لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۱

دولت اسرائیل از شهروندان خواست مسلح از خانه خارج شوند


جو امنیتی بیرون در شهر قدیمی اورشلیم
جو امنیتی بیرون در شهر قدیمی اورشلیم

کابینه امنیتی اسرائیل به‌ریاست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، بامداد یکشنبه ۹ بهمن، در واکنش به افزایش حملات به شهروندان این کشور، تسهیلات تجهیز شهروندان به اسلحه را آسان‌تر کرد.

کابینه اسرائیل از همهٔ شهروندانی هم که اسلحه دارند، خواست مسلح از خانه خارج شوند.

ساعتی پس از نشست کابینه، نیروهای امنیتی اسرائیل که با بولدوزر به محله «بیت حنینا» یا «الطور» در شرق اورشلیم رفته بودند، خانه والدین خیری علقم را مسدود کردند. این اقدام گام نخست پیش از انهدام خانه بود. در این محله همسایگان یهودی و عرب در کنار هم زندگی می‌کنند.

خیری علقم، یک عرب ۲۱ ساله که از گروه فلسطینیان دارای اوراق هویتی اسرائیلی بود، شامگاه جمعه هفتم بهمن با یک کلت کمری هفت شهروند اسرائیلی را در محله «یعقوب نبی» در اورشلیم کشت و سه تن دیگر را زخمی کرد.

خیری علقم دقایقی بعد از این اقدام، طی درگیری مسلحانه با پلیس اسرائیل، کشته شد. اسرائیل رویداد جمعه شب را «وخیم‌ترین حمله» از این نوع در ۱۲ سال گذشته توصیف کرد.

یک فلسطینی ۱۳ ساله نیز هشتم بهمن با کلت به اعضای یک خانواده اسرائیلی در «محله داوود» در اورشلیم شلیک کرد و پدر و پسر این خانواده را که مسلح هم بودند، شدیداً زخمی کرد. پسر خانوادهٔ اسرائیلی یک افسر ارتش است.

مهاجم ۱۳ ساله که با شلیک متقابل زخمی شد، به نام محمد علیوات، در بیمارستان اسرائیل بستری و در بازداشت سازمان امنیت این کشور است.

این رویدادها پس از آن بود که ارتش اسرائیل در یک حمله وسیع در ششم بهمن به اردوگاه فلسطینی جنین، که با هدف دستگیری «فعالان تروریستی» انجام شد، ۹ فلسطینی را کشت. سه برادر و یک زن ۶۰ ساله در میان کشته‌ها بودند.

کابینه امنیتی اسرائیل در رشته تصمیمات خود در واکنش به حملات فلسطینیان به شهروندانش تصمیم گرفت که خانه هر مهاجمی را که به چنین عملیاتی دست می‌زند، فوراً مسدود کند، والدین و فامیل او از حق بیمه ملی محروم شوند، سایر امتیازات خانواده لغو گردد و شناسنامه آن‌ها هم باطل شود. تبعید خانواده مهاجم نیز یک گزینه دیگر خواهد بود.

به‌نوشتهٔ روزنامه یدیعوت آحرونوت، تصمیمات دولت هزاران اسرائیلی دیگر را در روندی پرشتاب به اسلحه مجهز خواهد کرد.

کابینه آقای نتانیاهو همچنین تصمیم گرفت شهرک‌نشین‌های اسرائیلی در کرانه باختری را تقویت کند. جزئیات این بخش از تصمیمات هفته آینده بررسی خواهد شد.

به‌دستور کابینه، نیروهای ارتش نیز به نیروهای پلیس، گارد مرزی و سایر نیروهای امنیتی پیوسته‌اند تا «در تأمین امنیت اورشلیم و سراسر کشور» کمک کنند.

کابینه دستور بازداشت گسترده و انجام عملیات وسیع با هدف جمع کردن اسلحه‌های موجود در خانه‌های فلسطینیان در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس/اورشلیم را نیز صادر کرد.

تکاورهای سیاه‌پوش یگان نخبه پلیس، موسوم به «یمام» سوار بر موتورسیکلت و مجهز به تسلیحات زیاد، در اماکن اورشلیم تردد می‌کنند تا «حس امنیت» در شهروندان را تقویت کنند.

از سوی دیگر، ده‌ها هزار اسرائیلی شامگاه شنبه هشتم بهمن در تظاهراتی بزرگ در تل‌آویو و شمار دیگری از شهرها به اعتراض علیه تصمیمات دولت نتانیاهو در زمینه «اصلاحات قضایی» ادامه دادند.

این چهارمین تظاهرات بزرگ مخالفان در یک ماه کار دولت تازه آقای نتانیاهو بود. برگزارکنندگان تظاهرات درخواست‌ها برای تعویق تظاهرات شنبه‌شب به دلیل بحران امنیتی را رد کرده و گفته بودند که برای مقابلهٔ مؤثر با ترور، لغو «اصلاحات قضایی» مورد نظر دولت نتانیاهو یک ضرورت است.

یائیر لاپید، نخست‌وزیر پیشین و رهبر اپوزیسیون، هشتم بهمن به شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گفت که بنیامین نتانیاهو به جای جنگ با مردم از طریق ادعای «اصلاحات قضایی»، باید بر جنگ با ترور و گرانی متمرکز شود.

هم‌زمان با نشست کابینه اسرائیل و پس از آن نیز درگیری‌های جدیدی در شرق اورشلیم و کرانه باختری میان نیروهای اسرائیلی و فلسطینیان رخ داده‌ است.

نیروهای اسرائیلی بامداد یکشنبه کرم علی سلمان، یک فلسطینی اهل نابلس را در شهرک «کدومیم» از پای درآوردند. به گزارش شبکه کان، این فلسطینی ۱۸ ساله «قصد انجام عملیات» داشت.

اسرائیل در حالی نگران بروز «انتفاضه جدید» شده که قرار است آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در سفر جدید به منطقه، روزهای دهم و یازدهم بهمن در اسرائیل و کرانه باختری، با نخست‌وزیر اسرائیل و رهبری تشکیلات فلسطینی دیدار کند.

دولت جو بایدن با اسرائیل ابراز همدردی عمیق کرده و آقای بایدن نیز خود تلفنی با بنیامین نتانیاهو سخن گفته‌ است.

رسانه‌های اسرائیل پیش از دور جدید بحران در روابط کشورشان با فلسطینی‌ها گزارش داده بودند که آقای نتانیاهو مایل است از سفر مقامات آمریکایی به منطقه، برای پیشبرد عادی‌سازی هر چه زودتر رابطه با عربستان استفاده کند.

هفته گذشته ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، به اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی سفر کرده بود. چند روز پیش از آن نیز جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، به اسرائیل و کرانه باختری رفته بود.

الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، هشتم بهمن از پیام همدردی برخی از دولت‌های عربی به دلیل رویدادهای اخیر «تقدیر کرد».

دولت عربستان در یک اقدام بی‌سابقه، که واکنش به کشته شدن ۷ اسرائیلی در رویداد جمعه‌شب تلقی شد، از کشته شدن هر غیرنظامی ابراز تأسف کرده بود.

XS
SM
MD
LG