لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۶

نیروهای ارتش آمریکا ساخت اسکله موقت برای کمک‌رسانی به مردم غزه را آغاز کردند


عکس منتشر شده توسط سنتکام از اعزام چهار کشتی آمریکا به غزه
عکس منتشر شده توسط سنتکام از اعزام چهار کشتی آمریکا به غزه

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد نیروهای این کشور ساخت یک اسکله دریایی در سواحل غزه را با هدف تسریع در کمک‌رسانی به ساکنان این باریکه آغاز کرده‌اند.

رئیس ‌جمهور آمریکا یک ماه و نیم پیش در بحبوحه انتشار گزارش‌ها از نیاز گسترده ساکنان غزه به اقلام اساسی و بیان نگرانی‌های پیاپی شخصیت‌ها و جامعه جهانی از بروز فاجعه انسانی، ساخت این اسکله را با شرط عدم ورود نیروهای آمریکایی به داخل غزه وعده داد.

پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، پنج‌شنبه شب، ششم اردیبهشت، تأیید کرد کشتی‌های نظامی آمریکا مراحل اولیه اسکله و گذرگاه موقت دریایی در غزه را آغاز کرده‌اند.

حدود یک هزار سرباز آمریکایی در هماهنگی با قبرس و اسرائیل در اجرای این طرح مشارکت دارند.

منطقه‌ای ساحلی از جنوب غربی شهر غزه که بخش نسبتا میانی در باریکه غزه است، برای ساخت اسکله تعیین شده است.

روز پنج‌شنبه اصابت یک خمپاره در نزدیکی این منطقه در کشاکش ادامه جنگ ارتش اسرائیل با اعضای حماس، درستی نگرانی‌ها در خصوص احتمال گرفتار شدن نیروهای آمریکاییِ سهیم در این طرح در وضعیت جنگی را نشان داد.

در لحظه اصابت خمپاره، هنوز هیچ نظامی آمریکایی در محل نبود ولی تیمی از نیروهای سازمان ملل از منطقه بازدید می‌کرد. کسی از آن‌ها آسیب ندید.

آمریکا و اتحادیه اروپا همچون اسرائیل گروه حماس را تروریستی قلمداد می‌کنند.

دانیل هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، پنج‌شنبه شب اعلام کرد ارتش از اسکله‌ای که توسط سنتکام، ستاد مرکزی نیروهای آمریکایی ساخته می‌شود، حمایت امنیتی و لُجستیکی خواهد کرد و یک تیپ ارتش اسرائیل ضمن برخورداری از چتر حمایتی ناوچه‌های نیروی دریایی و نیروی هوایی اسرائیل، برای تأمین امنیت نظامیان آمریکایی تلاش خواهد کرد.

آمریکا امیدوار است اسکله از حدود یک هفته دیگر کار خود را آغاز کند و در روزهای نخست محموله‌هایی برای ۹۰ کامیون و سپس تا ۱۵۰ کامیون در روز برای فلسطینیان از این اسکله بارگیری شود.

محموله‌هایی که در قبرس برای گسیل به غزه به روی عرشه کشتی‌ها قرار می‌گیرد، ابتدا توسط بازرسان اسرائیلی بازبینی می‌شود ولی پس از تخلیه در اسکله غزه نیز به محل دیگری زیر نظر اسرائیل منتقل می‌شود تا مورد بازرسی دوباره اسرائیل قرار گیرد.

اسرائیل با سخت‌گیری در بازرسی محموله‌ها می‌خواهد اطمینان یابد که از این راه تسلیحات و مهمات به دست گروه افراطی حماس نرسد.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل رهبری تلاش‌های ارسال کمک‌ها به مردم غزه را برعهده دارد.

از هفت ماه پیش که جنگ ارتش اسرائیل با گروه افراطی حماس در غزه به دنبال حمله غافلگیرانه حماس به خاک اسرائیل آغاز شد، آمریکا بر لزوم گسترش کمک‎‌رسانی به غیرنظامیان غزه تأکید کرده است.

اسرائیل می‌گوید قحطی در غزه در کار نیست بلکه نیروهای حماس صدها کامیونی را که روزانه از سوی انروا و سایر نهادهای بین‌المللی برای مردم غزه ارسال می‌شود، به کنترل خود درآورده و برای اهداف حماس مصادره می‌کنند.

حماس این اتهام را رد کرده است.

در یک ماه اخیر از موج گزارش‌ها در مورد قحطی و کمبود کالاهای اساسی در غزه در پی گسترش کمک‌رسانی و موافقت اسرائیل با ورود کامیون از مرز زمینی «ارز» کاسته شده است.

سخنگوی پنتاگون سه‌شنبه گفت اسرائیل گام‌های مهمی در کاهش بحران انسانی غزه برداشته است.

با این حال، اصرار اسرائیل برای آغاز «قریب‌الوقوع» عملیات زمینی در رفح برای «از بین بردن آخرین یگان‌های حماس»، در شرایطی که حدود یک میلیون تن از ۲.۳ میلیون ساکن غزه در آن پناه گرفته‌اند، نگرانی نسبت به تکرار شرایط وخیم برای غیرنظامیان را تشدید کرده است.

XS
SM
MD
LG