لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۳

انتقاد اقتصاددان برنده نوبل از کاهش سریع بودجه‌ها در بریتانیا


یکی از برندگان امسال جایزه اقتصاد نوبل روز یکشنبه دولت بریتانیا را متهم کرد که در مورد بحران بدهی‌های این کشور اغراق می‌کند و با کاهش هنگفت بودجه باعث به خطر افتادن ترمیم اقتصادی در بریتانیا می‌شود.

کریستوفر پیساریدِس، استاد مدرسه اقتصاد لندن گفت که خطر اینکه بریتانیا، بحرانی مشابه با بحران سنگین بدهی‌ها در یونان را تجربه کند «حداقل» است. اشاره وی به بحران بدهی‌ها در یونان است که اوایل سال جاری رخ داد و باعث شد که آن کشور تا آستانه ورشکستگی برود.

جورج آزبورن، وزیر دارایی بریتانیا روز چهارشنبه با انتشار سند «بازنگری جامع هزینه‌ها» از کاهش‌های شدید در بودجه این کشور خبر داد که این بزرگ‌ترین میزان کاهش بودجه در نسل معاصر بریتانیا است.

وزیر دارایی بریتانیا، در پارلمان این کشور اعلام کرد که برای جلوگیری از تکرار سناریویی شبیه به یونان هزینه‌های جاری طی پنج سال آینده در بریتانیا بیش از ۸۰ میلیارد پوند (۱۲۵ میلیارد دلار) کاهش می‌یابد که این کاهش بودجه به معنای از دست رفتن حدود نیم میلیون شغل در بخش‌های دولتی خواهد بود.
کریستوفر پیساریدِس، استاد مدرسه اقتصاد لندن، برنده امسال جایزه اقتصاد نوبل

کریستوفر پیساریدس، اقتصاددان بریتانیایی-قبرسی در مصاحبه خود با روزنامه بریتانیایی «ساندی میرور» با انتقاد از این اقدام دولت گفت که «درصد بیکاری، بالا و فرصت‌های شغلی، کم است کاهش سریع هزینه‌ها می‌تواند به وخیم‌تر شدن اوضاع بینجامد.» به باور آقای پیساریدس کم کردن بودجه و هزینه در بریتانیا باید با روند آرام‌تری انجام شود.

دولت بریتانیا می‌گوید که عدم کاهش شدید بودجه باعث فروپاشی اعتماد سرمایه‌گذاران به اقتصاد بریتانیا می‌شود و این کشور را با پرداخت بهره‌های سنگین برای بدهی‌هایش روبه‌رو می‌کند. به گفته دولت بریتانیا با اجرای طرح کاهش هزینه‌ها، کسری بودجه ۱۵۶ میلیارد پوندی این کشور تا سال ۲۰۱۵ رفع خواهد شد.

اما منتقدان می‌گویند که این اقدام باعث کمبود شغل و برنامه‌های خدماتی و اجتماعی می‌شود و آسیب آن بیش از همه دامنگیر قشر فقیر می‌شود.

کریستوفر پیساریدس که از منتقدان اصلی کاهش سریع بودجه به‌شمار می‌رود اقتصاددانی است که در سال ۲۰۱۰ به خاطر کارهایش در زمینه اقتصاد کلان و «نظریه جست‌وجوی شریک دادوستد»، به همراه دو اقتصاددان دیگر به دریافت جایزه اقتصاد نوبل نائل شد.
XS
SM
MD
LG