لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۶

تماس تلفنی بلینکن با نتانیاهو درباره عادی‌سازی گسترده روابط اسرائیل در خاورمیانه


وزارت خارجه آمریکا از گفت‌وگوی تلفنی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در روز پنجشنبه ۱۸ خرداد، در خصوص ادغام عمیق‌تر و گسترده‌تر اسرائیل در خاورمیانه به‌واسطه عادی‌سازی روابط این کشور با دیگر کشورهای منطقه خبر داد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت، بلینکن حول «چالش‌های وسیع‌تر منطقه، از جمله تهدیدهای ایران» نیز با نتانیاهو به بحث و گفت‌وگو پرداخته و بر «تعهد خلل‌ناپذیر آمریکا نسبت به امنیت اسرائیل و همکاری‌های ۷۵ ساله دو کشور» تاکید کرده است.

وبسایت خبری العربیه بر اساس یک بازخوانی از این تماس تلفنی گزارش داد، آنتونی بلینکن بر لزوم وفاداری به آنچه اسرائیل در گردهمایی‌های منطقه‌ای در شهرهای عقبه و شرم الشیخ به آن متعهد شده است، پافشاری کرده و آن را لازمه پیشگیری از اقداماتی دانسته که امکان پیش‌برد راه حل «دو کشوری» با فلسطین را تضعیف می‌کند.

آقای بلینکن ساعاتی پیش از این مکالمه تلفنی، به همراه فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی در کنفرانسی خبری در ریاض، پایتخت عربستان شرکت کرده بود.

وزیر خارجه عربستان سعودی در این کنفرانس خبری گفت که ریاض به دنبال توسعه برنامه هسته‌ای غیرنظامی خود است و تمایل دارد که آمریکا را نیز در میان متقاضیان مشارکت در این برنامه در کنار خود داشته باشد.

فیصل بن فرحان افزود: «این موضوع سرّی نیست که عربستان سعودی در حال توسعه برنامه هسته‌ای غیرنظامی خود است.»

او همچنین گفت: «دیگرانی هستند که حاضرند در مناقصه [برای برنامه هسته‌ای ما] شرکت کنند و بدیهی است که ما می‌خواهیم این برنامه را با بهترین فناوری در جهان بسازیم و این مستلزم دستیابی به یک توافق خاص است.»

وزیر خارجه عربستان اضافه کرد: «ما اختلاف نظر [با ایالات متحده] داریم، و بنابراین در حال کار بر روی یافتن مکانیزمی هستیم که بتوانیم در زمینه فناوری هسته‌ای غیرنظامی یا یکدیگر همکاری کنیم. اما، می‌دانید، قصد ما پیشرفت در این برنامه است.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا بامداد روز چهارشنبه ۱۷ خرداد نیز با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در شهر ساحلی جده دیدار و گفت‌وگویی «صریح و بی‌پرده» داشت.

به گفته یک مقام آمریکایی، این گفت‌وگو در مورد موضوعات مختلفی، از رابطه عربستان و اسرائیل گرفته تا جنگ داخلی یمن، غائله سودان و مسئله حقوق بشر انجام گرفته است.

این مقام آمریکایی در این باره گفت: «بلینکن و بن سلمان درباره امکان عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل به بحث و گفت‌وگو پرداختند و توافق کردند که در آینده نیز در این باره گفت‌وگوهایی داشته باشند.»

بر اساس گزارش وبسایت العربیه و گزارش‌های رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG