداد ۱۴۰۱ در دادگاه تأیید شد.

پرونده «دادخواهان سلامت» مربوط به گروهی از وکلا و فعالان مدنی است که قصد شکایت از مقامات جمهوری اسلامی به‌ویژه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را به دلیل سوءمدیریت کرونا داشتند.

۱۴:۳۰ ۲۸.۱۲.۱۴۰۱

قوه قضاییه مجاهد کورکور، معترض زندانی، را به‌اتهام «قتل کیان پیرفلک» محاکمه کرد

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی اعلام کرد دادگاه عباس کورکوری (مجاهد کورکور) را به‌اتهام «محاربه» و «افساد فی‌الارض» در دادگاه انقلاب اهواز برگزار کرده است.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، روز یکشنبه ۲۸ اسفند بدون اعلام تاریخ دقیق برگزاری این دادگاه نوشت که در جلسه دادگاه، دادستان عمومی و انقلاب ایذه کیفرخواست علیه مجاهد کورکور را قرائت کرد و «خواستار اشد مجازات قانونی» برای متهم شد.

۱۴:۲۳ ۲۸.۱۲.۱۴۰۱

سهیل عربی، زندانی عقیدتی به‌طور موقت آزاد شد

سهیل عربی، زندانی عقیدتی روز یک‌شنبه، ۲۸ اسفند با قرار وثیقه و به طور موقت آزاد از زندان رجایی شهر کرج شد.

آقای عربی سال ۱۳۹۲ به خاطر انتشار مطالبی در فیس‌بوکش ابتدا به اتهام «سب‌النبی» به اعدام محکوم شد، اما این حکم اما در دادگاه تجدیدنظر به هفت و نیم سال زندان، «دو سال تحقیقات مذهبی برای اثبات پشیمانی»، «دو سال ممنوع‌ الخروجی» و دو سال تبعید تغییر یافت.

این فعال عقیدتی که ماه مهر امسال آزاد شده بود، پس از چند ماه در ۱۲ دی بار دیگر بازداشت شد. درباره اتهامات آقای سهیلی که منجر به آخرین بازداشت او شده بود، اطلاعاتی منتشر نشده است.

بر اساس گزارش‌ها، پدر آقای عربی دو روز پیش درگذشته است.

۱۲:۳۶ ۲۸.۱۲.۱۴۰۱

پسرخاله مهسا امینی: خانواده مهسا خواهان تعقیب مقامات جمهوری اسلامی از سوی دیوان کیفری بین‌المللی هستند

پسرخاله مهسا امینی در گفت‌وگو با شبکه خبری «آی تی وی» بریتانیا گفت که خانواده مهسا خواهان آن هستند که جمهوری اسلامی تحت تعقیب دیوان کیفری بین‌المللی قرار گیرد و مقامات آن ملزم به پاسخ‌گویی درباره جنایت‌های خود علیه بشریت شوند.

عرفان مرتضایی در ادامه گفت که خانواده مهسا [از سوی نهادهای حکومتی] تهدید شده‌اند که در صورت مصاحبه با رسانه‌ها پسرشان نیز بازداشت خواهد شد و آن‌ها نمی‌خواهند فرزند دیگر خود را هم از دست بدهند.

آقای مرتضایی که در روزهای نخستِ پس از کشته شدن مهسا توسط مأموران گشت ارشاد، درباره مرگ او و فشارها بر خانواده‌اش اطلاع‌رسانی کرده بود، در ماه‌های گذشته مجبور به فرار از ایران شده و پس از چند ماه که با دشواری خود را به آلمان رسانده، درخواست پناهندگی کرده است.

او گفته است که همواره پیام‌های تهدید‌آمیزی از سوی جمهوری اسلامی دریافت می‌کند که خانواده‌اش مورد آزار قرار خواهند گرفت و او ربوده و به ایران بازگردانده خواهد شد.

۱۲:۱۴ ۲۸.۱۲.۱۴۰۱

یک نماینده مجلس: بخش‌هایی از طرح «صیانت» اجرایی شده است

معین‌الدین سعیدی، نماینده مجلس شورای اسلامی گفت که طرح محدودیت اینترنت موسوم به «صیانت» در دستور کار مجلس نیست، اما در عین حال اذعان کرد که «به بهانه شرایط کشور عملا بخش‌هایی از این طرح اجرایی شده است.»

طرح محدودتر شدن اینترنت موسوم به «طرح صیانت» در سال‌های گذشته پس از آن که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنرانی‌های متعدد، فضای مجازی در ایران را «ول و رها» خواند، در دستور کار مجلس قرار گرفت.

با این که این طرح تاکنون به‌طور رسمی اجرا نشده است، اما پس از آغاز اعتراضات «زن‌ زندگی آزادی» فیلترینگ فضای مجازی به‌طور گسترده‌ای در ایران انجام شد و علاوه بر کُند شدن مداوم سرعت، اینترنت در چند مقطع زمانی به‌طور کامل در کل کشور یا در برخی شهرها قطع شد.

سایت «داده‌های باز ایران» خسارت قطع و اختلال اینترنت را در چهار ماه نخست از اعتراضات سراسری به اقتصاد ایران بین «۴۰ تا ۱۲۰ هزار میلیارد تومان» برآورد کرده بود.

۱۰:۵۳ ۲۸.۱۲.۱۴۰۱

محمد نجفی، وکیل زندانی، به مرخصی آمد

فرزند محمد نجفی، وکیل و فعال مدنی زندانی، امروز از مرخصی پدر خود از زندان خبر داد. او در حساب اینستاگرامی خود نوشت «پدر به مرخصی اعزام شد. بعد از ۴۹ روز اعتصاب غذا».

دیروز ده‌ها وکیل و کادر درمانی در داخل و خارج کشور در اعتراض به ادامه حبس این وکیل و فعال مدنی هشدار داده بودند که شرایط جسمی او «وخیم» است و در «معرض خطر مرگ» قرار دارد و خواستار آزادی فوری او شده بودند.

محمد نجفی پیشتر وکالت شماری از فعالان سیاسی و مدنی را بر عهده داشت، اما پس از آنکه در اعتراضات دی‌ماه سال ۱۳۹۶ کشته‌شدن «وحید حیدری»، یک معترض جوان، را در بازداشتگاه نیروی انتظامی اراک فاش کرد، بازداشت و زندانی شد.

از آن سال محمد نجفی با تشکیل پرونده‌های مختلف و با صدور ۹ حکم قضایی زندانی شده و در هفته‌های گذشته نیز به دنبال حمایت او از اعتراضات سراسری، دو پرونده جدید برای این وکیل تشکیل شده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG