لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۰

شرکت‌کنندگان در کنفرانس پاریس خواستار «شکستن سکوت» درباره بحران سودان شدند


کنفرانس بین‌المللی پاریس درباره جنگ سودان
کنفرانس بین‌المللی پاریس درباره جنگ سودان

شرکت‌کنندگان در کنفرانس بین‌المللی پاریس درباره جنگ داخلی سودان خواستار «شکستن سکوت» درباره این جنگ شدند که اکنون یک سال از آن می‌گذرد.

همچنین شرکت‌کنندگان در این کنفرانس که با هدف پایان دادن مقابله با پیامدهای انسانی جنگ سودان و خطرات ژئوپلیتیکش در منطقه آغاز شد، خواستار هماهنگی بیشتر میان میانجیگران مختلف برای پایان دادن به جنگ داخلی سودان شدند.

استفان سژورنه وزیر خارجه فرانسه روز دوشنبه در این کنفرانس گفت: «به مدت یک سال، سودانی‌ها قربانی یک جنگ وحشتناک شدند که فقط هرج‌ومرج و رنج را به بار می‌آورد».

او همچنین خواستار «شکستن سکوت پیرامون این درگیری و بسیج جامعه بین‌المللی» برای حل بحران سودان شد.

ریاست این کنفرانس به طور مشترک بر عهده فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا است و در افتتاحیه آن، جمع‌آوری بیش از ۸۴۰ میلیون یورو کمک به سودان اعلام شد.

این این میان، ۱۱۰ میلیون یورو از سوی پاریس، ۲۴۴ میلیون یورو از سوی برلین، ۳۵۰ یورو از سوی اتحادیه اروپا و ۱۳۸ میلیون توسط واشینگتن کمک شده است.

کنفرانس پاریس درباره جنگ سودان به سه بخش تقسیم می‌شود: بخش سیاسی که با شرکت عمدتاً سفرا و وزرای خارجه کشورهای مختلف به ویژه سودان جنوبی، جیبوتی، کنیا، چاد، برگزار شد، بخش بشردوستانه برای جمع‌آوری کمک‌های مالی و همچنین نشست حدود چهل نفر از اعضای جامعه مدنی سودان که با هدف تعامل بیشتر میان این اعضا برگزار می‌شود.

آنالنا بربوک وزیر خارجه آلمان تاکید کرد که این کنفرانس در حالی برگزار می‌شود که نگاه‌ها به وضعیت خاورمیانه پس از حمله ایران به اسرائیل دوخته شده است.

پیشتر یک مقام ارشد ارتش سودان به خبرگزاری رویترز گفته بود که پس از یک سال از شروع جنگ داخلی در این کشور پهپادهای رزمی ایرانی در تغییر تعادل قوا به نفع نیروهای ارتش سودان نقش مهمی ایفا کرده، پیشروی نیروهای رقیب را متوقف و به نیروهای ارتش کمک کرده بخشی از مناطق اطراف پایتخت را بازپس بگیرند.

جمهوری اسلامی شامگاه شنبه گذشته حمله‌ای پهپادی و موشکی را علیه اسرائیل انجام داد و آن را واکنشی به حمله اخیر به کنسولگری‌ جمهوری اسلامی در دمشق اعلام کرد.

وزیر خارجه آلمان به «رنج وصف‌ناپذیر» و احساس رهاشدگی سودانی‌ها اشاره کرد و گفت که آنان قربانیان جنگی هستند که رهبری‌اش را «دو ژنرال بی رحم» برعهده دارند.

از دقیقا یک سال پیش، جنگ بین نیروهای وفادار به ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان از یک سو و نیروهای وفادار به ژنرال محمد حمدان دقلو، فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع از سوی دیگر باعث فقر و گرسنگی میلیون‌ها نفر، بزرگترین بحران آوارگی در جهان و موج گسترده‌ای از کشتارهای قومی و تجاوزهای جنسی در ناحیه دارفور، واقع در غرب سودان شده است.

خانم بربوک گفت: «با این حال، جامعه بین‌المللی نباید جنگ در سودان را که باعث یک بحران انسانی فاجعه‌بار شده است نادیده بگیرد.»

او ادامه داد که ابتکارات میانجیگران متعدد بی‌اثر مانده و خواستار «همکاری برای هماهنگی بهتر» و «عمل هماهنگ برای کشاندن متخاصمان به میز مذاکره و دستیابی به آتش‌بس» شد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت که «تنها فشار بین‌المللی»، طرف‌های متخاصم را به مذاکره سوق می‌دهد.

محمد صالح العنادف وزیر خارجه چاد نیز هشدار داد که فراتر از کمک‌های مالی، باید فشار بین‌المللی وجود داشته باشد تا آتش‌بس فوری برقرار شود، زیرا «اگر به همین منوال ادامه دهیم، در یک سال آینده سودان در خطر تجزیه است.»

جنگ سودان موجب شده که خطر بی‌ثباتی کل شاخ آفریقا را در برگیرد، زیرا این جنگ بسیاری از سودانی‌ها را مجبور به پناه بردن به کشورهای همسایه کرده است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی اقدام علیه گرسنگی، بیش از سه میلیون و چهارصد هزار نفر در چاد به یک کمک بشردوستانه «فوری» نیاز دارند.

کارشناسان و گزارشگران سازمان ملل گفته‌اند که تعدادی از کشورهای آفریقایی همسایه سودان، از جمله چاد، لیبی و سودان جنوبی به نیروهای پشتیبانی سریع کمک می‌کنند.

بدرالدین عواد یک شهروند سودانی درباره وضعیت کنونی در کشورش به خبرگزاری فرانسه گفته است: «بیشترین کسانی که از جنگ آسیب دیدند شهروندانی هستند که آواره شدند و از ایالتی به ایالت دیگر نقل مکان کردند و خانه، امنیت و سلامت خود را از دست دادند.»

این شهروند سودانی افزود: «این جنگ باید با راه حل نظامی پایان یابد. یک سال از عمر ما گذشت، پر از آوارگی و بی‌خانمانی بود.»

فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، نسبت به تشدید خشونت‌ها در سودان هشدار داد و همچنین گفت: «استخدام و استفاده از کودکان توسط طرفین درگیر نیز نگرانی زیادی به وجود آورده است.»

قرار است روز دوشنبه مقامات اتحادیه اروپا با امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه پس از این کنفرانس دیدار کنند.

در حالی که فرانسه پس از صد سال یک بار دیگر در حال آماده سازی های بازی های المپیک تابستانی در پاریس است، مکرون صبح دوشنبه در یک گفتگوی تلویزیونی با اشاره به این بازی‌ها گفت: «ما همه تلاش خود را خواهیم کرد تا آتش‌بسی به سبک المپیک در جنگ‌های غزه و اوکراین و همه صحنه‌های کنونی جنگ در جهان داشته باشیم.»

او افزود: «المپیک فرصتی است که در آن من تلاش خواهم کرد بسیاری از شرکای خود را درگیر این موضوع کنم. رئیس‌جمهور چین چند هفته دیگر به پاریس می آید، از او می خواهم به من کمک کند. فکر می‌کنم المپیک نیرویی است که ما به آن نیاز داریم، بله این یک فرصت دیپلماتیک برای صلح است.»

کنفرانس پاریس در حالی برگزار می شود که تاکنون تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ داخلی سودان، شکست خورده است. هزاران غیرنظامی کشته شدند و و هر دو طرف درگیر، به ارتکاب جنایات جنگی متهم شدند.

در حالی که جمهوری اسلامی ایران از ارتش سودان حمایت می‌کند، گروه شبه‌نظامی طرف مقابل درگیری، از سوی امارات متحده عربی حمایت می‌شود.

تحریم‌های جدید بریتانیا در ارتباط با جنگ سودان

بریتانیا روز دوشنبه و همزمان با اولین سالگرد جنگ داخلی سودان، تحریم‌های جدیدی را علیه شرکت‌هایی که از جنگ‌جویان در این جنگ حمایت می‌کنند، اعلام کرد.

دیوید کامرون وزیر خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای گفت: «شرکت‌هایی که از طرف‌های این جنگ حمایت می‌کنند، و همچنین کسانی که مسئول نقض حقوق بشر هستند، باید پاسخگو باشند.»

او افزود که جهان نباید سودان را فراموش کند و خواستار پایان دادن به خشونت شد.

به گفته بریتانیا، این درگیری منجر به فرار بیش از هشت میلیون و ششصد هزار نفر از جمله بیش از شش میلیون و ششصد هزار نفر در داخل کشور و ۲۵ میلیون نفر نیازمند به کمک شده است.

سازمان ملل اخیرا هشدار داده است که خطر قحطی در سودان واقعی است.

تحریم‌های جدید بریتانیا، دارایی‌های بانک الخلیج را هدف قرار می‌دهد که به عنوان یک عامل کلیدی در تامین مالی نیروهای پشتیبانی سریع عمل می‌کند.

همچنین شرکت الفاخر که این گروه از آن صادرات طلا استفاده می‌کند، از سوی بریتانیا تحریم شده است.

این تحریم‌ها شرکت معدن سنگ قرمز را که به عنوان شرکت نزدیک به «سیستم صنایع دفاعی»، بازوی اقتصادی و صنعتی نیروهای وفادار به ارتش معرفی شده، هدف قرار می‌دهد.

بریتانیا پیشتر در تابستان سال گذشته تحریم‌هایی را علیه طرفین درگیر در جنگ سودان وضع کرده بود.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ م.ت/ ع.م
XS
SM
MD
LG