لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۲
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۱۱:۴۴ ۳.۳.۱۴۰۲

نماینده آمریکا از ریاست ایران بر مجمع شورای حقوق بشر ابراز انزجار کرد

میشل تیلور، سفیر ایالات متحده در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، با انتشار بیانیه‌ای نسبت به انتصاب نماینده ایران به عنوان رئیس مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر سازمان ملل ابراز انزجار کرد.

در این بیانیه در مورد رسیدن ریاست دوره‌ای مجمع یادشده به جمهوری اسلامی ایران آمده است: «در حالی که ما اصل چرخش منطقه‌ای را در چنین نقش‌هایی به رسمیت می‌شناسیم، چنین رویه‌ای نباید بر ترویج احترام به حقوق بشر و مسئولیت‌پذیری اولویت داشته باشد.»

۱۱:۳۶ ۳.۳.۱۴۰۲

ده‌ها مقام سیاسی سابق جهان از بایدن خواستند با ایران سختگیرانه‌تر برخورد کند

بیش از صد تن از رهبران سابق جهان با امضای نامه‌ای خطاب به رئیس‌ جمهور ایالات متحده از راهبرد او نسبت به جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرده و از او خواستند تا در قبال جمهوری اسلامی سختگیرانه‌تر رفتار کند.

مایک پنس، معاون رئیس‌ جمهور پیشین آمریکا و ۱۰۷ رهبر سابق جهان روز سه‌شنبه، دوم خرداد، با امضای این نامه، آن را به جو بایدن و همتایان آقای بایدن در کانادا، بریتانیا و اروپا فرستادند.

۱۰:۱۱ ۳.۳.۱۴۰۲

بنیادی: دست‌کم هفت معترض در خطر اعدام هستند

نازنین بنیادی، چهره شاخص اپوزیسیون ایران، در پیامی به دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی هشدار داد که دست‌کم هفت معترض دیگر در ایران در خطر اعدام هستند:

۰۹:۲۲ ۳.۳.۱۴۰۲

آمریکا: اعدام‌ها و دادگاه‌های نمایشی محور اصلی اقدامات جمهوری اسلامی برای سرکوب مخالفان است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه دوم خرداد در خصوص برگزاری دادگاه دو روزنامه‌نگار زن بازداشتی در ایران گفت، اعدام‌ها و دادگاه‌های نمایشی محور اصلی اقدامات جمهوری اسلامی برای سرکوب اعتراضات در ایران است.

متیو میلر در کنفرانس خبری خود و در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری دادگاه نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگار زندانی، و اتهامات قوه قضاییه جمهوری اسلامی علیه آنها مبنی بر «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» گفت: «در رابطه با این پرسش خاص، ما چنین اتهاماتی را رد می‌کنیم. واضح است که صحت ندارند.»

۲۱:۱۷ ۲.۳.۱۴۰۲

انتقاد از شیوه پرداخت وام فوری؛ باید چند برابر پول در بانک‌ها «مسدود» کرد

خبرگزاری «مهر» وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی با انتشار گزارشی درباره دشواری دریافت وام‌های «فوری» و «خرد» از بانک‌های ایران، نوشته به جز مواردی مانند وام ازدواج و فرزندآوری، شرط لازم برای دریافت سایر تسهیلات بانکی «رسوب» پول در حساب افراد است و آن‌ها برای دریافت مبالغ اندک باید مبلغی چند برابر را در حساب خود مسدود کنند.

در این گزارش با تیتر «وام برای پولدارها؛ مردم از دریافت وام فوری محروم هستند» به نقل از مسئولان بانک‌ها آمده که این اتفاق به دستور بانک مرکزی رخ داده و شعبه‌های چند بانک‌ از جمله رسالت، کشاورزی، ملت، ملی، توسعه تعاون و تجارت، تنها راه دریافت وام فوری را مسدود کردن پول اعلام کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، برای گرفتن وام ۵۰ میلیون یک ماهه از بانک کشاورزی، باید مبلغ ۳۷۵ میلیون تومان مسدود شود و دستورالعمل بانک قرض‌الحسنه مهر می‌گوید برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی باید ۸۰۰ میلیون تومان در حساب متقاضی به مدت یک ماه «حبس» شود.

گزارشگر در ادامه نوشته کسانی که این مبالغ را در حساب خود دارند، به دریافت وام ۵۰ یا ۱۰۰ میلیون تومانی نیاز ندارند یا حاضر نیستند برای گرفتن این وام‌ها چنین کاری کنند.

این خبرگزاری به نقل از مسئولان بانک‌ها نوشته که ارائه تسهیلات خرد از ابتدای امسال دشوارتر شده و همچنین طرح دولت ابراهیم رئیسی را برای پرداخت وام در شعبه‌های بانکی که افراد حقوق و مزایای خود را از آن‌ها دریافت می‌کند، «شکست خورده» توصیف کرده است.

۲۰:۵۱ ۲.۳.۱۴۰۲

فرانسوی آزادشده از ایران: تا چند هفته در بیمارستان خواهم بود

بنجامین بری‌یر، شهروند فرانسوی که به تازگی از زندان‌های ایران آزاد شده، با انتشار متنی در صفحه اینستاگرام خود نوشت که اکنون در بیمارستان به سر می‌برد و این وضعیت برای «چند هفته» طول خواهد کشید.

آقای بری‌یر نوشت که اکنون زمان «بازسازی جسمی و روانی» اوست و این مرحله، پیامد اعتصاب غذای اوست که ۱۰۶ روز به طول کشید و همچنین نقطه پایان دوره سه ساله زندان است.

او ضمن تشکر از همه به‌ویژه خواهرش، بلاندین که برای آزادسازیش تلاش بسیار کرده بود، افزود که به فکر چهار فرانسوی و حدود بیست اروپایی است که «همچنان در گروگان رژیم ایران هستند».

او در ابتدای یادداشت خود، به فارسی، کلمه «آزادی» و در پایان یادداشت خود نیز به فارسی عبارت «زنده باد آزادی» را نوشته است.

وزیر خارجه فرانسه هفته گذشته از ضعف جسمی بنجامین بری‌یر و برنارد فیلان دو شهروند فرانسوی که به تازگی از زندان‌های جمهوری اسلامی آزاد شده‌اند خبر داد و اعلام کرد که این دو اکنون در بیمارستان بستری هستند.

کاترین کولونا روز ۲۶ اردیبهشت در پارلمان فرانسه گفت: «ما دائما از مقامات ایرانی برای آزادی برنارد فیلان و بنجامین بری‌یر به دلایل بشردوستانه درخواست کرده بودیم، هر دو آن‌ها بیمار و ضعیف شده بودند تا جایی که هنوز هم هر دو در بیمارستان بستری هستند.»

برنارد فیلان ۶۴ ساله که تابعیت ایرلندی نیز دارد و بنجامین بریِ‌یر جهانگرد ۳۸ ساله که هر دو در زندان وکیل‌آباد مشهد در بازداشت بودند، روز ۲۲ اردیبهشت آزاد شدند.

پیشتر خانوادۀ آقای بری‌یر اعلام کرده بودند که او از لحاظ جسمی و روحی «بسیار ضعیف شده است».

۲۰:۲۸ ۲.۳.۱۴۰۲

حکم دو بار اعدام مهدی محمدی‌فر در دیوان عالی کشور نقض شد

رسانه‌های ایران گزارش دادند که دیوان عالی کشور حکم دو بار اعدام مهدی محمدی‌فر، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ایران را که به اتهام‌های «افساد فی‌الارض و محاربه» صادر شده بود، نقض کرده است.

وبسایت اعتمادآنلاین روز سه‌شنبه نوشت که دیوان عالی کشور پس از نقض این حکم، پرونده آقای محمدی‌فر را به شعبه هم‌عرض ارجاع داده است.

پیشتر دستگاه قضایی جمهوری اسلامی مدعی شده بود که این معترض ۱۹ ساله در اعتراضات نوشهر در اقداماتی چون «احراق و تخریب اموال، رقص، سر دادن شعار و انداختن روسری‌های زنان در آتش» دست داشته‌ است.

اما سازمان عفو بین‌الملل بهمن پارسال با صدور اطلاعیه‌ای از مقامات جمهوری اسلامی خواست که احکام «ناعادلانه» اعدام علیه او و دو معترض بازداشت‌شده دیگر در نوشهر، عرشیا تک‌دستان و جواد روحی را لغو کند.

این نهاد مدافع حقوق بشر اعلام کرد که آنان تحت شکنجه‌های شدیدی چون «شوک الکتریکی و شلاق» قرار گرفتند و نیروهای سپاه پاسداران به یکی از این سه نفر «تجاوز کرده و او را تحت شکنجه‌های جنسی قرار داده‌اند.»

همچنین بر پایه گزارش این نهاد، نیروهای سپاه یکی دیگر از سه معترض یاد شده را با «قرار دادن یخ بر روی بیضه‌هایش به مدت دو روز شکنجه کرده‌اند».

۲۰:۰۸ ۲.۳.۱۴۰۲

حکم اعدام محمد قبادلو «بدون توجه به ایرادات حقوقی» در دیوان عالی کشور تایید شد

وکیل محمد قبادلو از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ایران اعلام کرد که دیوان عالی کشور بدون توجه به ایراداتی که او مطرح کرده، حکم قصاص موکلش را تایید کرده است.

امیر رئیسیان روز سه‌شنبه دوم خرداد به شبکه «شرق» گفت: «اعاده دادرسی درمورد پرونده قصاص که در دادگاه کیفری یک استان تهران، حکم بدوی داده شده بود، رد شده است».

این وکیل دادگستری افزود: «متاسفانه در دادنامه‌ای که دیوان به ما ابلاغ کرده، گفته شده که ایراداتی که ما در پرونده مد نظر قرار دادیم، من‌جمله مباحث مربوط به پزشکی قانونی و سلامت روان و همین‌طور مباحث تحقیقاتی مانند تصاویر دوربین‌های مدار بسته، موضوعاتی ماهیتی است و به مرحله دادرسی بدوی و فرجامی مرتبط بوده و به این دلیل که از زمره دلایل اعاده محسوب نمی‌شود به این موارد رسیدگی نکرده‌اند.»

۱۴:۴۳ ۲.۳.۱۴۰۲

حکم سه بار اعدام جواد روحی نقض شد

مجید کاوه، وکیل جواد روحی، که به دنبال حضور در اعتراضات ۳۰ شهریور نوشهر بازداشت و در دادگاه انقلاب ساری به سه بار اعدام محکوم شد، از نقض حکم سه بار اعدام برای موکل خود در دیوان عالی خبر داد.

آن‌طور که او نوشته، پرونده این جوان برای بررسی مجدد به شعبه هم‌عرض در دادادگاه انقلاب ساری ارجاع شده است.

آقای کاوه پیش از این گفته بود موکلش در حالی به سه بار اعدام محکوم شده که فقط در میدان نوشهر رقصیده و چند شال و روسری را به آتش انداخته است.

۱۴:۳۶ ۲.۳.۱۴۰۲

بیشتر

XS
SM
MD
LG