لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۳

پایان درگیری مرزبانان ایران و طالبان؛ توافق برای گفت‌وگو درباره علت بروز درگیری


مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و طالبان گفتند که درگیری‌ میان نیروهای مرزبانی دو طرف در محدوده پاسگاه مرزی ساسولی واقع در منطقه مرزی زابل بعد از دست‌کم «شش ساعت» پایان یافته است.

همزمان معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان از توافق دو طرف برای گفت‌وگو درباره «روشن شدن علت» این درگیری خبر داد که در آن به گفته طرفین در جریان آن دو مرزبان ایرانی و یک نیروی طالبان کشته شدند.

علیرضا مرحمتی، معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان، شامگاه شنبه ششم خرداد ماه با اشاره به درگیری مرزی روز شنبه در مرز ایران و افغانستان گفت: «اوضاع در مرز دو کشور تحت کنترل نیروهای مستقر در مرز و آرام است.»

معاون استاندار سیستان و بلوچستان افزود که «گفت‌ وگوهای مرزی بین مقامات محلی ایران و افغانستان انجام شد و دو طرف درباره ادامه گفت‌وگوها برای روشن شدن علت درگیری توافق کردند.»

همزمان بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان، در توییتی آغاز درگیری روز شنبه در منطقه مرزی زابل همجوار با شهرستان کنگ در ولایت نیمروز افغانستان، را به « تیراندازی نیروهای ایران» نسبت داد و در توییتی نوشت: «روز شنبه بار دیگر تیراندازی و درگیری نیروهای ایرانی در مناطق مرزی ولسوالی کنگ ولایت نیمروز افغانستان آغاز شد.»

بلال کریمی افزود که طالبان «گفت‌وگو را راه معقولی برای هر مشکلی می‌داند و اقدامات منفی و بهانه‌جویی برای جنگ به نفع هیچ یک از طرفین نیست.»

تعدادی از رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که طی درگیری مسلحانۀ روز شنبه ششم خردادماه در حوزه استحفاظی هنگ مرزی زابل، بین مرزبانان ایران و طالبان، «یک مرزبان ایرانی کشته و دو تن دیگر مجروح» شده‌اند، اما خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، شمار مرزبانان کشته شده ایرانی در درگیری با نیروهای طالبان را ۲ تن اعلام کرد و نوشت: «در این درگیری ۲ نیروی مرزبان» ایرانی کشته و «۲ شهروند دیگر» زخمی شدند.

این درگیری روز شنبه ششم خرداد ماه در محدوده «پاسگاه مرزی ساسولی واقع در منطقه مرزی شهرستان زابل در استان سیستان و بلوچستان» رخداد.

در همین حال مهدی کارگزار، معاون اجتماعی مرزبانی خراسان شمالی، هویت یکی از مرزبانان کشته شده طی درگیری مرزبانان ایرانی و نیروهای طالبان در منطقه مرزی سیستان و بلوچستان را «مهدی احمدی» اعلام کرد و گفت که او یک سرباز وظیفه اهل روستای گلی از توابع شهرستان بجنورد بوده است.

از سوی دیگر درحالی که هفته گذشته خبرگزاری‌های رسمی و از جمله صدا و سیمای جمهوری اسلامی کشته شدن «قربانعلی پیری، پاسگاه مرزی ساسولی» را با «قاچاقچیان مواد مخدر» نسبت داده بودند، خبرگزاری دولتی ایرنا شامگاه شنبه تایید کرد که «فرمانده پاسگاه مرزی ساسولی توسط عناصر طالبان» کشته شده بود.

در همین حال روزنامه «۸ صبح» چاپ افغانستان با تاکید بر اینکه درگیری نیروهای مرزبانی ایران و طالبان «پس از نزدیک به شش ساعت» متوقف شده است، افزود: «تاکنون علت این درگیری‌ها مشخص نیست، اما مرزبانان ایرانی و طالبان یکدیگر را متهم به تیراندازی می‌کنند.»

این روزنامه همچنین از قول مقام‌های ولایت نیمروز افغانستان نوشت که «مرزبانان ایرانی با استفاده از هاوان [خمپاره] و توپ‌های دی۳۰ منازل مسکونی در شهرستان کنگ و شهر زرنج را هدف قرارداده‌اند که و در مجموع «یکی از اهالی ولایت نیمروز کشته و دست‌کم ۱۰ تن از جمله چند زن و کودک» مجروح شدند.

عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت امور داخله طالبان، نیز «کشته شدن یک نیروی طالب و یک مرزبان ایرانی» طی درگیری‌های روز شنبه خبر داد.

قاسم رضایی، جانشین فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران، نیز نیروهای طالبان را آغازگر این درگیری معرفی کرد.

آقای رضایی گفت که حدود ساعت ۱۰ صبح روز شنبه نیروهای طالبان از سمت افغانستان «بدون در نظر گرفتن و رعایت قوانین بین‌المللی و حسن همجواری با انواع سلاح مبادرت به تیراندازی به پاسگاه ساسولی واقع در حوزه هنگ مرزی زابل کردند که با واکنش قاطعانه مرزبانان ایرانی» مواجه شدند.

جانشین فرمانده کل انتظامی افزود که بعد از تیراندازی‌های طرف طالبان «براساس پروتکل‌های مرزی از سوی مرزبان درجه یک تذکرات لازم به نیروهای مهاجم داده شد» اما آنها «مجددا تیراندازی شروع کردند» و همین سبب ادامه چند ساعته درگیری شد.

قاسم رضایی افزود که احمدرضا رادان، فرمانده فراجا، به نیروهای مرزبانی ایران دستور داده تا «به هر گونه تعدی و تعرض مرزی قاطعانه پاسخ دهند و حاکمان فعلی افغانستان باید در قبال عمل نسنجیده و مغایر با اصول بین المللی خود پاسخگو باشند.»

درگیری میان نیروهای مرزبانی ایران و طالبان در حالی رخداد که از هفته گذشته و در پی «هشدار جدی» ابراهیم رئیسی در سفر به سیستان و بلوچستان به طالبان برای تامین حقابه ایران، مقامات تهران و کابل درگیر تنش لفظی شده بودند.

در پی واکنش تمسخر و تهدیدآمیز برخی از فرمانده طالبان به هشدار رئیسی، حسن کاظمی قمی سفیر جمهوری اسلامی در کابل «یک ماه» به طالبان مهلت داده که این خواسته ایران را عملی کند و عنوان کرده است که این یک ماه «اتمام حجت» است.

XS
SM
MD
LG