لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۹

شمار قربانیان زلزله ترکیه و سوریه از ۷۸۰۰ نفر گذشت


شمار قربانیان زلزله مهیب ترکیه در حال افزایش است
شمار قربانیان زلزله مهیب ترکیه در حال افزایش است

شمار قربانیان زلزله مهیب به بزرگی ۷.۸ در ترکیه و سوریه تا شامگاه سه‌شنبه ۱۸ بهمن‌ماه در حالی که عملیات جستجو برای نجات آسیب‌دیدگان زیر آوارها ادامه دارد، از هفت هزار و ۸۰۰ نفر گذشت.

آخرین آمار قربانیان زلزله در سوریه حدود دو هزار نفر بوده و بقیه قربانیان بر اثر زمین‌لرزه در ترکیه جان باخته‌اند.

زلزله صبح روز دوشنبه در جنوب ترکیه و شمال‌غرب سوریه ۴۳۵ پس‌لرزه داشته که درجه یکی از آنها ۷.۵ بوده به طوری که برخی مقامات ترکیه می‌گویند این پس‌لرزه خود یک زلزله مستقل بوده است. با توجه به خرابی‌های گسترده، مشکلات آواربرداری، باران‌های شدید در برخی مناطق و هوای یخ‌بندان در مناطق دیگر، همچنین آسیب‌هایی که به زیرساخت‌ها وارد آمده، انتظار می‌رود شمار قربانیان افزایش یابد.

مقامات ترکیه از حضور ۶۰ هزار نیروی عملیات نجات در ۱۰ استان زلزله‌زده کشور خبر داده که بیش از سه هزار نفر آنها نیروهای خارجی از ۱۴ کشور هستند. همچنین برای تسریع در عملیات کمک‌رسانی، تنها به خودروهای حامل کمک‌های انسان‌دوستانه به اجازه ورود به مناطق زلزله‌زده داده می‌شود.

فوآد اوکتای معاون رئیس جمهور ترکیه می‌گوید تاکنون بیش از هشت هزار نفر از آوارها بیرون کشیده شده و حدود ۳۸۰ هزار نفر در پناهگاه‌ها یا هتل‌ها اسکان داده شده‌اند. شمار زخمی‌ها در ترکیه نزدیک ۲۷ هزار نفر گزارش شده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز سه‌شنبه اعلام کرد این زلزله سهمگین زندگی ۱۳ میلیون نفر از جمعیت ۸۵ میلیونی کشور را تحت تأثیر قرار داده است. او با اعلام هفت روز عزای عمومی گفت برای مدیریت عواقب زلزله در ۱۰ استان به مدت سه ماه وضعیت فوق‌العاده برقرار می‌شود.

تیم‌هایی از نزدیک به ۳۰ کشور جهان برای امدادرسانی راهی ترکیه و سوریه شده‌اند.

سازمان ملل اعلام کرد که در حال بررسی همه راه‌های ممکن برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه تجهیزات به شمال‌غرب سوریه تحت کنترل شورشیان مخالف دولت بشار است، منطقه‌ای که میلیون‌ها نفر در فقر شدید زندگی می‌کنند و برای زنده ماندن به کمک‌های بشردوستانه متکی هستند.

ترکیه نیز تعداد زیادی نیرو در منطقه مرزی با سوریه دارد و ارتش را موظف به کمک به آسیب‌دیدگان زلزله، از جمله برپایی چادر برای بی‌خانمان‌ها و راه‌اندازی یک بیمارستان صحرایی کرده است.

به گفته وزارت بهداشت سوریه، شمار جان‌باختگان در مناطق تحت کنترل دولت سوریه به بیش از ۸۰۰ نفر رسیده و بنابر آمارها، در مناطق تحت کنترل شورشیان نیز دست‌کم به همین میزان قربانی وجود دارد.

سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی کرده است شمار نهایی قربانیان زلزله در ترکیه و سوریه افزایش چشمگیری داشته باشد.

در سال ۱۹۹۹ نیز زلزله‌ای قوی در شمال‌غرب ترکیه منجر به کشته شدن ۱۸ هزار نفر شد.

با استفاده از گزارش‌های آسوشیتدپرس، سی‌ان‌ان ترک، هابِر تورک و آناتولی؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG