لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۴

علی خامنه‌ای مدعی شد رفع حجاب اجباری و مبارزه با حجاب «حرام شرعی و سیاسی» است


علی خامنه‌ای در دیدار روز ۱۵ فروردین با مسئولان نظام جمهوری اسلامی
علی خامنه‌ای در دیدار روز ۱۵ فروردین با مسئولان نظام جمهوری اسلامی

رهبر جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین با حمایت از تندروهای جمهوری اسلامی در بحث حجاب اجباری، گفت که «حجاب محدودیت شرعی و قانونی» بوده و به ادعای او، «کشف حجاب، حرام شرعی و سیاسی است».

آیت‌الله علی خامنه‌ای که در هفته‌های اخیر در مورد عدم رعایت حجاب اجباری از سوی دختران و زنان ایرانی سکوت کرده بود، در دیدار روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین با مسئولان نظام جمهوری اسلامی، موضع صریحی گرفت و مخالفت با حجاب اجباری را به «دشمنان» نسبت داد و گفت: «دشمن با برنامه وارد شده و ما هم باید با برنامه وارد شویم».

رهبر جمهوری اسلامی در حالی مخالفت با حجاب اجباری را «حرام شرعی و سیاسی» خوانده است، که فقها در این زمینه اختلاف نظر زیادی دارند.

به‌دنبال بازداشت مهسا امینی به اتهام عدم رعایت حجاب اجباری و مرگ او در بازداشت گشت ارشاد، بسیاری از شهرهای ایران شاهد اعتراضات سراسری بود و معترضان در شعارهای خود خواستار سرنگونی نظام جمهوری اسلامی شدند.

از زمان آغاز این اعتراضات در اواخر شهریور پارسال، بسیاری از دختران و زنان روسری‌ها را به آتش کشیدند و با حجاب اجباری تحمیل شده از سوی نظام جمهوری اسلامی مخالفت کردند.

تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در ماه‌های اخیر، بویژه در تعطیلات نوروزی، دختران و زنانی را نشان می‌دهد که بدون حجاب اجباری در خیابان‌ها، مراکز خرید و اماکن تفریحی تردد می‌کنند.

این اقدام، باعث خشم نیروهای تندرو و افراطی جمهوری اسلامی شده و آن‌ها خواستار برخورد شدید با زنان ایران و محرومیت آن‌ها از خدمات اجتماعی شده‌اند.

با این حال، اقدامات پراکنده در برخورد فیزیکی با زنان بدون حجاب اجباری که اوج آن در روزهای اخیر حمله با سطل ماست به دو زن در شاندیز مشهد بود، بازتاب‌های منفی گسترده‌ای به‌دنبال داشت، تا جایی که حتی برخی اصولگرایان طرفدار رهبر جمهوری اسلامی آن را «امر به معروف منفی» خواندند.

رهبر جمهوری اسلامی افرادی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند، چنین معرفی کرد: «من می‌دانم. خیلی از این‌ها کسانی هستند که اهل دین‌اند، اهل تضرع‌اند، اهل ماه رمضان‌اند، اهل گریه و دعا هستند؛ توجه ندارند که چه کسی پشت این سیاست رفع حجاب و مبارزه با حجاب است».

علی خامنه‌ای در اظهارات روز سه‌شنبه خود بدون اشاره به این اتفاق، تاکید کرد که «کارهای بی‌قاعده نباید انجام بگیرد».

او در عین حال مدعی شد: «خیلی از کسانی که کشف حجاب می‌کنند اگر بدانند پشت کار آن‌ها چه سیاستی است، قطعاً این کار را نمی‌کنند».

رهبر جمهوری اسلامی افرادی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند، چنین معرفی کرد: «من می‌دانم. خیلی از این‌ها کسانی هستند که اهل دین‌اند، اهل تضرع‌اند، اهل ماه رمضان‌اند، اهل گریه و دعا هستند؛ توجه ندارند که چه کسی پشت این سیاست رفع حجاب و مبارزه با حجاب است».

به ادعای خامنه‌ای، «جاسوس‌های دشمن، دستگاه‌های جاسوسی دشمن دنبال این قضیه است. اگر بدانند حتماً نمی‌کنند. به هر حال این مسئله قطعاً حل خواهد شد».

او در ادامه گفت: «منتها خب همه توجه داشته باشند. دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار شده، ما هم باید با برنامه و نقشه وارد بشویم. بدون برنامه و این‌ها، کارهای بی‌قاعده نباید انجام بگیرد؛ با برنامه، مسئولین برنامه داشته باشند و دارند».

مخالفت جمهوری اسلامی با حق انتخاب پوشش زنان و عدم رعایت حجاب اجباری در حالی است که بر اساس یک تحقیق فصلنامۀ «مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران» در پاییز سال ۱۴۰۰، که به مصادیق نابرابری زن و مرد در حوزه حقوق مدنی، سیاسی و اجتماعی پرداخته بود، حدود ۱۱ درصد جامعه «بدحجابی» زنان را «بدون اشکال» دانسته‌اند و اکثریت قابل‌توجهی از جامعه یعنی ۶۷ درصد گفته‌اند با «بدحجابی» زنان «کاری ندارند».

درصد کسانی هم که گزینه «تذکر می‌دهم» را انتخاب کرده‌اند، فقط حدود ۱۷ درصد است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران و رادیو فردا/ک.ر
XS
SM
MD
LG