لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۲

مقام ارشد آمریکایی: ایران ظرف ۱۲ روز می‌تواند مواد لازم برای ساخت بمب اتمی را تولید کند


کالین کال، معاون وزارت دفاع آمریکا، در نشست روز سه‌شنبه مجلس نمایندگان
کالین کال، معاون وزارت دفاع آمریکا، در نشست روز سه‌شنبه مجلس نمایندگان

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا روز سه‌شنبه ۹ اسفند گفت٬ ایران می‌تواند طی «حدود ۱۲ روز» مواد هسته‌ای لازم برای ساخت یک بمب اتمی را تولید کند.

رویترز می‌گوید در زمان انعقاد توافق هسته‌ای موسوم به برجام در سال ۲۰۱۵، پیش‌بینی می‌شد که ایران یک سال با ساخت بمب اتمی فاصله دارد.

کالین کال، معاون وزارت دفاع آمریکا، این موضوع را طی نشستی در مجلس نمایندگان و در پاسخ به پرسش نمایندگان جمهوری‌خواه درباره دلایل دولت جو بایدن برای احیای برجام٬ مطرح کرد.

معاون وزارت دفاع آمریکا گفت:‌ «پیشرفت برنامه اتمی ایران از زمانی که ما برجام را ترک کردیم قابل توجه بوده است. زمانی که دولت قبلی در سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفت از برجام خارج شود، برای ایران حدودا ۱۲ ماه زمان می‌برد تا مواد هسته‌ای لازم را برای یک بمب اتمی تولید کند٬ اما حالا حدود ۱۲ روز طول می‌کشد.»

کالین کال اضافه کرد: «فکر می‌کنم همچنان این دیدگاه وجود دارد که اگر بتوان این مسئله را از طریق دیپلماتیک حل کرد و دوباره محدودیت‌ها را بر برنامه هسته‌ای این کشور بازگرداند، از سایر گزینه‌ها بهتر است. اما الان، برجام در حالت انجماد است.»

این اظهارات در حالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی در همین روز تایید کرد که بازرسان این نهاد ذرات اورانیوم غنی‌شده با غلظت بسیار بالا را در ایران کشف کرده‌اند.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته است که این ذرات تا سطح ۸۳.۷ درصد غنی‌سازی شده‌اند و این درجه فاصله چندانی با سطح ۹۰ درصدی مورد نیاز برای تولید سلاح هسته‌ای ندارد.

پیش از آن نیز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) از گزارش‌ها درباره افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران ابراز نگرانی کرده بود. با این حال ویلیام برنز گفته است واشینگتن شاهدی دال بر این که جمهوری اسلامی تصمیم به ازسرگیری برنامه خود برای تولید سلاح هسته‌ای گرفته باشد، در دست ندارد.

مذاکرات هسته‌ای برای احیای توافق هسته‌ای برجام، با هدف بازگشت ایران و آمریکا به این توافق، از تابستان امسال متوقف شده است. آمریکا٬ ایران را به درخواست‌های فرابرجامی متهم کرده بود.

اما پس از آغاز اعتراضات سراسری در ایران و همکاری نظامی ایران و روسیه٬ مقام‌های الایات متحده بارها عنوان کرده‌اند که مذاکرات احیای برجام دیگر در اولویت دولت بایدن قرار ندارد.

XS
SM
MD
LG