لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۹
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۱۹:۲۹ ۱۷.۳.۱۴۰۲

۱۷:۵۵ ۱۷.۳.۱۴۰۲

جنازه مثله‌شده در میدان آزادی متعلق به یک «زن افغان» است

روزنامه اعتماد به نقل از «یک منبع آگاه» خبر داد «جنازه مثله‌شده» یک زن جوان که در نزدیکی میدان آزادی تهران کشف شده بود، متعلق به «زنی افغان» بوده است.

این روزنامه به نقل از یک مقام پزشکی قانونی ایران اعلام کرد هرچند هویت این زن هنوز مشخص نیست، اما «بر اساس معیارهای کارشناسان پزشکی قانونی» سن تقریبی او مشخص شده و هنگام مرگ حدود ۲۵ سال سن داشته است.

یک جرم‌شناس و قاضی سابق به این روزنامه گفته است این‌که قاتل جنازه را در میدان آزادی تهران رها کرده است، «حتما پیامی» دارد و با توجه به ویژگی‌های این میدان، او قصد «انتقال پیامی» داشته است.

بعد از کشف این جنازه، نگرانی‌هایی در شبکه‌های اجتماعی درباره وجود یک «قاتل زنجیره‌ای» که زنان را می‌کشد و به شیوه یکسان جنازه آن‌ها را رها می‌کند مطرح شده بود، اما روزنامه جام جم روز هفتم خرداد به نقل از «یک منبع آگاه» در پلیس نوشت فردی که پیش از این در ارتباط با مثله کردن زنی در شهر آباده فارس بازداشت شده بود، «اعتراف» کرده است، و در مورد پرونده میدان آزادی تهران نشانه‌ای از قتل‌های زنجیره‌ای دیده نشده است.

زن‌کشی و همسرکشی در ایران در سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته و هفته گذشته در آخرین مورد فاش‌شده، سایت حقوق بشری «هه‌نگاو» اعلام کرد که یک دختر ۱۷ ساله به نام «روژین عظیمی» روز ۱۳ خرداد در شهرستان دیواندره استان کردستان با انگیزه «ناموسی» توسط برادرش به قتل رسیده است.

۱۷:۴۴ ۱۷.۳.۱۴۰۲

استانداری فارس: فیلم خواستگاری در حافظیه یادآور جشن‌های ۲۵۰۰ ساله بود

استانداری فارس روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای، بار دیگر به انتشار کلیپ یک خواستگاری در حافظیه شیراز حمله لفظی کرد و آن را یادآور «جشن‌های ۲۵۰۰ ساله» دانست.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، این استانداری گفته که فیلم منتشر شده «نه منطبق با فرهنگ اصیل ایرانی- اسلامی ما بود و نه در شرایط کنونی جامعه امری عادی بود».

به ادعای آن، «تلاش هنجارشکنان برای تغییر فضای دل‌انگیز، عرفانی و آرام حافظیه»، «تمرکز رسانه‌های بیگانه» و «حرکت‌های مختلف برخی افراد معلوم‌الحال، حوادث قبح‌شکنی و عفت‌زدایی جریان جشن‌های ۲۵۰۰ ساله و تکرار جهت زمینه‌سازی آن را به ذهن متبادر می‌سازد».

انتشار فیلمی از خواستگاری مردی از یک دختر در حافظیه شیراز که روز هشتم خرداد در شبکه‌های اجتماعی به شکل وسیعی منتشر شد، بازداشت مدیر زن این مجموعه را به‌دنبال داشت و مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس نیز از سمت خود تعلیق شد.

از سوی دیگر، رسانه‌های نزدیک به حکومت جمهوری اسلامی از تشکیل پرونده قضایی برای زوج یادشده خبر دادند.

جشن‌های ۲۵۰۰ ساله که استانداری فارس آن را تقبیح کرده است، به مراسم رژه در تخت جمشید و رویدادهای هنری و فرهنگی اطلاق می‌شود که در دهه پنجاه هجری شمسی در شیراز برگزار ‌شد و بسیاری از هنرمندان ایرانی و خارجی در آن‌جا برنامه اجرا می‌کردند و با استقبال گسترده‌ای روبرو شد.

بخش‌هایی از برنامه‌های هنری مربوط به این جشن در آرامگاه حافظ برگزار شد.

۱۴:۳۸ ۱۷.۳.۱۴۰۲

درخواست نماینده بوندستاگ برای آزادی ناهید تقوی

نوربرت روتگن، نماینده پارلمان آلمان، بوندستاگ، در توئیتی با اشاره به سه ساله شدن دوران بازداشت ناهید تقوی، شهروند ایرانی-آلمانی توسط جمهوری اسلامی، نوشته که دولت آلمان باید به هر طریقی او را که به گروگان گرفته شده، آزاد کند.

او با اشاره به شرایط جسمی نامناسب خانم تقوی در زندان، نوشته که دولت فدرال آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اتحادیه اروپا، هنوز همه ابزارهای خود برای آزادی این شهروند را به کار نبسته است.

این توئیت پس از آن منتشر می‌شود که نرگس محمدی، فعال حقوق بشر، در پیامی از زندان اوین در مورد وضعیت سلامتی ناهید تقوی،‌ زندانی سیاسی دوتابعیتی، نوشته است که مسئولان قوه قضائیه جمهوری اسلامی، «زندانیِ بیمار را تا نهایت مرز ممکن، تا مرز از دست دادن سلامتی، آزار و محرومیت می‌دهند».

در این پیام که روز یکشنبه ۱۴ خرداد در صفحه اینستاگرام خانم محمدی منتشر شد، آمده است: ناهید تقوی ۶۸ ساله، «دوباره درگیر خشک شدن انگشتان دست و درد شدید در گردن، کمر و دستانش» شده و «درد را به وضوح در چهره‌اش می‌توان دید».

خانم محمدی تصریح کرده که علی‌رغم دستور پزشکی قانونی وابسته به قوه قضائیه مبنی بر این‌که خانم تقوی نباید در محیط پُر استرس باشد، «هر دوبار پس از تزریق بسیار دشوار و دردناک کورتون به مفاصل از روی تخت بیمارستان یک راست به روی تخت زندان» منتقل شده است.

۱۴:۲۶ ۱۷.۳.۱۴۰۲

احضار یک وکیل دادگستری به‌دلیل رعایت نکردن «حجاب شرعی در معابر»

شیما قوشه، وکیل دادگستری و فعال حقوق زنان، از احضار خود به دادسرای امنیت اخلاقی به دلیل «حضور در معابر و انظار عمومی بدون حجاب شرعی» خبر داد.

خانم قوشه در توئیتی نوشته: «هنوز نمی‌دونم چه مدرکی علیه من وجود داره که امنیت اخلاقی رو بهم زدم و باید ارشاد بشم.»

۱۳:۳۶ ۱۷.۳.۱۴۰۲

ریچارد برانسون خواستار آزادی توماج صالحی شد

ریچارد برانسون، کارآفرین و سرمایه‌گذار مشهور بریتانیایی در یک توئیت خواستار آزادی توماج صالحی شد.

او نوشته که توماج صالحی، شجاعانه، صدای میلیون‌ها جوان ایرانی معترض در خیابان‌ها بود و «همه ما نیز باید صدای او باشیم».

توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی که به صراحت از اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی حمایت می‌کرد، پس از مدتی زندگی مخفی، بازداشت شد و بیش از هشت ماه است که در زندان به سر می‌برد.

این خواننده ۳۳ ساله با اتهام «محاربه و افساد فی‌الارض» روبرو است که بر اساس قوانین کیفری جمهوری اسلامی می‌تواند حکم اعدام برای او به‌‌دنبال داشته باشد.

۱۳:۳۰ ۱۷.۳.۱۴۰۲

بازداشت دوباره رضا کوشکی‌نژاد در مراسم خاکسپاری منصوره سگوند

گزارش‌ها از ایران، حاکی از بازداشت دوباره رضا کوشکی‌نژاد، عضو اخراج‌شده پدافند هوایی ارتش، در مراسم خاکسپاری منصوره سگوند، در روز سه شنبه، ۱۶ خرداد است.

حسین کوشکی‌نژاد، برادر رضا این خبر را در یک استوری اینستاگرامی منتشر کرده است.

از نهاد بازداشت‌کننده و محل نگهداری آقای کوشکی‌نژاد هنوز اطلاعی در دست نیست.

او پیش از این نیز در دوره اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی، بازداشت و از محل کار خود «اخراج» شده بود.

خانم سگوند، دانشجوی حقوق ساکن شهر آبدانان بود که «در پی کناره‌گیری اعتراضی از همکاری با نیروی انتظامی»، به طرز مشکوکی درگذشت.

۱۲:۳۱ ۱۷.۳.۱۴۰۲

بازگشت خالد پیرزاده به صحنه ورزش و مسابقات

خالد پیرزاده، زندانی سیاسی و قهرمان پیشین پرورش اندام که تصاویر منتشرشده از او پس از آزادی، در حالی که با کاهش شدید وزن روی ویلچر نشسته بود، واکنش‌های زیادی را در فضای مجازی برانگیخت، از بازگشت خود به ورزش و دنیای مسابقات خبر داد.

او در توئیتی نوشته که تصمیم دارد با «افتخارآفرینی مجدد، دل مردم» ایران را شاد کند.

این فعال سیاسی مشروطه‌خواه در خرداد ۱۳۹۸ توسط نیروهای سپاه پاسداران بازداشت و پس از مدتی از سوی دادگاه انقلاب به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور» و «توهین به رهبری» در مجموع به هفت سال زندان محکوم شد.

او پیشتر با ارسال پیامی صوتی از زندان خطاب به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، گفته بود که در اثر شکنجه‌های گوناگون نیروهای جمهوری اسلامی به کلکسیونی از بیماری تبدیل شده است.



۱۲:۱۸ ۱۷.۳.۱۴۰۲

خانواده افکاری موفق به ملاقات با وحید در زندان شدند

سعید افکاری، که روز سه‌شنبه از لغو ملاقات کابینی برادرش وحید خبر داده بود، روز چهارشنبه در توئیتی نوشت که امروز خانواده‌اش موفق به ملاقات با او شده‌اند.

خبر لغو ملاقات کابینی وحید افکاری، موجب نگرانی فعالان حقوق بشر شده بود و از جمله حساب کاربری «۱۵۰۰ تصویر» که اخبار اعتراضات را پوشش می‌دهد، در این زمینه هشدار داده بود.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز سه‌شنبه ۱۶ خرداد خواستار آزادی وحید افکاری، برادر نوید افکاری، و دیگر زندانیان سیاسی در ایران شد.

نوید افکاری، کشتی‌گیر ملی‌پوش به اتهام قتل عمد در جریان اعتراضات مرداد ۹۷ به اعدام محکوم شد، اتهامی که او همواره آن را رد کرده و گفته بود که تحت شکنجه ناگزیر از اعتراف دروغ شده است.

او با وجود ابهامات فراوانی که از سوی وکلایش اعلام شد و به‌رغم کارزار جهانی در مخالفت با اجرای حکم اعدامش، روز ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ اعدام و شبانه دفن شد.

وحید و حبیب افکاری نیز که همراه با نوید دستگیر شده بودند، به حبس های طولانی مدت و شلاق محکوم شده بودند. حبیب که برای مدت طولانی در زندان انفرادی بود، ۱۴ اسفند پارسال از زندان آزاد شد ولی وحید همچنان در سلول انفرادی در حبس است.

الهام افکاری، خواهر نوید افکاری، نیز توسط اداره اطلاعات شیراز بازداشت و در دادگاه شیراز به پنج سال زندان محکوم شد.

۱۱:۵۸ ۱۷.۳.۱۴۰۲

کُردمیهن دولت روحانی را «عامل» حمله به سفارت عربستان معرفی کرد

حسن کُردمیهن، از عوامل اصلی حمله سال ۱۳۹۴ به سفارت عربستان سعودی در تهران، به مستند «فرمان حمله» در رادیو فردا که بر پایۀ صداهای درزکرده و در مواردی صداهای شنیده‌نشده از عوامل حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران ساخته شده، واکنش نشان داد.

او در حالی که به عنوان یکی از چهره‌های اصلی این حمله شناخته می‌شود، حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشین ایران و شماری از اعضای کابینه وی را به «ناکارآمدی و حماقت» در دنیای دیپلماسی متهم کرده و در یک استوری اینستاگرامی مدعی شده که آنها «غائله سفارت» را به راه انداختند.

کردمیهن مدعی شده که دولت روحانی به نیروهای امنیتی و نظامی «دستور داد که راه ورود معترضین به سفارت رو باز کنند و اونها رو تشویق به ورود به سفارت کنند و بعد هم همه رو گرفتند.»

این روحانی شبه‌نظامی در عین حال بابت برقراری دوباره رابطه با عربستان سعودی که پس از حمله یادشده قطع شده بود، تقدیر کرده است.

مستند «فرمان حمله» را وحید پوراستاد، خبرنگار رادیو فردا ساخته است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG