لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۹

راه‌پیمایی گستردۀ مخالفان جمهوری اسلامی در اروپا برای افزودن سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌های تروریستی


تظاهرات اعتراضی مخالفان جمهوری اسلامی در لندن در روز نهم اردیبهشت؛ عکس از خبرنگار اعزامی رادیو فردا
تظاهرات اعتراضی مخالفان جمهوری اسلامی در لندن در روز نهم اردیبهشت؛ عکس از خبرنگار اعزامی رادیو فردا

شمار قابل توجهی از مخالفان حکومت جمهوری اسلامی روز شنبه نهم اردیبهشت راهپیمایی گسترده‌ای در لندن برگزار کردند و خواستار تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران از سوی بریتانیا و اتحادیه اروپا شدند.

این راهپیمایی از مقابل ساختمان وزارت خارجه بریتانیا آغاز شد و در نزدیکی ساختمان نخست وزیری این کشور با سخنرانی شماری از چهره‌های سیاسی و مدنی پایان یافت.

حامد اسماعیلیون از مخالفان سرشناس جمهوری اسلامی، علیرضا آخوندی نماینده پارلمان سوئد، وحید بهشتی فعال سیاسی که با خواسته تروریستی اعلام شدن سپاه از ۶۶ روز پیش در برابر وزارت خارجه بریتانیا اعتصاب غذا کرده، از جمله سخنران‌های این راهپیمایی بودند.

وحید بهشتی در همین روز به رادیو فردا گفت که حکومت «جمهوری اسلامی و قلب آن که سپاه پاسداران است یک نهاد ضد بشری است» که هر فرد و گروهی «باید در مقابل آن بایستد».

آقای اسماعیلیون نیز در سخنرانی خود ضمن حمایت از همبستگی احزاب و گروه‌های مختلف مخالف جمهوری اسلامی از وحید بهشتی، فعال حقوق بشر، خواست تا به اعتصاب غذای ۶۶ روزۀ خود پایان دهد.

سخنگوی پیشین انجمن خانواده‌های پرواز پی‌اس‌۷۵۲ و از چهره‌های سرشناس مخالف جمهوری اسلامی در بخشی از سخنرانی خود در این رویداد، سپاه پاسداران را «مهم‌ترین ابزار سرکوب در سراسر ایران» خواند.

او بر «تقویت نیروهای آزادی‌خواه در داخل ایران» تأکید کرد و افزود که «پول‌شویی و زد و بند اقتصادی در خارج از کشور» تنها با قرار دادن این سازمان در فهرست گروه‌های تروریستی متوقف خواهد شد.

این فعال سیاسی مخالف جمهوری اسلامی پیش از سخنرانی در لندن به رادیو فردا گفته بود که با توجه به اقدامات سرکوب‌گرانه سپاه پاسداران و زیرمجموعه‌های آن در خیابان‌ها و زندان‌های سراسر کشور، قرار گرفتن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی، خواسته‌ای «به حق است».

حامد اسماعیلیون: سپاه سزاوار قرارگرفتن در فهرست تروریستی است
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:39 0:00
لینک مستقیم

روز شنبه، تجمعات مشابهی هم در برخی دیگر از شهرهای اروپایی، از جمله پاریس، وین، برلین، میلان، گوتنبرگ و کپنهاگ برگزار شد.

اعلام سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی از خواسته‌های اصلی مخالفان جمهوری اسلامی است، اما مقام‌های بریتانیا و کشورهای اروپایی تاکنون در مقابل این خواسته مقاومت کرده‌اند.

تجمع روز شنبه در لندن در پی فراخوان وحید بهشتی، فعال حقوق بشر و فعال رسانه‌ای، برگزار شد. آقای بهشتی بیش از دو ماه است که در مقابل دفتر وزارت خارجه بریتانیا تحصن و اعتصاب غذا کرده است.

او گفته تا وقتی بریتانیا سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار ندهد به اعتصاب غذای خود ادامه خواهد داد.

در جریان گردهمایی گستردۀ مخالفان جمهوری اسلامی در لندن، حاضران در بخشی از این مراسم ترانۀ تحسین‌شدۀ «برای» شروین حاجی‌پور را هم‌خوانی کردند.

هم‌سو با راه‌پیمایی‌ گستردۀ مخالفان جمهوری اسلامی در شهرهای مختلف اروپا در روز شنبه،‌ گروهی از ایرانیان مقیم مونترال کانادا هم تجمعی اعتراضی برگزار کردند.

یک روز پیش از این تجمع، انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس۷۵۲ با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام «حمایت قاطع» از این خواسته، خطاب به جامعه جهانی بر پاسخگو کردن سپاه پاسداران به‌خاطر «جنایت‌هایش» تأکید کرد.

این انجمن در بیانیه روز نهم اردیبهشت با ابراز همدردی با قربانیانِ «اعمال وحشیانه سپاه پاسداران»، از «دیگر دولت‌های دموکراتیک» نیز خواست سپاه را «سازمان تروریستی» اعلام کنند.

این نهاد مستقر در کانادا که بعد از سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی بر فراز حومه تهران با دو فروند موشک پدافند ضدهوایی سپاه پاسداران در روز ۱۸ دی ۱۳۹۸ برپا شد، تأکید کرده که «نه فراموش می‌کنیم، نه می‌بخشیم».

در جریان سرنگونی هواپیمای اوکراینی، تمامی ۱۷۶ خدمه و سرنشین آن پرواز که اکثراً ایرانیان دوتابعیتی کانادا یا ساکن آن کشور بودند، کشته شدند.

سایر ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی نیز از مدتی پیش برای برگزاری راه‎پیمایی و تجمع در لندن در روز شنبه فراخوان داده بودند.

از جمله علیرضا آخوندی، نماینده ایرانی‌الاصل سوئد در پارلمان اروپا، که پیشتر گفته بود با هدف «متقاعد کردن بریتانیا و همچنین کشورهای اتحادیه اروپا، برای انجام اقدامات نهایی و قرار دادن سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی، در جهت تضعیف رژیم اسلامی» در تظاهرات روز شنبه در لندن شرکت می‌کند.

آقای آخوندی افزود: «تحریم‌های محدود، خواسته اصلاح‌طلبانی است که مردم ایران از آنان عبور کرده‌اند... دشمن ما همچنان در ایران حضور دارد و دستگاه سرکوبگرش کماکان قربانی می‌گیرد.»

شاهزاده رضا پهلوی نیز در کنفرانس خبری روز ششم اردیبهشت در رم، پایتخت ایتالیا، درخواست برای تروریستی نامیدن کلیت سپاه پاسداران در سیاهه تروریستی غرب را در راستای مطالبات مردم ایران نامید.

او همچنین با اشاره به تحریم‌هایی که آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا هفته گذشته علیه افراد و نهادهای مرتبط با سپاه برقرار کردند، توییت کرد که این اقدام مثبت است اما کافی نیست، بلکه «اقدام ضروری و مؤثر، قرار دادن سپاه در فهرست تروریستی از سوی اتحادیه اروپا، انگلیس، کانادا و سایر کشورهای هم‌سو است».

درخواست برای گنجاندن سپاه در سیاهه تروریستی کشورهای غربی در پی برخورد خشونت‌بار جمهوری اسلامی ایران با معترضان، پس از رویداد مرگ مهسا امینی، بیشتر در جهان مطرح شده است. ایرانیان مخالف حکومت در داخل و خارج تأکید دارند که سپاه و بسیج بازوان و اهرم سرکوبگری حکومت حاکم هستند.

پارلمان اروپا دو ماه پیش متمم تروریستی نامیدن سپاه را تصویب کرد اما شورای اتحادیه اروپا گفت که بستر قانونی برای عملی کردن این خواسته هنوز فراهم نشده زیرا ممکن است برای مثال هر دادگاهی در خاک یکی از کشورهای اتحادیه، این تصمیم را به چالش بکشد.

علیرضا آخوندی برای فراهم کردن بستر قانونی تروریستی نامیدن سپاه، دو هفته پیش شکایتی را علیه سپاه پاسداران و فرمانده کل آن، حسین سلامی، در دادگاهی در سوئد ثبت کرد.

۱۲۵ عضو مجلس نمایندگان در بریتانیا نیز روز ۳۰ فروردین در نامه به ریشی سوناک، نخست ‌وزیر، دلایل خود را برای تروریستی نامیدن سپاه برشمردند.

این نمایندگان از جمله به «تهدیدات تروریستی» ناشی از سپاه در خاک بریتانیا علیه روزنامه‌نگاران ایرانی در این کشور و «گردآوری اطلاعات درباره یهودیان بریتانیا» به عنوان فراهم کردن مقدمه «توطئه قتل» شهروندان در بریتانیا اشاره کردند.

مقامات ارشد سازمان ضدجاسوسی بریتانیا به‎‌تازگی تأیید کردند که ایران به تحرکات تروریستی در این کشور دست زده است.

سویلا براورمن، وزیر کشور بریتانیا، از تروریستی نامیدن سپاه حمایت کرده است اما روزنامه تایمز لندن نوشت که دولت ریشی سوناک با نگرانی از بسته شدن کانال‌های ارتباطی با ایران در صورت تروریستی نامیدن سپاه، اقدام در این زمینه را «متوقف کرد».

مقامات سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی ایران به بریتانیا و اتحادیه اروپا نسبت به تروریستی نامیدن کلیت سپاه هشدار داده‌اند.

حسین سلامی، فرمانده سپاه، گفته بود «اگر اتحادیه اروپا مرتکب این اشتباه شود، باید پیامدهای آن‌ را نیز بپذیرد».

با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و گزارش‌های رادیوفردا/ ف. ر-آ.ت/ ف. دو- آ.ت.
XS
SM
MD
LG