لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۳

فرمانده نیروی زمینی سپاه در زاهدان تهدید کرد؛ «به شدت با برهم زنندگان امنیت» برخورد می‌شود


محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه
محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه

یک روز قبل از برگزاری اولین نماز جمعه اهل سنت زاهدان پس از درخواست هفته گذشته مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی برای « برگزاری رفراندوم با حضور ناظران بین‌المللی»، محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران، وارد زاهدان شد و تهدید کرد که در صورت تداوم اعتراضات، «به شدت با برهم زنندگان امنیت» برخورد می‌شود.

فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران گفت: «ما دوست نداریم خون از دماغ یک بیگناه بریزد چون همه مردم عائله جمهوری اسلامی ایران هستند، اما به شدت با برهم زنندگان امنیت مردم برخورد خواهیم کرد.

.محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران، که بنابر اعلام روابط عمومی «قرارگاه قدس جنوب شرق» روز پنج‌شنبه وارد زاهدان شد و طی سخنانی در جمع شماری از سران طوایف بلوچ و روحانیان اهل سنت، گفت: «دشمنان از هر اقدامی برای ایجاد هرج و مرج در سیستان و بلوچستان استفاده می‌کنند اما بزرگان استان نباید اجازه مخدوش شدن چهره استان را بدهند».

فرمانده نیروی زمینی سپاه با بیان اینکه «بعضی‌ها در فضای مجازی این‌گونه القا می‌کنند که کار جمهوری اسلامی تمام است»، افزود که «جمهوری اسلامی همان نظامی است که همه دنیا اراده کردند که دولت سوریه و عراق سقوط کند اما با اراده سپاه پاسداران این اتفاق نیفتاد».

محمد پاکپور همچنین اعتراضات در سیستان و بلوچستان را یکی از پیامدهای «فضای مجازی» عنوان کرد و گفت که فضای بیانگر واقعیت استان نیست و بزرگان و ریش سفیدان باید مراقبت کنند که جوانان و نوجوانان در دام فضای مجازی نیفتند.

در همین حال پایگاه محلی «حال‌وش» پنج‌شنبه شب ویدیوهایی از نقل و انتقال گسترده نیروهای ویژه امنیتی به شهر زاهدان و دیگر شهرهای استان سیستان و بلوچستان است.

در این ویدیوها، قطاری از خودروهای یگان ویژه مشاهده می‌شود که به سوی شهر زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان در حرکت است.

یک روز پیش نیز گزارش‌هایی از جابجایی نیروهای نظامی در فرودگاه‌های سراوان و کنارک منتشر شد و از جمله یک هواپیمای مسافربری پس از چندین سال عدم استفاده فرودگاه سراوان در این فرودگاه به زمین نشست و تعدادی خودروهای متعلق به سپاه پاسداران نیز از این فرودگاه خارج شدند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی در شهرهای کنارک و ایرانشهر نیز ویدیوهایی از پراز هلی‌کوپترهای نظامی بر فراز این شهرهای در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، هجدهم و نوزدهم آبان ماه، منتشر کردند.

پایگاه خبری حال‌وش نسبت به اجرای «سناریوهای پرهزینه» از سوی سپاه پاسداران هشدار داد و نوشت که طی چند روز گذشته «به مقدار زیادی لباس بلوچی از بازارهای خاش و زاهدان توسط نیروهای بومی سپاه و بسیجی» خریداری شده است.

این سایت با اشاره به فراخوان تظاهرات در زاهدان و دیگر شهرهای سیاست و بلوچستان برای اعتراض به کشتار جمعه‌های خونین در زاهدان و خاش، نوشت: «مردم معترض در تجمعات هوشیاری لازم را کسب و هرگونه تحرک نیروهای غیر خودی در صفوف مردمی را زیر نظر بگیرند».

از سوی دیگر خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، از حضور حسین طائب، رئیس پیشین سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، در زاهدان خبر داد.

به نوشته این خبرگزاری دولتی، حسین طائب طی سخنانی «در مراسم چهلم» فرمانده کشته شده اطلاعات سپاه سیستان و بلوچستان، گفت که دشمن می‌خواهد نماد وحدت شیعه و سنی در کشور بشکند و «امروز هرکس تریبون و قلم دارد باید مراقب باشد این نمادها را از ما نگیرند و آنها را خدشه‌دار» نکنند.

حسین طائب همچنین گفت: «باید مراقب باشیم تا دشمن سوژه‌سازی نکند و از طرفی با راهبرد دشمن مقابله کنیم و نگذاریم خشم و کینه بیشتر شود».

از سوی دیگر مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، روز سه‌شنبه هفدهم آبان در مسجد مکی با خانواده‌های کشته‌شدگان «جمعه خونين زاهدان» دیدار کرد.

مولوی عبدالحمید، از رهبران بلندپایه اهل سنت ایران، در جریان این دیدار «کشته شدن جمع کثیری از مردم و نمازگزاران در حوادث ۸ مهر و ۱۳ آبان شهرهای زاهدان و خاش» را «نتیجۀ تبعیض» خواند و بر لزوم «مجازات شرعی و قانونی عاملان و آمران جمعه‌های خونین زاهدان و خاش» تاکید کرد.

مولوی عبدالحمید هفته گذشته در نماز جمعه ۱۳ آبان ماه زاهدان، با اعتراض به کشتار و سرکوب گسترده مردم ایران، خواهان برگزاری رفراندوم با حضور ناظران بین‌المللی شده است.

او خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی گفت: «با زندان و کشتن مردم نمی‌توانید آن‌ها را ساکت کنید. الان نزدیک به ۵۰ روز است که مردم در حال اعتراض هستند. این مردم خون دیده‌اند و کشته داده‌اند. نمی‌توانید آن‌ها را بیرون برانید».

از آغاز اعتراضات سراسری در ایران تاکنون ده‌ها نفر از مردم در شهرهای زاهدان و خاش با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند. این کشتارها عمدتا در دو روز ۸ مهر ماه و ۱۳ آبان ماه انجام شد.

رویداد «جمعه خونین زاهدان» هشتم مهر ماه پس از آن رقم خورد که نیروهای امنیتی از داخل یک کلانتری در زندان به تجمع اعتراضی مردم زاهدان تیراندازی کردند.

مردم زاهدان در این روز برای اعتراض به «تجاوز یک سرهنگ نیروی انتظامی به یک دختر بلوچ در چابهار» تجمع کرده بودند. بر اساس برخی گزارش‌ها، نیروهای امنیتی با شلیک مستقیم بیش از ۹۰ نفر از معترضان بعد از نماز جمعه را کشته‌اند.

«جمعه خونین خاش» در ۱۳ آبان،‌ نیروهای حکومتی در شهر خاش در این استان بار دیگر معترضان را با گلوله‌های جنگی هدف قرار دادند و به‌گفته امام جمعه زاهدان دست‌کم ۱۶ تن از جمله چند کودک را کشتند و ده‌ها نفر را نیز زخمی کردند.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان ادعای مقام‌ها و رسانه‌های حکومتی مبنی بر حمله مسلحانه به کلانتری زاهدان و فرمانداری خاش را «دروغ محض» خواند.

XS
SM
MD
LG