لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۱

دادستان کل آمریکا علیه سه نفر به دلیل مشارکت در طرح ترور مسیح علینژاد اعلام جرم کرد


مریک گارلند، دادستان کل ایالات متحده در نشست خبری روز جمعه هفتم بهمن‌ماه
مریک گارلند، دادستان کل ایالات متحده در نشست خبری روز جمعه هفتم بهمن‌ماه

دادستانی کل آمریکا روز جمعه هفتم بهمن از اعلام جرم علیه سه عضو یک باند تبهکار اروپای شرقی خبر داد که با حمایت جمهوری اسلامی قصد داشتند یک چهره سرشناس مخالف حکومت ایران را در خاک آمریکا ترور کنند.

وزارت دادگستری آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این سه نفر به نام‌های رفعت امیراُف، پولاد عمراُف و خالد مهدی‌اُف به دلیل «مشارکت در طرح ترور نافرجام و مورد حمایت جمهوری اسلامی، به جرم مزدوری برای آدمکشی و پولشویی» متهم شده‌اند.

مریک گارلند، دادستان کل و وزیر دادگستری آمریکا، در یک نشست خبری گفت: «قربانی این توطئه در انتشار موارد نقض حقوق بشر، تبعیض علیه زنان، سرکوب مشارکت دمکراتیک و آزادی بیان و افشای بازداشت‌های غیرقانونی، شکنجه و اعدام توسط حکومت ایران فعال بوده است.»

اگرچه این مقام بلندپایه قضایی آمریکا از مسیح علینژاد به عنوان قربانی این طرح ترور به‌طور مستقیم نام نبرد، اما خالد مهدی‌اف همان فردی است که اوایل مرداد گذشته، مسلح به یک قبضه کلاشنیکف در محوطه بیرونی منزل خانم علینژاد در محله بروکلین شهر نیویورک بازداشت شد.

به گزارش رسانه‌های آمریکایی، رفعت امیراف، عضو دیگر این باند تبهکار روز پنجشنبه ششم بهمن دستگیر شد.

او عصر جمعه به وقت محلی در شبعه دادگاه فدرال در شهر نیویورک تفهیم اتهام شد. پولادعمراف، عضو سوم این باند نیز در هفته‌های اخیر در جمهوری چک دستگیر شده است.

روزنامه واشینگتن‌پست در همین روز گزارش داد که هر سه متهم نام‌برده، شهروندان جمهوری آذربایجان هستند و شماری از آن‌ها تابعیت روسیه را نیز دارند. بر اساس این گزارش، رفعت امیراُف در ایران ساکن بوده است.

موضوع سکونت این شهروند جمهوری آذربایجان در ایران در شرایطی مطرح می‌شود که دولت باکو سال ۲۰۱۷ از پلیس اینترپل برای بازداشت این فرد به اتهام «آدم‌ربایی» در پرونده‌ای دیگر درخواست کمک کرده بود.

پاییز سال ۲۰۲۱ نیز پلیس قبرس از بازداشت یک تبعه دیگر جمهوری آذربایجان به نام اورخان اسداف به اتهام توطئه برای ربودن و قتل شهروندان اسرائیلی به دستور مقامات امنیتی ایران خبر داده بود.

اورخان اسداف در بازجویی به پلیس قبرس گفته بود که او از فردی به نام «محمد» مبلغ ۴۰ هزار دلار دریافت کرد تا این ماموریت را عملی کند. جزئیاتی در مورد هویت فردی به نام «محمد» اعلام نشده است. اورخان اسداف اخیرا تحویل جمهوری آذربایجان شد.

جمهوری آذربایجان طی ماه‌های گذشته چندین «گروه تروریستی» را به اتهام همکاری با جمهوری اسلامی بازداشت کرده و نام اورخان اسدف نیز در میان افراد مرتبط با گروه «حسینیون» ذکر شده است.

دولت باکو می‌گوید این گروه، متشکل از شهروندان جمهوری آذربایجان، توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی برای مشارکت در جنگ سوریه و عملیات‌های خارجی سازمان‌دهی شده است. برخی از رهبران آن مانند توحید ابراهیم‌بیگلو که تحصیلات حوزه علمیه قم را دارد، هنوز ساکن ایران هستند.

مسیح علینژاد، از فعالان سرشناس حقوق زنان و آزادی‌های سیاسی و مدنی ایران در آمریکا است. او در این سال‌ها در راه‌اندازی کارزارهای مبارزه با حجاب اجباری و همچنین انتشار اخبار و تصاویر مربوط به فعالیت‌های مدنی زنان ایرانی در این زمینه نقشی فعال ایفا کرده است.

XS
SM
MD
LG