لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۷

افت ارزش سهام و افزایش قیمت نفت در پی حمله اسرائیل به ایران


عکس از بازار بورس در توکیو، ژاپن
عکس از بازار بورس در توکیو، ژاپن

در پی حمله اسرائیل به ایران ارزش سهام بازارهای بورس آسیایی افت کرد و قیمت طلا و نفت افزایش یافت.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز صبح جمعه، ۳۱ فروردین، به نقل از منابعی که آن‌ها را «مقامات امنیتی اسرائیل» نامید، نوشت اسرائیل در طول شب به ایران حمله کرده است. این پاسخ حمله‌ای است که جمهوری اسلامی روز ۲۵ فروردین به خاک اسرائیل انجام داد.

در حالی که از ساعات اولیه صبح جمعه تمام رسانه‌های حکومتی در ایران حمله منتسب به اسرائیل را به «سه ریزپرنده» محدود دانسته‌اند، خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد جمهوری اسلامی نوشت که تهران فعلا قصد «مقابله به مثل فوری» ندارد.

ارزش سهام شرکت خدمات مالی «ام‌اس‌سی‌آی» آمریکا در بازارهای بورس آسیایی در صبح روز جمعه ۲.۶ درصد و در مجموع ارزش سهام شرکت‌های آمریکایی در این بازارها ۱.۴۷ درصد افت کرد.

با این‌ حال در پی انتشار گزارش‌هایی از محدود بودن حمله اسرائیل به ایران، وضعیت شاخص‌ها مقداری بهبود یافت، اما کماکان کمتر از روز گذشته است.

سود بلندمدت اوراق بهادار خزانه‌داری آمریکا نیز ابتدا ۱۵ واحد پایه کاهش یافت و اکنون کاهش حدود ۹ واحد پایه را نشان می‌دهد.

شاخص بازارهای بورس ژاپن، تایوان و هنگ‌کنگ نیز به ترتیب ۲.۴ درصد، ۳.۵ درصد و ۱.۲ درصد افت کرد.

در پی انتشار خبر حمله اسرائیل به ایران و احتمال گسترش جنگ در خاورمیانه، قیمت ارزهای بین‌المللی نیز نسبت به دلار افزایش یافته است.

در لحظه تنظیم این گزارش هنور نرخ ین ژاپن حدود ۰.۳ درصد و فرانک سوئیس ۰.۶ درصد نسبت به دلار آمریکا رشد نشان می‌دهد. این رشد در صبح روز جاری بیشتر بود، اما مقداری فروکش کرد.

قیمت طلا در بازارهای جهانی صبح روز جمعه ۱.۷ درصد اوج گرفت و به دو هزار و ۴۱۸ دلار برای هر اونس رسید، اما بعدا به ۰.۶ درصد رشد کاهش یافت.

هنوز مشخص نیست آیا حمله اسرائیل پایان واکنش این کشور به حملات اخیر پهپادی و موشکی ایران به خاکش است یا ادامه خواهد یافت. همچنین واکنش احتمالی ایران به حمله اسرائیل نیز نامشخص است.

در این میان قیمت نفت شاخص برنت دریای شمال صبح روز جمعه بیش از ۴ درصد جهش داشت، اما در لحظه تنظیم این گزارش در ساعات ظهر، به ۱.۲ درصد رشد قیمت کاهش یافته است.

رمزارز بیت‌کوین نیز ابتدا بیش از شش درصد از ارزش خود را از دست داد، اما سپس مقداری افزایش یافت و هم‌اکنون حدود ۶۱ هزار و ۸۴۲ دلار معامله می‌شود.

امروز بازار بورس تهران تعطیل است و سایت‌های اعلام نرخ ارز هنوز خبری از وضعیت بازار آزاد ارز در ایران منتشر نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG