لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۲

آمریکا، آلمان و بریتانیا حملات سپاه پاسداران به اقلیم کردستان عراق را محکوم کردند


وزارت خارجه آمریکا حملات ادامه‌دار سپاه پاسداران به مناطقی در اقلیم کردستان عراق را به‌شدت محکوم کرد و آن را «گستاخانه» خواند.

همزمان بریتانیا و آلمان نیز این حملات را محکوم کرده و خواهان توقف فوری آن شدند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه ششم مهر گفت: آمریکا «به‌شدت حملات مرگبار ایران» به اقلیم کردستان را محکوم می‌کند.

او نسبت به حملات بیشتر جمهوری اسلامی به اقلیم کردستان عراق در میانه اعتراضات مردمی در خود مناطق کردنشین ایران هشدار داد.

آقای پرایس گفت: «ما در کنار مردم و دولت عراق برای مقابله با حملات گستاخانه ایران هستیم».

این مقام آمریکایی حملات پهپادی و موشکی سپاه را «توجیه‌ناپذیر» و «نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق» خواند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نیز با انتشار بیانیه‌ای گفته است که رهبران ایران به نمایش بی‌اعتنایی آشکار، نه تنها به جان مردم خود، بلکه به همسایگان و اصول اصلی حاکمیت و تمامیت ارضی مندرج در منشور سازمان ملل ادامه می‌دهند.

او اظهار داشت: جمهوری اسلامی نمی‌تواند با حملات به آن سوی مرزها، توجهات را از مشکلات داخلی و نارضایتی‌های مشروع مردم خود منحرف کند: استفاده آشکار از موشک‌ها و پهپادها علیه همسایگان، ارائه پهپاد به روسیه برای جنگ تجاوزکارانه در اوکراین و نیروهای نیابتی در سراسر منطقه خاورمیانه، باید به صورت جهانی محکوم شود.

آقای سالیوان افزوده:‌ ایالات متحده به اعمال تحریم‌ها و استفاده از دیگر ابزارها برای ایجاد اختلال در فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در سراسر منطقه خاورمیانه ادامه خواهد داد.

وزیر بهداشت اقلیم کردستان در گفت‌وگو با رسانه‌ها از جان‌باختن دست‌کم ۹ نفر و زخمی شدن ۳۲ نفر در حملات موشکی و پهپادی روز چهارشنبه سپاه پاسداران علیه دفتر احزاب کرد و همچنین اردوگاه پناهندگان سیاسی ایرانی در اقلیم کردستان عراق خبر داد.

این حملات برای چندمین روز پیاپی صورت می‌گیرد .

دولت عراق نیز اعلام کرده که سفیر ایران در بغداد را برای اعتراض به این حملات موشکی و پهپادی احضار خواهد کرد.

در همین حال، وزارت خارجه بریتانیا روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای حملات سپاه را محکوم و اعلام کرد ایران باید بمباران بی‌رویه شهرهای کردنشین را که منجر به تلفات جانی افراد بی‌گناه و آسیب به زیرساخت‌های غیرنظامی شده است، فورا متوقف کند.

طارق احمد، معاون وزیر خارجه بریتانیا در امور خاورمیانه، آسیای جنوبی و سازمان ملل، گفت این حملات نقض حاکمیت و تمامیت ارضی عراق است و کاملا غیرقابل قبول است: این حملات الگوی مکرر فعالیت بی‌ثبات کننده ایران در منطقه را نشان می‌دهند.

آقای طارق در ادامه گفت ما در محکومیت این حملات در کنار دولت اقلیم کردستان هستیم و به حمایت از حاکمیت و امنیت عراق از جمله اقلیم کردستان ادامه خواهیم داد.

وزارت خارجه آلمان نیز با انتشار بیانیه‌ای با انتقاد از تنش‌زایی ایران در اقلیم کردستان، آن را غیرقابل قبول خواند و نسبت به این حملات ابراز نگرانی شدید کرد.

آلمان در این بیانیه، تلاش‌ها برای ربط دادن اعتراضات ایران به کشورهای همسایه را رد کرده است.

محمد پاک‌پور فرمانده نیروی زمینی سپاه روز چهارشنبه اعلام کرد تاکنون ۷۳ فروند موشک بالستیک زمین‌به‌زمین و ده‌ها فروند پهپاد انهدامی »به‌طور دقیق به مواضع و اهداف موردنظر در محل استقرار و فعالیت تروریست‌ها اصابت و منجر به انهدام کامل آن‌ها شده‌ است«.

به گزارش سایت کردستان ۲۴، حملات به‌طور همزمان اردوگاه‌های حزب کومله در اطراف سلیمانیه و حزب آزادی کردستان (پاک) در اطراف اربیل را هدف گرفته‌اند.

احمد الصحاف، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق، در بیانیه‌ای گفت: «سفیر ایران در بغداد فوراً احضار می‌شود تا نامه اعتراض‌آمیزی با لحنی بسیار خشن به وی در مورد بمباران‌ها علیه کردستان خودمختار عراق تحویل داده شود».

با استفاده از بیانیه وزارت خارجه بریتانیا، گزارش خبرگزاری فرانسه و سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG