لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۹

بلینکن: آمریکا از حمله اسرائیل به رفح بدون نقشه حمایت از غیرنظامیان حمایت نمی‌کند


وزیر خارجه آمریکا در بند اشدود اسرائیل با خبرنگاران گفت‌وگو کرد
وزیر خارجه آمریکا در بند اشدود اسرائیل با خبرنگاران گفت‌وگو کرد

وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به اسرائیل، با اشاره به این که هنوز برنامه‌ای از سوی این کشور ندیده است که شامل حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی در حمله به شهر رفح باشد، بار دیگر گفت ایالات متحده نمی‌تواند از چنین حمله‌ای حمایت کند.

آنتونی بلینکن روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت در حالی به مدت دو ساعت و نیم با نخست‌وزیر اسرائیل دیدار کرد که بنیامین نتانیاهو روز گذشته وعده حمله به رفح «با توافق یا بدون توافق» با گروه افراطی حماس داده بود.

وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفر به بندر اشدود اسرائیل بعد از این دیدار، در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «ما از یک عملیات نظامی بزرگ در رفح بدون نقشه‌ای موثر برای اطمینان از این‌که غیرنظامیان آسیب نخواهند دید، نمی‌توانیم حمایت کنیم و حمایت نخواهیم کرد.»

او بلافاصله افزود که اسرائیل نقشه‌ای برای حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی به آمریکا ارائه نکرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد که «روش‌های دیگر، روش‌های بهتر» برای برخورد با چالش حماس وجود دارد که به گفته او «شامل عملیات نظامی بزرگ در رفح نیست».

حماس از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی به عنوان سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

یک سخنگوی ارتش اسرائیل روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت این کشور برای نابودی واحدهای نظامی باقیمانده حماس «مصمم» است و قصد دارد با حمله به رفح، چهار گردان نظامی حماس در این شهر را از بین ببرد.

این در حالی است که حدود نیمی از کل جمعیت نوار غزه به رفح و اطرافش در جنوب باریکه غزه و در نزدیکی مرز مصر پناه برده‌اند.

آنتونی بلینکن همچنین درباره بازدید خود از روند ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه از بندر اشدود، «پیشرفت معنادار» در این زمینه را تحسین کرد.

او در عین حال گفت با در نظر گرفتن میزان نیاز غزه به این کمک‌ها، روند ارائه آنها «باید سرعت بگیرد. باید تقویت شود».

آقای بلینکن صبح چهارشنبه به اسحاق هرتزوگ رئیس‌جمهور این کشور گفت که «اکنون زمان» برای توافق آتش‌بس در جنگ غزه فرا رسیده و در ادامه گروه حماس را به‌دلیل تأخیر در دستیابی به توافق مقصر دانست.

درز محتوای پیش‌نویس توافق مورد مذاکره بین حماس و اسرائیل

از سوی دیگر پیش‌نویس توافقی در مورد آتش‌بس در غزه که نسخه‌ای از آن به دست رسانه‌ها رسیده است، نشان می‌دهد که این توافق خروج نیروهای اسرائیلی از نوار غزه در ازای آزادی تدریجی گروگان‌ها را شامل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، این پیش‌نویس که یک مقام مصری و یک مقام حماس روز چهارشنبه صحت آن را تائید کردند، از جزئیات مذاکرات برای حل اختلافات قديمی دو طرف با هدف دستیابی به یک توافق پرده برمی‌دارد.

جزئیات این توافق ابتدا توسط روزنامه لبنانی «الاخبار» که به گروه حماس و حزب‌الله لبنان نزدیک است، منتشر شد.

براساس این پیش‌نویس در اولین هفته از فاز اول آتش‌بس ۴۰ روزه، گروه حماس تمامی گروگان‌های زن را در ازای آزادی تعدادی از زندانیان فلسطینی آزاد می‌کند.

پس از این مرحله، نیروهای اسرائیلی از جاده ساحلی نوار غزه به سمت نواحی شرقی عقب نشینی کرده تا امکان ورود حجم بیشتری از کمک‌های بشردوستانه و همینطور بازگشت آوارگان فلسطینی به خانه‌های خود در شمال این باریکه فراهم شود. در این دوره گروه حماس نیز فهرست کامل گروگان‌های اسرائیلی را که هنوز زنده هستند تحویل خواهد داد.

ظرف سه هفته اول آتش‌بس دو طرف مذاکرات غیرمستقیم برای احیا کامل آرامش در منطقه را آغاز خواهند کرد. همزمان، نیروهای اسرائیل از نواحی مرکزی نوار غزه نیز خارج خواهند شد.

در فاز دوم آتش‌بس شش هفته‌ای توافق‌ها در مورد بازگشت آرامش به منطقه، آزادی باقیمانده گروگان‌ها شامل غیرنظامیان و نظامیان که در اسارت حماس هستند در ازای آزادی تعداد بیشتری از زندانیان فلسطینی صورت خواهد گرفت. گروگان‌های نظامی اسرائیلی تا هنگامی که آرامش کامل برقرار نشده آزاد نخواهند شد.

سومین و آخرین مرحله از آتش‌بس شش هفته‌ای شامل آزادی باقیمانده گروگان‌های اسرائیلی، تعداد بیشتری از زندانیان فلسطینی و آغاز یک طرح پنج ساله برای بازسازی نوار غزه است. در این پیش‌نویس گفته می‌شود که گروه حماس در این دوره زرادخانه خود را بازسازی نخواهد کرد.

گروه حماس روز چهارشنبه گفت از میانجی‌گران مصری خواسته است چند مورد مشخص در این طرح، از جمله حق بازگشت بی‌قیدوشرط آوارگان به خانه‌های خود در شمال نوار غزه و تضمین عقب‌نشینی کامل نیروهای اسرائیل از این باریکه در فاز دوم اجرای توافق را صریح‌تر کنند.

منابع مصری و حماس به دلیل مشارکت در مذاکرات محرمانه خواسته‌اند نامشان در این گزارش قید نشود.

کشمکش برای رسیدن به آتش‌بس در جنگ غزه، حدود هفت ماه بعد از حمله حماس به اسرائیل که باعث کشته شدن ۱۲۰۰ تن و به گروگان گرفتن بیش از ۳۴۰ تن شد، ادامه دارد.

طی این مدت و در جریان حملات نلافی‌جویانه ارتش اسرائیل به نوار غزه، به گفته مقامات بهداشتی وابسته به حماس بیش از ۳۴ هزار تن کشته شده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، اسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ ش.ر/ ع.م
XS
SM
MD
LG