لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۳

فرانسه و کشورهای منطقه تلویحا از عراق خواستند از نفوذ جمهوری اسلامی دوری کند


امانوئل مکرون، حسین امیرعبداللهیان و جوزپ بورل در اجلاس بغداد ۲
امانوئل مکرون، حسین امیرعبداللهیان و جوزپ بورل در اجلاس بغداد ۲

فرانسه و چند کشور منطقه خاورمیانه در جریان اجلاس «بغداد ۲» که روز سه‌شنبه، ۲۹ آذرماه، در اردن برگزار شد، به طور غیرمستقیم از حکومت عراق خواستند تا از نفوذ جمهوری اسلامی دوری کند.

در همین حال حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، که نماینده ایران در این اجلاس بود، روز چهارشنبه در توئیتی به زبان عربی ضمن تاکید دوباره بر حمایت تهران از بغداد از دیدار با همتای سعودی خود در اردن خبر داد.

در بیانیه پایانی این اجلاس که روز سه‌شنبه برگزار شد، شرکت‌کنندگان اطمینان دادند که «به همکاری با عراق برای حمایت از ثبات، حاکمیت و روند دموکراتیک در این کشور» ادامه خواهند داد.

دور اول این اجلاس در تابستان سال گذشته در پایتخت عراق و به ابتکار امانوئل مکرون رئیس‌ جمهور فرانسه و خود دولت عراق برگزار شده بود.

کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس «بغداد ۲» همچنین تاکید کردند که از «تلاش‌های عراق برای تقویت گفت‌وگو به عنوان ابزاری برای حل بحران‌های منطقه‌ای» حمایت می‌کنند.

آقای مکرون که در راس هیئتی بلندپایه امسال نیز در این اجلاس شرکت کرده بود در سخنانی با اشاره غیرمستقیم به ایران، از عراق خواست راهی غیر از «الگوی دیکته‌شده از خارج» را طی کند.

او در حضور وزیر خارجه جمهوری اسلامی افزود: «عراق امروز صحنه نفوذ، تهاجم و بی‌ثباتی‌هایی است که به کل منطقه مرتبط است.»

ناظران سیاسی معتقدند که پس از یک دوره ناآرامی‌های سیاسی در عراق، اکنون با تسلط احزاب تحت حمایت جمهوری اسلامی بر پارلمان عراق و دولتِ برآمده از این اکثریت، جمهوری اسلامی در حال تحکیم نفوذ خود در عراق است.

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌ جمهور مصر نیز که در این اجلاس شرکت کرده بود، بر «نپذیرفتن هرگونه مداخله خارجی در عراق» از سوی مصر تاکید کرد.

با این حال، محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در سخنرانی خود متعهد شد که «روابط متوازن با همه شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی» داشته باشد و «از محورهای سیاسی دور بماند».

فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی هم اطمینان داد که کشورش «در کنار عراق برای حفظ ثبات و حاکمیت خود ایستاده است».

همچنین عبدالله دوم پادشاه اردن که میزبان اجلاس بود بر «نقش محوری» عراق در حفظ «ثبات» در منطقه تاکید کرد.

اجلاس بغداد ۲ به عقیده ناظران سیاسی، بار دیگر فرصتی را فراهم کرد که جمهوری اسلامی که در ماه‌های اخیر درگیر اعتراضات سراسری بوده، به عرصه دیپلماتیک بازگردد.

حسین امیرعبداللهیان پیش از این دیدار با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از چندین ماه دیدار کرد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی همچنین در توئیت روز چهارشنبه خود نوشت که با وزرای خارجه عمان، قطر، عراق، کویت و عربستان سعودی نیز دیدار کرده است.

او مدعی شد که وزیر خارجه عربستان به او اطمینان داده که کشورش مایل به ادامه مذاکرات با تهران است.

این در حالی است که پیش از این اجلاس، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های عراقی گزارش داده بود که به دلیل وقوع اعتراضات سراسری در ایران، مذاکرات تهران و ریاض که با میانجیگری بغداد برگزار شده بود، متوقف شده است.

امیرعبداللهیان همچنین در اردن، با کاترین کولونا وزیر خارجه فرانسه دیدار کرد. خانم کولونا در این دیدار بار دیگر خواستار آزادی «گروگان‌های» فرانسوی زندانی در ایران شد.

وزیر خارجه فرانسه همچون آقای بورل، به جمهوری اسلامی نسبت به تحویل پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین هشدار داد.

XS
SM
MD
LG