لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۳

بازداشت نزدیک به ۳۰ هزار نفر در دو ماه، تشکیل کمیته‌های مجازی برای «مجازات سلبریتی‌ها»


تصویری از اعتراض به حجاب اجباری در ایران
تصویری از اعتراض به حجاب اجباری در ایران

بخشی از مجموعه بولتن‌های محرمانه خبرگزاری فارس برای حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، حاکی از این است که در جریان اعتراضات اخیر در ایران «۲۹ هزار و ۴۰۰ نفر» بازداشت شده‌اند.

بررسی رادیوفردا از این بولتن‌های «ویژه» نشان می‌دهد که در حال حاضر از این تعداد، «دو هزار نفر» هم‌چنان در زندان‌ها هستند و برای «۱۵۰۰ نفر» نیز کیفرخواست صادر شده است.

این در حالی است که سازمان‌های حقوق بشری، شمار بازداشت‌شدگان را به‌ طور تخمینی ۱۸ هزار و ۱۹۵ نفر عنوان کرده بودند و خبرگزاری هرانا اعلام کرده که تاکنون موفق به شناسایی هویت سه هزار و ۴۴۶ نفر از آن‌ها شده است.

پیشتر روزنامه اعتماد با بررسی جغرافیایی و آماری ویدئوها و اخبار اعتراضات «زن زندگی آزادی» و ترسیم نقشه پراکندگی آن نوشته بود این اعتراضات به جغرافیای خاصی محدود نیست.

گروه هکری بلک‌ریوارد، پس از هک وب‌سایت و سامانه داخلی خبرگزاری فارس، به ده‌ها بولتن‌ دست یافت که در این خبرگزاری وابسته به سپاه و برای فرمانده این نهاد نطامی تهیه شده بود و آن‌ها را منتشر کرد.

این بولتن‌ها حاوی اطلاعات محرمانه درباره موضوعات مختلف از جمله اعتراضات سراسری پس از مرگ مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی است.

نویسندگان این بولتن‌ها نوشته‌اند از میان بازداشت‌شدگان «۱۱۵ نفر» نظامی بودند، اما اشاره نشده که آنها در کدام سازمان نظامی مشغول بودند.

آن‌ طور که در این بولتن‌ها آمده، «تنها ۱۰ درصد» از بازداشت‌شدگان، از اعضای گرو‌ه‌های شناخته شده سیاسی مخالف جمهوری اسلامی بودند و «۹۳ درصد» آنها اصلا سابقه حضور در هیچ اعتراضی را نداشتند.

این آمار فراگیری گسترده اعتراضات در میان اقشار و گروه‌های شغلی و قومی در ایران را نشان می‌دهد که در حال حاضر دست‌کم ۱۱ هفته به طول انجامیده است.

بررسی‌های تهیه‌کنندگان این بولتن‌ها بر اساس آمار محرمانه این بوده که «۶۵ درصد» از خانواده بازداشت‌شدگان «چادری» هستند که در این مدت به طور مکرر تصاویر و ویدئوهایی نیز از آنها در جمع معترضان و نیز در حال شعارنویسی منتشر شده بود.

از موارد برجسته در این بولتن‌ها این است که شماری از معترضان بازداشت‌شده از منسوبان خانواده‌های وابسته به امامان جمعه و مقام‌های سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی، کارمندان دولت و خانواده‌های «شهدا» هستند.

اعتراض گسترده دانشگاه‌های دولتی و دانش‌آ‌موزان کردستان

در یکی از این بولتن‌های محرمانه آمده که «۵۱ درصد» دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و «۱۸ درصد» دانشجویان دانشگاه‌های آزاد اسلامی در تجمعات دانشجویی پس از مرگ مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی مشارکت داشته‌اند.

شمار دانشجویانی که در این مدت به کمیته انضباطی دانشگاه‌های سراسر کشور معرفی شده‌اند، «پنج هزار و ۱۰۰ نفر» و شمار استادان ممنوع‌الخروج شده نیز «۱۸ نفر» گزارش شده است.

در دور تازه اعتراضات در ایران، با وجود سرکوب شدید دانشجویان، بازداشت‌ها و احضارهای گسترده به کمیته‌های انضباطی، تجمعات اعتراضی دانشجویی در دانشگاه‌های شهرها و استان‌های مختلف کشور ادامه داشته و شعارها و مطالبات مطرح‌شده در این تجمعات، در سال‌های اخیر کاملا بی‌سابقه بوده است.

علاوه بر دانشگاه‌ها، دانشجویان و استادان، وضعیت مدارس و دانش‌آموزان نیز مورد توجه تهیه‌کنندگان این بولتن‌ها قرار داشته است.

در یکی از این بولتن‌ها آمده از زمان آغاز اعتراضات، «یک‌هزار و ۹۸۴ معلم فعال» در این جریانات «شناسایی» شده‌اند و شماری از آنها نیز «تذکر» دریافت کرده‌اند.

یکی از آمارهای برجسته این گزارش محرمانه این است که از مجموع «۲۵ هزار» دانش‌آموز استان کردستان، «۱۷ هزار» نفر در اعتراض‌ها شرکت داشتند.

یکی از ویژگی‌های اعتراضات اخیر در ایران، پیوستن دانش‌آموزان به اعتراضات بوده که نه تنها به حجاب اجباری اعتراض صریحی کردند، بلکه در داخل و خارج از مدارس، شعارهایی را علیه سیاست‌های جمهوری اسلامی و رهبران آن مطرح کرده و در مقوله «عمامه‌پرانی» نیز بسیار فعال بوده‌اند.

این اعتراضات در مواردی منجر به حمله ماموران امنیتی به دانش‌آموزان، بازداشت آنها و کشته‌شدن شماری از آنها شد.

تشکیل «کمیته‌های مجازی» برای «مجازات سلبریتی‌ها»

با توجه به حمایت شماری از چهره‌های سرشناس در حوزه‌های سرگرمی، هنر و ورزش از اعتراضات، بخشی از این بولتن‌های محرمانه نیز به این افراد و چگونگی «مهار» آنها اختصاص داشته است.

در یکی از این بولتن‌ها آمده که دولت به مجلس و قوه قضائیه پیشنهاد داده برای برخورد با این چهره‌های «هنجارشکن»، در ارائه خدمات اجتماعی به آنها «محدودیت‌هایی» ایجاد شود.

از جمله به محدودیت‌ در فعالیت‌های هنری، به کار گرفتن آنها در کارهای هنری و نیز تبلیغات آثار هنری یا هرگونه فعالیت‌ این چهره‌ها در حوزه تبلیغات اشاره شده است.

توجه به این چهره‌های سرشناس از آن رو در این بولتن‌ها مورد توجه قرار گرفته که تاثیر آنها بر تهییج افکار عمومی دارای اهمیت بسیاری است، به ویژه که با وجود احضارها و بازداشت‌ها، حمایت آنها از اعتراضات و نیز مخالفت علنی با حجاب اجباری، کماکان ادامه دارد.

از نکات برجسته این بولتن‌ها آغاز به کار گروه‌های مجازی متشکل از بسیجیان و هواداران جمهوری اسلامی در برخی استان‌ها تحت عنوان «کمیته مجازات» برای برخورد با «سلبریتی‌ها» است.

در یکی از این بولتن‌ها بدون اشاره به نام شهر یا استان خاصی آمده که بسیجیان برخی استان‌ها گروه‌های مجازی با نام‌هایی چون «کمیته مجازات»، «انصار حزب‌الله نسل جدید» و «مدافعان حرم رضوی» تشکیل داده‌اند.

هدف آنها نیز «مقابله نرم و سخت با اغتشاشات معاندان و سلبریتی‌ها» عنوان شده و آمده که آنها «به زودی تجهیز [شده] و فعالیت میدانی» خود را آغاز خواهند کرد.

نیمی از بازداشت‌شدگان زاهدان، فرزندان مسئولان ارشد استان

بخشی از این بولتن‌های محرمانه به اعتراضات استان سیستان‌ و‌ بلوچستان به‌ویژه شهر زاهدان اختصاص دارد که شمار قابل‌توجهی از معترضانی که پس از انتشار خبر «تجاوز» یک فرمانده نظامی به یک دختر بلوچ، به خیابان آمده بودند، با شلیک مستقیم گلوله ماموران امنیتی کشته شدند.

تصاویر و ویدئوهای این کشتار و به ویژه تصویر خدانور لُجه‌ای با دستان بسته و زخمی، یکی از قربانیان روزی که «جمعه سیاه زاهدان» نام گرفت، تاثیر عمیقی بر افکار عمومی داخل و خارج ایران گذاشت.

در یکی از این بولتن‌ها، کشته‌شدگان، «معدومان» توصیف شده‌اند، اما به سیاست کلی جمهوری اسلامی در قبال آنها اشاره شده که «۱۶ نفر» از آنها «شهید» محسوب شوند.

تهیه‌کنندگان بولتن بر اساس آمارهای محرمانه نوشته‌اند که قرار است به هر یک از خانواده‌های «شهدا»، «‌۶۰۰ میلیون تومان» به عنوان دیه پرداخت شود.

همچنین به این موضوع اشاره شده که تصمیم کلی جمهوری اسلامی این است که سازمان‌هایی چون کمیته امداد یا بهزیستی برای خانواده‌های «معدومان» کشتار زاهدان، «مقرری ماهانه» در نظر بگیرند.

از دیگر موارد مندرج در بولتن ویژه فرمانده سپاه این است که «بیش از ۵۰ درصد» بازداشت‌شدگان در اعتراضات زاهدان، فرزندان مقام‌های بلندپایه استان سیستان و بلوچستان بوده‌اند.

با این حال به رده این افراد و پست سازمانی آنها هیچ اشاره‌ای نشده است.

از نکات برجسته این بولتن‌ها درباره اعتراضات استان سیستان‌ و‌ بلوچستان این است که شماری از مقامات سپاه پاسداران و نیروی انتظامی ساکن این استان، از بیم کینه‌جویی درخواست محافظ کرده یا خواستار انتقال خود به استان‌های دیگر شده‌اند.

در یکی دیگر از بولتن‌ها نیز که رادیوفردا بخش‌هایی از آن را منتشر کرده، به نقل از علی خامنه‌ای آمده که واکنش جمهوری اسلامی به مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان که بارها به صراحت از اعتراضات حمایت کرده، باید تلاش بر «بی‌آبرو» کردن وی باشد.

در یکی از این گزارش‌ها نیز به صراحت آمده که برآورد شماری از نهادهای امنیتی – اطلاعاتی جمهوری اسلامی این است که وضعیت ایران تا سه ماه آینده «نگران‌کننده» خواهد بود.

این برآورد در حالی مورد اشاره قرار گرفته که مقام‌های نظامی بلندپایه جمهوری اسلامی در چندین نوبت، از پایان اعتراضات که آن را «اغتشاشات» می‌نامند خبر داده‌اند.

در یکی از این بولتن‌ها همچنین به اطلاعاتی که دستگاه‌های امنیتی روسیه بر اساس شنودهای منطقه‌ای خود از سیستم‌های امنیتی خارجی به دست آورده‌اند، اشاره شده است.

این نهادهای اطلاعاتی بر این باورند که شرایط ایران در حال حاضر «انقلابی» است.

با استفاده از گزارش‌های بلک‌ریوارد و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG