لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۲

آمازون؛ کشف یک گونه جدید در هر سه روز


براساس گزارش جدید صندوق جهانی حیات‌وحش، طی یک دهه ی گذشته هر سه روز، یک گونه جدید گیاهی یا جانوری در جنگل‌های آمازون کشف شده است که این رقم در طول ده سال به بیش از ۱۲۰۰ گونه رسیده است.


شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌نویسد که گزارش جدید این نهاد با عنوان « آمازون زنده» که اکتشافات دهه ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۹ را مورد بررسی قرار داده است، تنوع خارق‌العاده حیات وحشی که در جنگل‌های استوایی آمازون وجود دارد را به خوبی به نمایش گذاشته است.

این گزارش می‌نویسد که در این ده سال، ۶۳۷ گونه گیاهی جدید و بیش از ۵۰۰ نوع آبزی و دوزیست از جمله ۲۴ گونه قورباغه سمی شناسایی شده‌اند.


از گونه‌های جالب توجه می‌توان به یک نوع مار ۴متری اشاره کرد که در بولیوی زندگی می‌کند.

همچنین از میان ۳۹ پستاندار جدید کشف شده، یک نوع دلفین در رودخانه‌های بولیوی شناسایی شده است.

نمونه جالبی که در میان ۱۲ نوع پرنده جدید وجود دارد نیز یک طوطی با سر طاس و پرهایی به رنگ های روشن است.

جیم لیپ دبیرکل صندوق جهانی حیات‌وحش به شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌گوید:« هدف اصلی این گزارش نشان دادن غنا و تنوع حیات‌وحش در جنگل‌های آمازون است. آمازون مهمترین منطقه از نظر زیست گونه‌های متنوع است و خود به تنهایی زیستگاه بیش از ده درصد از گونه‌های گیاهی و جانوری کره زمین است.»

آقای لیپ در ادامه در انتقاد از تخریب جنگل‌های آمازون از سوی انسان‌ها انتقاد، می‌گوید: «همه مردم جهان با نوع و حجم خرید مواد غذایی روزانه خود به نوعی در این روند ویرانگر آمازون سهیم و دخیل هستند. گذشته از غنای حیات‌وحش جنگل‌های آمازون یکی از بزرگترین مناطق تولیدکننده کربن است... به همین خاطر از نظر آینده محیط‌ زیست کره زمین، این منطقه دارای اهمیت فراوانی است.»


به گزارش سی‌ان‌ان در طول پنجاه سال گذشته یک پنجم از کل درختان جنگل آمازون قطع شده است که دلیل اصلی آن افزایش سطح نیاز جهانی به محصولاتی مانند سویا، گوشت گاو و در این اواخر، سوخت گیاهی است.


سی‌ان‌ان می‌افزاید در حال حاضر نمایندگانی از کشورهای جهان در اجلاس تنوع زیستی که به ابتکار سازمان ملل متحد در ژاپن برگزار شده است، شرکت دارند که یکی از اهداف این اجالس تعیین خط مشی‌هایی برای جبران خسارت‌هایی است که در دهه‌های اخیر به محیط زیست و حیات‌وحش کره زمین وارد شده است.

دبیرکل صندوق جهانی حیات وحش معتقد است که این اجلاس فرصت مهمی برای اقدامی جهانی در جهت نجات طبیعت است.

او می‌گوید:« آنچه که اکنون در برابر نمایندگان ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد قرار دارد یک طرح جامع برای ده سال آینده است که اگر اجرا شود تاثیر بسزایی خواهد داشت.»
XS
SM
MD
LG