لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۵

ایالات متحده خواستار تحقیقات اسرائیل درباره حمله مرگبار به امدادگران خارجی در غزه شد


وزیر خارجه آمریکا در پاریس، روز سه‌شنبه ۱۴ فروردین
وزیر خارجه آمریکا در پاریس، روز سه‌شنبه ۱۴ فروردین

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور از اسرائیل خواسته تحقیقاتی «سریع، کامل و بی‌طرفانه» در مورد حمله هوایی اسرائیل که منجر به کشته شدن هفت امدادگر سازمان خیریه «آشپرخانه مرکزی جهانی» در غزه شد، انجام دهد.

سازمان غیردولتی آشپرخانه مرکزی جهانی مستقر در واشینگتن روز سه‌شنبه ۱۴ فروردین اعلام کرد که این امدادگرانش روز دوشنبه در یک حملهٔ اسرائیل در «منطقه‌ای بدون درگیری» در نوار غزه کشته شدند.

آنتونی بلینکن که ساعاتی پس از این اعلام برای گفت‌وگو با مقامات ارشد فرانسه از جمله امانوئل مکرون، رئیس جمهور این کشور وارد پاریس شد، در یک کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: «ما مستقیماً با دولت اسرائیل در مورد این حادثه خاص صحبت کرده‌ایم. ما خواستار تحقیقات سریع، کامل و بی‌طرفانه شده‌ایم.»

خبرگزاری رویترز نوشت که این حمله فشار بر واشنگتن برای تشدید موضع خود در جنگ بین اسرائیل و گروه افراطی حماس را افزایش داده است.

بلینکن با تاکید بر این که امدادگران باید محافظت شوند، درباره امدادگران کشته‌شده در این حمله افزود: «این افراد قهرمان هستند، به درون آتش می‌روند، نه دور از آن.»

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: «ما نباید شرایطی داشته باشیم که افرادی که صرفاً در تلاش برای کمک به همنوعان خود هستند، خودشان در معرض خطر جدی قرار گیرند.»

با این حال، آقای بلینکن برخلاف استفان سژورنه همتای فرانسوی خود، به شکل مستقیم این حمله را محکوم نکرد.

وزیر خارجه فرانسه که در کنار بلینکن سخن می‌گفت، «محکومیت قاطعانه» حمله هوایی اسرائیل از سوی کشورش را ابراز کرد.

او گفت: «هیچ چیز نمی‌تواند چنین فاجعه‌ای را توجیه کند.»

این در حالی است که سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در موضع‌گیری جداگانه‌ای در واشینگتن گفت ایالات متحده از حمله ارتش اسرائیل به امدادگران «خشمگین» شده است.

جان کربی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران وقتی در برابر این پرسش قرار گرفت که آیا آمریکا این حمله را «محکوم» می‌کند، با اشاره به استفاده خود از واژه «خشمگین» گفت: «فکر می‌کنم به‌وضوح می‌توانید آن را به عنوان محکوم کردن به شمار بیاورید.»

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفته است که حمله هوایی «غیرعمدی» و غم‌انگیز بود و ارتش اسرائیل متعهد شده که تحقیقات مستقلی را انجام دهد.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا اکنون با فشار برخی شرکای خارجی واشینگتن، گروه‌های حقوق بشری و برخی دموکرات‌های همپیمانش در کنگره آمریکا برای اعمال شرایطی در زمینه انتقال تسلیحات به اسرائیل مواجه است تا این کشور را در حملات به غزه مهار کند.

مقامات بهداشتی غزه اعلام کرده‌اند که از زمان آغاز جنگ کنونی غزه بیش از ۳۲ هزار فلسطینی کشته شده‌اند.

این جنگ پس از آن آغاز شد که گروه افراطی حماس که از سوی آمریکا یک گروه تروریستی شناخته می‌شود، با حمله‌ای ناگهانی و مرگبار به جنوب اسرائیل هزار و ۲۰۰ نفر را کشت و ۲۴۰ نفر دیگر را به گروگان گرفت.

کریس ون هولن سناتور دموکرات ایالات متحده درباره حمله اخیر اسرائیل گفت: «قتل این کارمندان و بسیاری از امدادگران سازمان ملل و سایر امدادگران غیرقابل قبول است. بس است. باید یک تحقیق فوری و مستقل انجام شود.»

در روز دوشنبه، ساعاتی قبل از حمله اسرائیل به کارگران آشپزخانه مرکزی جهانی ، رویترز گزارش داد که دولت بایدن در حال بررسی یک بسته ۱۸ میلیارد دلاری برای انتقال تسلیحات به اسرائیل است.

بلینکن در پاسخ به این سوال که آیا حوادثی مانند کشتار امدادگران آشپزخانه مرکزی جهانی باعث می‌شود ایالات متحده در مورد ارسال «حجم انبوه تسلیحات» خود به اسرائیل بازنگری کند، گفت که تمام انتقال تسلیحات ایالات متحده مطابق با الزامات سیاستی انجام شده است.

او افزود: «از روز اول، ما تلاش کرده‌ایم اسرائیل را در زمینه ضرورت حفاظت از غیرنظامیان، پایبندی کامل به قوانین بشردوستانه بین‌المللی و قانون درگیری‌های مسلحانه تحت تأثیر قرار دهیم. این چیزی است که ما انتظار داریم و به طور منظم در حال بررسی آن هستیم.»

مؤسسه «آشپزخانه مرکزی جهانی» روز سه‌شنبه ۱۴ فروردین کشته‌ها را امدادگرانی با تابعیت استرالیایی، لهستانی، بریتانیایی، آمریکایی، کانادایی و یک فلسطینی معرفی کرده است.

حمله به امدادگران آشپزخانه مرکزی جهانی در غزه
حمله به امدادگران آشپزخانه مرکزی جهانی در غزه

این سازمان در بیانیه‌اش افزوده که در پی این رویداد مرگبار عملیات کمک‌رسانی خود در باریکه غزه را فوراً متوقف می‌کند.

شبکهٔ الجزیره هم گزارش داده که کشته‌ها شش خارجی و فرد هفتم رانندهٔ فلسطینی محلی بوده است.

«آشپزخانه مرکزی جهانی» که یک سازمان مردم‌نهاد است، یکی از دو نهاد غیردولتی بود که در کار تأمین غذا برای ساکنین غزه و تلاش برای رساندن آذوقه با کشتی از قبرس به یک اسکلهٔ موقت در ساحل غزه مشارکت داشت و همچنین به آمریکا در ساخت اسکله کمک می‌کرد.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ م.ت/ ع.م
XS
SM
MD
LG