لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۴

دستکم ۲۸ مدرسه دیگر در پنج استان ایران هدف حملات مشکوک با گاز سمی قرار گرفتند


گزارش‌های رسیده از ایران حاکی است که در ادامه حملات مشکوک با گاز سمی به مدارس در ایران، روز سه‌شنبه ۲۹ فروردین دستکم ۲۸ مدرسه دیگر در پنج استان کشور هدف حمله قرار گرفتند.

بر اساس بر اساس اخبار منتشر شده، مدارس «نیایش» و «سایپا» در اسلامشهر و «پردیس شریف»، «شهدای مکه»، «قیاس»، «ابرار»، «کوثر» و «ساعد» در شهر تهران مورد حمله قرار گرفتند.

به‌دنبال حملات امروز به سه مدرسه دخترانه ابرار، شهدای مکه و کوثر در خیابان پیروزی تهران تعدادی از دانش‌آموزان با علائم سردرد، سرگیجه، تنگی نفس و ضربان قلب بالا در بیمارستان بستری شدند.

همزمان رادیو فردا مطلع شده است که گستردگی حمله به مدارس متوسطه اول و دوم در خیابان پیروزی تهران به حدی بود که والدین برخی از دانش‌آموزان نیز با علائم مشابه بستری شدند.‌

کانال تلگرامی «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی ایران» نیز خبر داد که مدارس دخترانه «نصر»، «دانا»، «نبوت»، «عصمتیه»، «الزهرا» و «عفت» در محله دولت‌آباد کرمانشاه نیز روز سه‌شنبه هدف حملات مشکوک با منشا گاز سمی قرار گرفتند.

دو دبستان‌ دخترانه «فرشادفر» و «نبوت» نیز در این شهر مورد حمله قرار گرفته‌ است.

بنابر این گزارش، تعدادی از دانش‌آموزان به‌دلیل مسمومیت به بیمارستان منتقل شدند. همچنین خانواده‌ها در مقابل این مدارس دست به تجمع اعتراضی زدند.

از سوی دیگر، به گزارش گروه حقوق بشری «هه‌نگاو»، دبیرستان‌های دخترانه «ایمان» و «کوثر» و دبستان پسرانه «ترکمان» در شهر سقز هدف «حملات شیمیایی» قرار گرفته و شماری از دانش‌آموزان به مراکز درمانی منتقل شدند.

حملات مشابهی به مدارس «بهاران» و «معراج» در اردبیل، «هدف» در ارومیه، «رضوان»، «تهذیب» و «پردیس» در کرج و «جعفر صادق» در حصارک نیز گزارش شده است.

در شهر اهواز هم به دبیرستان‌های دخترانه «کوثر» و «ستایش» حملات مشابهی شده است.

به‌رغم گذشت چند ماه از آغاز بروز این مسمومیت‌های گسترده، هنوز عوامل، هویت آن‌ها و نیز روشی که عاملان برای مسموم‌سازی استفاده می‌کنند، نامشخص و مشکوک مانده است.

این مسمومیت‌ها اواسط اسفند ماه به‌دنبال سخنان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، که عاملان احتمالی مسمومیت‌ها را به «اشد مجازات» تهدید کرد، تقریباً متوقف شد اما با پایان تعطیلات نوروزی و بازگشت دانش‌آموزان به مدارس بار دیگر از سرگرفته شد.

در همین حال، خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران روز سه‌شنبه در گزارشی مدعی شد که «تحقیقات گسترده نهادهای ذیربط نشان می‌دهد که بیش از ۹۰ درصد حوادث مدارس، منشأ داخلی داشته و توسط دانش‌آموزان اتفاق افتاده است».

به ادعای این رسانه، «شیطنت‌های دوره نوجوانی همزمان با پوشش رسانه‌ای گسترده، این رقابت را بین برخی دانش‌آموزان تسری داده است».

این گزارش‌های ادعایی در حالی است که رسانه‌ها و منابعی در داخل ایران احتمال داده‌اند که مسمومیت‌ها اقدامی «سازمان‌یافته» از سوی اسلام‌گرایان افراطی برای خانه‌نشین‌کردن دختران است؛ نظیر اتفاقی که با قدرت‌گیری دوبارۀ طالبان در افغانستان به‌گونه‌هایی دیگر در حال رخ‌دادن است.

XS
SM
MD
LG