لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۳

به‌رغم گذشت دو روز از سیل، فعالیت فرودگاه دبی هنوز عادی نشده است


یکی از شاهراه‌های دبی. روز چهارشنبه ۲۹ فروردین
یکی از شاهراه‌های دبی. روز چهارشنبه ۲۹ فروردین

فعالیت فرودگاه دبی، یکی از پررفت‌وآمدترین فرودگاه‌های جهان، به دلیل بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب که در تاریخ امارات متحده عربی بی‌سابقه بود برای سومین روز پیاپی تا حدود زیادی مختل است.

امارات، خطوط هوایی دولتی و اصلی دبی و شرکت فلای‌دبی، زیرمجموعه آن، از روز پنج‌شنبه ۳۰ فروردین تعدادی از پروازهای خود را از سر گرفتند.

به دلیل تعطیلی این فرودگاه در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به دلیل بارندگی سیل‌آسا و بی‌سابقه در جنوب خاورمیانه، هزار و ۲۴۴ پرواز لغو شد.

روز پنج‌شنبه دو روز پس از بارش باران، دست‌کم یکی از بزرگراه‌های مهم دبی به دلیل سیلاب مسدود و چندین تقاطع و مسیر در اصلی شهری و حومه دبی هنوز زیر آب بود.

فرودگاه دبی که از نظر تعداد پروازهای بین‌المللی شلوغ‌ترین فرودگاه جهان است، طی سه روز اخیر دچار هرج و مرج شده و هزاران مسافر منتظر دریافت اطلاعات جدید در مورد زمان پرواز هستند.

مدیریت این فرودگاه گفت که تعداد مراجعان و منتظران در ترمینال ۳، محل پرواز هواپیماهای دو شرکت امارات و فلای‌دبی، «بیش از حد» است و از مسافرانی که پرواز آنها قطعی نشده خواست از این پایانه خارج شوند.

شرکت هوایی امارات در بیانیه‌ای هشدار داد: «ورود و خروج پروازها هنوز تأخیر دارد و ما سخت تلاش می‌کنیم که هر چه سریع‌تر همه پروازها را از سر بگیریم.»

روز پنج‌شنبه وب‌سایت فرودگاه دبی نشان می‌داد که دست کم ۲۰۰ پرواز هنوز با تأخیر روبه‌رو است یا لغو شده‌اند.

مسافرانی که به دلیل لغو پروازهای خود سرگردان هستند به دلیل مسدود شدن بزرگراه‌ها و جاده‌ها نتوانسته‌اند فرودگاه را ترک کنند.

آنها ناگزیر شده‌اند شب را در فرودگاه سپری کنند و به دلیل اختلال در رفت‌وآمد شهری، مدیریت فرودگاه نتوانسته است کارکنان و خدمات کافی برای کمک به مسافران را فراهم کند.

مقامات عمان هم روز سه‌شنبه اعلام کردند سیل در این کشور دست‌کم ۱۸ کشته برجای گذشت.

گمانه‌زنی در شبکه‌های اجتماعی در مورد دلایل بارش باران سیل‌آسا در روزهای اخیر بالا گرفته و برخی از کاربران فرضیه باروری ابرها را مطرح کرده‌اند. ولی کارشناسان معتقدند که به احتمال فراوان دلیل این بارندگی بی‌سابقه تغییرات اقلیمی است.

مارک هودن، مدیر مرکز پژوهش‌های اقلیمی در دانشگاه ملی استرالیا به خبرگزاری فرانسه گفت تحت تأثیر گرمایش زمین، هم آب دریاهای اطراف دبی و هم هوای منطقه در حد غیرعادی گرم‌تر شده است.

او افزود: «این عوامل باعث می‌شود که هم ضریب تبخیر و هم ظرفیت انباشت آب تبخیرشده در جو افزایش یابد و در نتیجه بارندگی شدید در حدی که در روزهای گذشته در دبی شاهد بودیم روی دهد.»

دانشمندان اقلیم‌شناسی می‌گویند افزایش دمای متوسط کره زمین تحت تأثیر اقدامات بشر به تشدید و افزایش وقوع پدیده‌های جوی شدید نظیر بارندگی‌های سیل‌آسا منجر شده است.

XS
SM
MD
LG