(rm) صدا | [ 4:40 mins ]
از نخستين آلبوم گروه نيويورکي سيزر سيسترز Scissor Sisters، که هفته گذشته در آمريکا منتشر شد، منتقدان مجلات حرفه اي موسيقي يک صدا استقبال کردند. در ترانه هاي اين آلبوم، گروه Scissor Sisters، ناممکن هاي موسيقي امروز را ميسر ساخته است. از جمله منتقد موسيقي روزنامه گاردين نوشت که نبوغ لازم است که انسان قطعه اي شبيه پينک فلويد را به سبک Bee Gees اجراء کند و نتيجه به يک شوخي بي مزه تبديل نشود. در ترانه Comfortably Numb، گروه Scissor Sisters از يک طرف ترانه پاپي که در گوشه اي از ترانه پينک فلويد مدفون است بيرون مي کشد، و آن را با سودای ماليخوليايي موسيقي ديسکوي دهه 1970 مخلوط مي کند. بهنام ناطقی (رادیوفردا، نیویورک): از نخستین آلبوم گروه نیویورکی Scissor Sisters که هفته گذشته در آمریکا منتشر شد، منتقدهای مجلات حرفهای موسیقی یکصدا استقبال کردهاند. در ترانههای این آلبوم، که خیلیها آنها را انفجاریترین آلبوم پاپ سال 2004 میدانند، گروه Scissors Sisters ناممکنهای موسیقی امروز را میسر ساخته است، مثل ترکیب Pink Floyd و Bee Gees در این ترانه که در اشاره به یکی از ترانههای معروف Pink Floyd در آلبوم Dark Side of the Moon نام آن را Comfortably Numb گذاشتهاند.
Comfortably Numb
منتقد موسیقی روزنامه گاردین مینویسد نبوغ لازم است که انسان قطعهای شبیه پینگ فلوید را به سبک بیجیز اجرا کند و نتیجه به یک شوخی بیمزه تبدیل نشود. در ترانه Comfortably Numb گروه Scissors Sisters از یک طرف ترانه پاپی که در گوشهای از ترانه پینگ فلوید مدفون است بیرون میکشند و آن را با سودای مالیخولیائی موسیقی دیسکو دهه 1970 مخلوط میکنند.
در اروپا با انتشار چند Single علاقمندان موسیقی پاپ از اوائل ژانویه با صدای خاص گروه Scissors Sisters آشنا شدند، شنوندگان آمریکائی از این هفته میتوانند در شهرهای خود اجراهای زنده این گروه را ببینند که طی یکی دوماه آینده در بیش از 20 شهر کنسرت خواهد داد.
نخستین آلبوم Scissors Sisters در سازبندی و ترکیب آواها، از بزرگترین صداهای راک تاریخ مثل Pink Floyd ، Elton John و Bee Gees گرفته تا موسیقی دیسکوی گروههای برجسته دهه 1970 مثل Chic الهام میگیرد، ولی از آنها فراتر میرود و همه آن صداها را در ترکیب پسامدرن جدیدی از آن خود میسازد. مثل این ترانه، که در شروع آن سلامی است به یکی از ترانههای جاودانه Elton John
Take Your Mama
گروه Scissors Sisters در آلبوم نخست خود، به قول منتقد دیگری، آلبوم پاپ نبوغآسائی بیرون داده است که بهروزترین گرایشهای موسیقی امروز را در خود منعکس میسازد، با رجوع به موسیقی گذشته، در ترکیبی تازه از صداهائی که به طرزی آرامبخش و اطمیناندهنده، به گوش چهارنسل از شنوندگان موسیقی آشنا است. تمام ترانههای این آلبوم، مثل نخستین ترانه آن Laura به نظر یک Hit یا ترانه موفق میرسند که انسان فکر میکند آن را جائی شنیده است و نبوغ کار این گروه هم در این است که به تعبیری، تقلید را به ابتکار تبدیل میکند.
Laura
صدای فرحبخش Scissors Sisters مدیون پیانوی ماهرانه Paddy Boom است و گیتار Jake Shears و صدای Ana Matronico خواننده، به اضافه گیتار بیس Babydaddy و ریتم گیتار Del Marquis
ترانههای آلبوم Scissors Sisters به خاطر منابع الهام گوناگون با هم تفاوت دارند، مثل یک نوار Mix اما به قول منتقدها این گروه در تسلط حرفهای و وفاداری توام با احترامی که به منابع الهام خود نشان میدهد، از تک تک آنها فراتر میرود و در این مجموعه است که مهرخود را فرومیکوبد. منتقد مجله تخصصی Blender نوشته است نخستین آلبوم Scissors Sisters مثل سفری است به داخل کلکسیون صفحه یک عاشق موسیقی. متقد مجله Stylus مینویسد Scissors Sisters که به ملودی و ریتم از دادن شعارهای سیاسی بیشتر علاقه دارد، از تکنولوژی مدرن استفاده میکند تا بین دو موسیقی متضاد دهه 1970 یعنی دیسکو و راک رادیو نقب بزند. منتقد روزنامه Globe and Mail کانادا مینویسد درست وقتی احساس میشد که موسیقی پاپ را کمپانیهای صفحهپرکنی خفه کردهاند، گروه نیویورکی Scissor Sisters از راه میرسند و پنجرهها را به سوی هوای تازه میگشایند و با نخستین آلبوم خود به ما یادآوری میکنند که موسیقی پاپ در اصل باید لذتبخش باشد.