(rm) صدا | [ 6:05 mins ]
در فيلم سينمائي عروسکي «تيم آمريکا Team America» که از فردا، جمعه، نمايش آن در سينماهاي آمريکا شروع ميشود، اعضاي يک تيم پليس بينالمللي در ماموريتهاي خطرناک عليه ديکتاتورهائي پيروز ميشوند که ميخواهند تکنولوژي اتمي خود را در اختيار تروريستها بگذارند. این فیلم با نگاه طنز آمیز خود به نبرد با تروریسم و مبارزه علیه سلاحهای کشتارجمعی، ستارگان سینما و چهره های مشهوری که به فعالیت سیاسی پرداخته اند دست می اندازد. بهنام ناطقي (راديوفردا، نيويورک): «تيم آمريکا، پليس جهان Team America: World Police»، فيلم عروسکي هزلآميزي است که يکي از تمهاي انتخابات رياست جمهوري آمريکا، يعني مبارزه با تروريسم را در يک داستان هيجانانگيز که تمام جزئيات آن از صفحههاي خبري روزنامهها برگرفته شده است، زير سئوال ميبرد. در اين فيلم، قهرمانها، که اعضاي يک واحد ويژه پليس بينالمللي هستند، در ماموريت جديدي براي حفظ ثبات، دنيا را از خطر افتادن سلاحهاي کشتار جمعي به دست تروريستها نجات ميدهند.
در صحنههاي فيلم «تیم آمریکا: پلیس جهان» اعضاي «تيم آمريکا» وقتي وارد عمل ميشوند که خبر ميرسد يک ديکتاتور تشنه قدرت در يک کشور آسيائي، بسيار شبيه کره شمالي، قصد دارد براي فروش تکنولوژي اتمي به تروريستهاي اسلامگرا دست به کار شود. قهرمانان تيم آمريکا از پاناما تا اهرام ثلاثه مصر، قارهها را با جنگندههاي پرقدرت خود در مينوردند و تا قصر ديکتاتور کيم يونگ دوم نفوذ ميکنند که جهان را از خطر بمب اتمي نجات دهند. در يکي از صحنههاي بامزه فيلم، ديکتاتور بادامي چشم و کوتاه قد، با زمزمه يک ترانه مشهور آمريکائي از تنهائي خود گله ميکند. صحنه به خاطر بازی فیلمسازها با تلفظ انگلیسی آسیائیها که ل را ر میگویند و لونلی را رونری، حاوی شوخی ارزانی هم هست که شاید از تاثیر طنز عمیقتر موجود در هیبت رقتانگیز ولی ترسناک دیکتاتور تنها، کمی میکاهد.
کارگردانان تيم آمريکا، تري پارکر Terry Parker مت استون Matt Stone و اسکات رودین Scott Rudin هنرمنداني هستند که مجموعه خلاقه هزل سياسي – اجتماعي کارتوني South Park را براي Comedy Channel تهيه ميکنند، که با هواخواهان آن براي خود فرقه يا cult شدهاند. پارکر و رودين براي تهيه «تيم آمريکا» به جاي آنکه مثل فيلمهاي نقاشي متحرک امروزي از طراحي و نقاشي کامپيوتري استفاده کنند، سبک قديمي عروسکي را برگزيدهاند، که يادآور يک مجموعه تلويزيوني عروسکي دهه 1970 است به نام Thunderbirds که در ايران هم با دوبله فارسي از تلويزيون پخش ميشد. تمام صحنههاي فيلم، از صحنههاي عظيم جنگي گرفته تا صحنههاي عاشقانه، در دکور کوچکي در داخل يک استوديو در لس آنجلس فريم به فريم ساخته و فيلمبرداري شده است.
پارکر در مصاحبهاي اشاره کرد که فيلمسازان سعي نميکنند مصنوعي بودن و ساختگي بودن صحنهها و شخصيتهاي فيلم را پنهان کنند، و همچنين پنهان نميکنند که در طرح آدمها، دکورها و اشياء و ماشينها خود را مديون مجموعه تلويزيوني جيمزباند ميدانند که آنهم زيبائيشناختي بازگشت به ارزشهاي دهه 1970 را تقويت ميکند.
تيم خلاقهاي که فيلم «تيم آمريکا» را با وسايلي آشکارا ساده و حتي واپسگرا به وجود آورده است، در پديدآوردن يک فيلم ماجراجويانه پرهيجان به قدري موفق است که بعد از چند دقيقه تماشاگر عروسکي بودن شخصيتها و بندهائي که عروسکها را مثل نمايشهاي خيمهشب بازي کنترل ميکنند، فراموش ميکند. براي اين خلاقيت خيرهکننده، کارگردانان فيلم «تيم آمريکا» بايد خود را مديون تيم خارقالعادهاي بدانند که گرد هم آوردهاند، و در راس اين تيم، مديرفيلمبرداري برجسته هاليوود آقاي بیل هوپ Bill Pope که فيلمهاي مجموعه Matrix و هر دو فيلم Spiderman را فيلمبرداري کرده است.
هر چند فيلم «تيم آمريکا» موضع سياسي رئيس جمهوري آمريکا را در مبارزه با تروريسم به هزل ميکشد، ولي از خود جرج بوش در اين فيلم خبري نيست. به جاي جرج بوش، سازندگان فيلم توجه خود را به هزل پديده ديگري در جهان سياست و رسانههاي آمريکا معطوف کردهاند: فعاليت سياسي چهرههاي معروف تلويزيوني و سينمائي. چهرههائي مثل سوزان سارندن، مارتين شين و البته شان پن، که قبل از حمله آمريکا به عراق، براي نشان دادن مخالفت خود با جنگ، سفر پرسروصدائي به عراق داشت. در صحنهاي از فيلم که به تلفات جانبي جنگ اشاره دارد، تيم آمريکا در تعقيب تروريستها برج ايفل و موزه لوور را نابود ميکند. يکي از اعضاي تيم به پاريسيهاي حيرتزده ميگويد ناراحت نباشيد، تروريستها را گرفتيم.