لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۷

ساخت چهار بازداشتگاه جدید در حاشیه تهران


معاون عمرانی استاندار تهران از ساخت چهار بازداشتگاه جدید در حاشیه شهر تهران با تصویب محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا محمودی، معاون عمرانی استاندار تهران، روز جمعه گفت: «در دور سوم سفرهای استانی رئیس جمهور به استان تهران اعتبارات لازم برای ساخت چهار بازداشتگاه در حاشیه تهران تصویب شد.»

معاون عمرانی استاندار تهران افزود: «مکان‌های مورد نظر در حاشیه تهران برای ساخت بازداشتگاه‌های جدید انتخاب شده‌اند و سازمان زندان‌ها می‌تواند رسماً این طرح را آغاز کند.»

تصمیم به ساخت بازداشتگاه‌های جدید در حالی اعلام می شود که پیشتر بازداشتگاه کهریزک در جنوب تهران که محل نگهداری شمار زیادی از معترضان بازداشت‌شده پس از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری بود به دنبال افشای بدرفتاری، کشته شدن برخی از بازداشت‌شدگان و شکنجه شمار زیادی از آن‌ها و نیز خبر «تجاوز جنسی به برخی از دستگیرشدگان»، از سوی رهبر جمهوری اسلامی به دلیل «غیر استاندارد» بودن تعطیل شد.

از آن تاریخ تمرکز خبرها بر روی بازداشتگاه کهریزک بوده ولی فعالان حقوق بشر از وجود بازداشتگاه‌های بی‌نام و نشان دیگری هم سخن می‌گویند.

محمد اولیایی‌فرد، وکیل دادگستری، پیش از این در باره وجود بازداشتگاه‌های «غیر استاندارد» به رادیو فردا گفت: « می‌توانم بگویم هم اکنون بازداشتگاه‌های دیگری هم وجود دارد که افشا نشده و بعدها افشا خواهد شد.»

به دنبال حوادث کهریزک، اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی اسفندماه گذشته گفت «موضوعات خرده‌ریزی در مکان‌های دیگر اتفاق افتاد» و نیروی انتظامی ایران قصد کرده‌است که از سال ۱۳۸۹ تیم‌های بازرسی را به بازداشتگاه‌ها بفرستد تا استانداردهای لازم در این مکان‌ها رعایت شود. آقای احمدی مقدم مقصود خود از «موضوعات خرده‌ریز» را به‌روشنی مشخص نکرد.

در پی درخواست‌ها برای بازدید نمایندگان مجلس از این بازداشتگاه‌ها، علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی سال گذشته به خبرنگاران گفت چند تن از اعضای کمیته ویژه مجلس برای بررسی وضعیت بازداشت‌شدگان پس از انتخابات، از زندان اوین که اکثر بازداشت‌شدگان در آن هستند، بازدید کرده‌اند اما اعضای این کمیته قصد ندارند از بازداشتگاه‌های شاپور، عشرت‌آباد و پاسارگاد هم بازدید کنند.

سوله پاسارگاد در جنوب غربی تهران و در حوالی پاسگاه نعمت‌آباد قرار دارد و بازداشتگاه شاپور که تحت نظر نیروی انتظامی است در خیابان آزادی مستقر است. بنا بر گزارش‌هایی، بازداشتگاه شاپور که مربوط به قاچاقچیان مواد مخدر بوده در حوادث اخیر محل نگهداری شماری از بازداشت‌شدگان سیاسی نیز بوده‌است.

بازداشتگاه ۵۹ در پادگان ولیعصر (عشرت‌آباد) قرار گرفته به سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران تعلق دارد و بنا بر گزارش‌هایی از زیرزمین منفی چهار در ساختمان وزارت کشور (واقع در خیابان فاطمی تهران) نیز در جریان اعتراض‌های پس از انتخابات به طور موقت به عنوان بازداشتگاه استفاده شده‌بود.

در حالی که بر اساس قوانین جاری جمهوری اسلامی نیز بازداشت موقت نامحدود، شکنجه و اعتراف‌گیری از زندانیان ممنوع است و در حالی که باید بازداشت‌شدگان به وکیل دسترسی داشته باشند و بتوانند با خانواده‌های خود تماس بگیرند، اما در روزهای پرالتهاب پس از انتخابات در ایران بسیاری از خانواده‌های بازداشت‌شدگان و وکلای آنان می‌گویند از حقوق قانونی در همین اندازه نیز برخوردار نیستند.
XS
SM
MD
LG