لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۴

بحران گاز؛ ادامه تعطیلی ادارات و مدارس در ده‌ها شهر


با ادامه بحران گاز همچنان ادارات و مراکز آموزشی در تعدادی از استان‌ها از جمله خراسان رضوی، خراسان جنوبی و همدان روز دوشنبه بیست و ششم دی ماه تعطیل است و در دست‌کم یازده استان دیگر مدارس و مراکز آموزشی فعالیت حضوری ندارند.

در همین حال مناطقی در خراسان جنوبی و خراسان رضوی با قطع کامل گاز خانگی مواجه شده‌اند و افت فشار گاز در مناطق بسیار وسیعی از کشور همچنان ادامه دارد.

ادارات و مراکز آموزشی استان‌‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، همدان تعطیل است و در استان‌های قم، کرمانشاه، کردستان، اصفهان، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، زنجان، سمنان، قزوین، البرز کلاس‌های درس به شکل حضوری تعطیل است و به شکل غیرحضوری برگزار خواهد شد.

در تهران به گفته مقام‌های استانداری، فعالیت حضوری همه مدارس دولتی و غیردولتی و فضاهای آموزشی شهر تهران و دیگر شهرهای استان تهران روز دوشنبه ۲۶ دی تعطیل و به شکل غیرحضوری است.

جواد اوجی، وزیر نفت، تعطیلی تهران و ده‌ها شهر ایران و استمرار بخشی از این تعطیلی‌ها در روز دوشنبه را اقدامی موثر برای جلوگیری از قطع گسترده گاز عنوان کرد و گفت که با این وجود در سه استان خراسان رضوی، گلستان و مازندران بحران افت فشار و قطعی گاز وجود دارد.

اوجی تاکید کرد که مناطق جنوب خراسان رضوی دچار قطعی گاز است و در این مناطق نفت سفید و سیلندر گاز ال.پی.جی در حال توزیع است.

رحمان محمودی، مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی، نیز وضعیت تامین گاز در شهرستان‌های طبس و سرایان را بحرانی خواند و گفت که با توجه به افت فشار، گاز در بخشی‌های از این دو شهرستان قطع شده و احتمال قطع کامل گاز خانگی در این منطقه وجود دارد.

محمودی اعلام کرد که هم‌اکنون در برخی نقاط روستایی شهرستان بشرویه هم گاز قطع است. او گفت که در شهرستان طبس نیز به صورت پراکنده قطعی گاز گزارش شده است.

محمدرضا غیرتی، فرماندار شهرستان زیرکوه در استان خراسان جنوبی هم از قطع گاز در برخی مناطق این شهرستان و همچنین تعطیلی نانوایی‌ها خبر داد و افزود که به خاطر‌ افت شدید گاز جلوی پخت نانوایی‌های گازسوز هم در شهر حاجی‌آباد گرفته شده است.

در همین حال محمود کشاورز، مدیرعامل شرکت گاز استان ایلام، در غرب ایران هم گفت که با وجود اعمال محدودیت در مصارف بخش‌های خدماتی و صنعتی، میزان مصرف گاز خانگی در استان ایلام به مقدار بی‌سابقه ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار میلیون متر‌مکعب در روز رسیده که برابر با میزان گاز تولیدی پالایشگاه ایلام است.

مدیرعامل شرکت گاز استان ایلام افزود که تا عبور این توده هوای سرد، مصرف مردم باید کاهش یابد و مردم باید با تنظیم دمای محیط زندگی بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد به «هر خانه یک اتاق گرم» اکتفا کنند.

از سوی دیگر با ادامه بحران گاز در ایران، احد وظیفه رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی اعلام کرد که این سازمان از هفته‌های گذشته درباره احتمال کاهش دما و افزایش مصرف و کمبود گاز هم به صورت عمومی هشدار داده و هم اطلاعات لازم را به مقام‌های مسئول ارائه کرده بود.

XS
SM
MD
LG