لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۲

اعتراضات دوباره در سیستان و بلوچستان؛ تیراندازی به معترضان در ایرانشهر


در نخستین جمعه پس از چهلم کشته‌شدگان جمعه خونین زاهدان، چندین شهر در استان سیستان و بلوچستان صحنه حضور معترضان شد.

بر اساس گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی، معترضان در شهرهای زاهدان، سراوان، راسک، خاش، ایرانشهر و چابهار پس از پایان نماز جمعه روز ۲۰ آبان برای چندمین بار در هفته‌های گذشته به خیابان‌ آمدند.

در ویدئوهایی که به دست رادیو فردا رسیده است، معترضان در شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان شعارهایی چون «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر بسیجی» و «مرگ بر سپاهی» سرداده‌اند.

بر اساس این تصاویر معترضان در چابهار با دست‌های به‌هم‌پیوسته اعتراض خود را سرکوب مردم این استان نشان داده‌اند.

در همین حال ویدئوهای منتشرشده از ایرانشهر نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی اقدام به تیراندازی به سوی معترضان کرده‌اند.

گزارش شده که خاش نیز در «آتش و دود» است و درگیری‌ها بین نیروهای امنیتی و معترضان «شدید» است.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی درباره «جمعه خونین زاهدان» به تاریخ هشتم مهر، کشته شدن دست‌کم ۱۰۰ معترض، تماشاچی و نمازگزار از جمله ۱۶ کودک را تایید کرد.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه نماز جمعه، ۲۰ آبان ضمن انتقاد از رویه نیروهای نظامی و انتظامی گفت که «نيروهاى مسلح بايد براى مردم بمیرند نه اينكه مردم را بكشند».

او در ادامه افزود: «نیروهای نظامی کجا آموزش دیده‌اند که به مردم شلیک کنند»؟

امام جمعه اهل سنت زاهدان بار دیگر با اشاره به حادثه جمعه خونین زاهدان افزود: «امروز این حادثه روشن شده و همه می‌دانند که مردم به ناحق کشته شدند. مسئولین باید این جنایت را محکوم کنند و آمران و عاملان جمعه خونین باید به محاکمه کشیده شوند».

سازمان عفو بین‌الملل روز پنجشنبه، ۱۹ آبان نیز در گزارشی شمار کشته‌شدگان جمعه خونین خاش را ۱۸ نفر اعلام و تایید کرد که نیروهای امنیتی در سرکوب مردم این منطقه از «گلوله‌های جنگی مرگبار» استفاده می‌کنند.

این نهاد مدافع حقوق بشر هم‌چنین اعلام کرد که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با استفاده از «الگویی کشنده» در سرکوب اعتراضات سیستان و بلوچستان، از «مهمات و گلوله جنگی مرگبار» علیه این مردم استفاده کرده و «بالاتنه، سینه و سر معترضان را به قصد کشتار» هدف قرار می‌دهند.

XS
SM
MD
LG