لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۸

کیوان صمیمی: انحرافات جمهوری اسلامی از ۲۳ بهمن ۱۳۵۷ شروع شد


کیوان صمیمی، روزنامه‌نگار ۷۴ ساله ایرانی که به تازگی از زندان آزاد شده، می‌گوید «انحرافات» در جمهوری اسلامی، یک روز پس از ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ آغاز شد.

وی در گفت‌و‌گو با روزنامه اعتماد گفته: «به نظر من بعد از ۲۳ بهمن ماه۵۷، برخی انحرافات آغاز شد. فكت‌های زيادی هم برای اين موضوع دارم.»

آقای صمیمی اضافه کرده که پیش از این در گفت‌و‌گوها و مطالب مختلف در نشریه‌های «ایران فردا» و «نامه» به «جزئیات این انحرافات» و «افراد و جریاناتی که زمینه این انحرافات طی سال‌های بعد را شكل دادند» اشاره کرده است.

او در این گفت‌و‌گو با روزنامه اعتماد، جزئیاتی در این زمینه بیان نکرده است.

پیش از این نیز رامین جهانبگلو و مهرداد لقمانی در مطلبی اختصاصی برای رادیو فردا، درباره اعتراضات «زن زندگی ازادی» نوشتنه بودند: «آن‌چه این انقلاب را از تجربه پیشین جامعه ایران متمایز می‌کند، گسست از تفکر کهنهٔ به‌جامانده از انقلاب ۵۷ است. انقلاب ۵۷ بر پایهٔ دروغ و فریب بنا شد و به برپایی نظامی انجامید که جامعهٔ ایران را از هر جهت به ورشکستگی کشاند.»

کیوان صمیمی همچنین «تنها راه نجات کشور» از نظر خود را «جنبش خشونت پرهيز اجتماعی، تحزب و گسترش فعاليت‌های حزبی» عنوان کرده و گفته «اولين و فوری‌‌ترين چه بايد كرد را گفت‌وگو می‌دانم.»

به گفته وی، «هر جنبش خشونت پرهيز اصلاحی، نيازمند گفت‌وگو است. برخی از اين حركت‌های خشن قابل قبول نيستند. البته اين رفتارهای خشن را محكوم نمی‌كنم، چراكه اين جوانان هم خود قربانی اين وضعيت هستند. طبيعی است جوانی كه مشكلات فراوانی را دارد و از هر طرف احساس بن‌بست می‌‌كند، دست به برخی اقدامات هم بزند.»

وی در ادامه اگرچه توضیح نداده چگونه می‌توان با جمهوری اسلامی که تنها با خشونت و سرکوب سخن می‌گوید، گفت‌و‌کرد، اما اینکه «عده‌ای در خارج از کشور در حال تعیین لیدر» هستند را «منطقی» ندانست.

اظهارات وی پس از برگزاری نشست «آینده جنبش دموکراسی ایران» در واشینگتن مطرح می‌شود که شاهزاده رضا پهلوی، حامد اسماعیلیون، مسیح علی‌نژاد و نازنین بنیادی برگزار شد، در حالی که شیرین عبادی، عبدالله مهتدی، گلشیفته فراهانی و علی کریمی هم با پیام‌هایی ویدیویی به آن پیوستند.

در این نشست بر همبستگی و هم‌صدایی همه مخالفان حکومت جمهوری اسلامی برای عبور از آن و پذیرش تکثر نیروها تاکید شد.

کیوان صمیمی از سال ۸۸ تا ۹۴ حدود ۶ سال و از ۹۸ تا ۱۴۰۱ را در زندان گذراند و آن‌طور که وی در گفت‌و‌گو با روزنامه اعتماد گفته، «بعد از آزادی از زندان اما باز هم پرونده‌ای عليه من باز شده كه ممكن است باعث شود دوباره به زندان برگردم.»

XS
SM
MD
LG