لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۰

کاهش شدید وزن فرهاد میثمی بر اثر اعتصاب غذا در زندان؛ «همچنان بر سر خواسته‌هایم ایستاده‌ام»


تصویری از فرهاد میثمی پس از اعتصاب غذا در زندان رجایی‌شهر کرج
تصویری از فرهاد میثمی پس از اعتصاب غذا در زندان رجایی‌شهر کرج

فرهاد میثمی، فعال سیاسی در شرایطی که به شدت بر اثر اعتصاب غذا وزن کم کرده است، در نامه‌ای از زندان بر خواسته‌های خود پافشاری کرد.

تصاویری از آقای میثمی روز پنجشنبه ۱۲ بهمن همراه با نامه او از زندان رجایی‌شهر کرج در شبکه‌های مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد او به شدت نحیف شده است.

این فعال سیاسی با این حال در نامه خود نوشته است: «همچنان بر سر خواسته‌های سه‌گانه‌ام (توقف اعدام معترضان، آزادی شش زندانی سیاسی - مدنی و توقف آزارهای اجبار حجاب) بر سر همان مأموریت غیرممکن خواهم ایستاد. باشد تا بعدترها به کوششی جمعی، ممکن شود».

عنوان نامه این فعال سیاسی، «برای روزهای زجرِ اندر زجرِ اندر زجر» است.

فرهاد میثمی که از مرداد سال ۱۳۹۷ بدون حتی یک روز مرخصی در زندان به‌سرمی‌برد، به خاطر کنش‌های مدنی خود در مخالفت با حجاب اجباری به شش سال زندان محکوم شده است.

وی یک ماه پیش نیز در پیامی از زندان رجایی‌شهر، ضمن اعتراض به اعدام معترضان، خواستار توقف اعدام‌ها و آزادی فوری چند نفر از فعالان مدنی و سیاسی از زندان شد.

میثمی خواستار آزادی فوری محمد حبیبی (معلم)، ناهید شیربیشه (از مادران دادخواه)، رضا شهابی (از کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی)، بهاره هدایت (فعال دانشجویی)، مصطفی نیلی (وکیل دادگستری) و نیلوفر حامدی (خبرنگار) شده بود.

میثمی در نامه خود نوشته است: «در دوره‌ای که حاکمان در هر سه عرصه‌ امنیت جسم و جان، سفره و معیشت، و شأن و کرامت، چیزی جز زجر و رنج هر روزه و هرلحظه در بساط مردمان این سرزمین باقی نگذاشته‌اند، به سهم کوچک خود تلاشی را آغاز کردم تا بتوان در شرایطی، این زهر دم‌افزون را با کوششی جمعی به پادزهری بدل کرد».

او همچنین خبر داده که طی ۱۰ روز آینده آبی که می‌نوشد را «تلخ» خواهد کرد تا به نوشته وی، نشانه‌ای از «روزگار تلخ‌تر از زهری» باشد که حاکمان جمهوری اسلامی «از جمیع جهات برای همگان آفریده‌اند».

این فعال سیاسی اردیبهشت امسال در اعتراض به احتمال اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی در زندان دست به اعتصاب غذا زد.

حمله به فرهاد میثمی در زندان رجایی‌شهر در گفتگو با محمد مقیمی
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:02 0:00
لینک مستقیم

این زندانی سیاسی مدتی بعد اعلام کرد با توجه به عدم اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی، پژوهشگر دو تابعیتی زندانی در ایران، به اعتصاب غذای دوهفته‌ای خود پایان داده است.

شرایط جسمی وی پیش از پایان اعتصاب غذای یادشده، وخیم اعلام شد تا جایی که به بیمارستان انتقال یافت.

اعتصاب غذای جدید فرهاد میثمی برای اجرای خواسته‌های سه‌گانه‌اش صورت گرفته است.

یک روز پیشتر، جعفر پناهی کارگردان مطرح سینمای ایران که از اوایل تابستان امسال در زندان اوین محبوس است، با انتشار یادداشتی در اعتراض به عدم رسیدگی به پرونده قضایی‌اش، از آغاز اعتصاب غذای خشک خود خبر داد.

این کارگردان شناخته‌شده در عرصه بین‌المللی نیز تأکید کرده: «آن قدر در این وضعیت باقی خواهم ماند، تا شاید جسم بی‌جانم از زندان رهایی یابد».

شرایط زندان‌ها و زندانیان در جمهوری اسلامی به اندازه‌ای وخیم است که شماری از محبوسان برای تغییر وضعیت خود و دیگران و نیز جلب توجه نهادهای بین‌المللی نسبت به این وضعیت، دست به اعتصاب غذا می‌زنند.

XS
SM
MD
LG