لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۸

بولیوی هشدار آمریکا در مورد گسترش روابط با ایران را رد کرد


اوو مورالس، رئیس جمهوری بولیوی به همراه همتای ایرانی خود محمود احمدی‌نژاد در تهران
اوو مورالس، رئیس جمهوری بولیوی به همراه همتای ایرانی خود محمود احمدی‌نژاد در تهران
اوو مورالس، رئیس جمهوری بولیوی روز دوشنبه خطاب به رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده که برای شرکت در نشستی به بولیوی سفر کرده گفت که دولت بولیوی با هر کشوری که بخواهد هم‌پیمان می‌شود و نظر آمریکا در این مورد برایش مهم نیست.

وزیر دفاع آمریکا که برای شرکت در نشست دوسالانه وزرای دفاع قاره آمریکا به بولیوی رفته‌است یک روز پیش از آن از کشورهای آمریکای جنوبی خواست تا در مذاکرات با ایران بر سر همکاری هسته‌ای محتاط بوده و مراقب انگیزه‌های ایران باشند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس جمهوری بولیوی روز دوشنبه در مراسم گشایش این نشست دوسالانه، در واکنش به این سخنان رابرت گیتس گفت: «هیچ‌کس نمی‌تواند جلوی من را بگیرد که با کشوری مذاکره نکنم.» وی افزود: «بولیوی، تحت رهبری من، با هر کسی توافق و ائتلاف خواهد کرد. این حق ما است و فرهنگ ما فرهنگ گفت‌وگو است.»

به گزارش این خبرگزاری، رابرت گیتس که عصر روز دوشنبه در این مراسم سخنرانی داشت، پس از شنیدن سخنرانی یک‌ساعته اوو مورالس، پاسخ مستقیمی به این سخنان وی نداد.

بولیوی از جمله کشورهایی است که مناسبات نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا دارد و درباره همکاری هسته‌ای نیز با تهران مذاکره کرده‌است.

اوو مورالس تاکنون دو بار از تهران بازدید کرده و محمود احمدی‌نژاد، نیز در سال ۲۰۰۷ به عنوان نخستین رئیس جمهور ایران که به بولیوی رفته به آن کشور سفر کرد.

رئیس جمهور بولیوی پس از بازگشت از سفیر اخیر خود به تهران در یک نشست خبری گفت که: «بولیوی و ایران تمایل خود را در زمینه توسعه همکاری‌ها برای استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای اعلام کرده‌اند.»

جمهوری اسلامی، در دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد روابط دیپلماتیک خود را با کشورهای آمریکای جنوبی به‌ویژه با ونزوئلا، بولیوی، برزیل و نیکاراگوئه تقویت کرده‌است.
XS
SM
MD
LG