لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۲

آغاز «جمهوری»: نظام سلطنتی در نپال پایان یافت


جشن مردم نپال در روز پنج شنبه - عکس از AFP
جشن مردم نپال در روز پنج شنبه - عکس از AFP

مجلس موسسان نپال در اقدامی تاریخی، نظام سلطنتی اين کشور را لغو کرد و اعلام کرد که از روز پنج شنبه در این کشور، نظام سیاسی «جمهوری» حاکم است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز پنجشنبه نهم خرداد ماه و يک روز پس از تصميم مجلس موسسان نپال، پرچم سلطنتی اين کشور پس از ۲۳۹ سال از فراز کاخ پادشاهی پايين کشيده شد و پرچم جديد جايگزين آن شد.


بر اساس مصوبه مجلس موسسان، پس از لغو سلطنت نظام سياسی، اين کشور به جمهوری دموکراتيک تبديل می شود که در آن دين از حکومت جداست و تغيير شکل پرچم اين کشور هم سمبل اين تغيير در نظام سياسی اين کشور خواهد بود.


برخی احزاب نپال، کشوری که بر فراز رشته کوه های هيمالايا قرار دارد، از سال ۱۹۹۰ به دنبال لغو سلطنت و برقراری جمهوری در اين کشور هستند.


اين تلاش ها سرانجام از حدود يک سال پيش با خروج حزب کمونیست مائوئيست نپال که همواره به دنبال منسوخ کردن نظام پادشاهای در اين کشور بود به خشونت گراييد اما اين حزب شش ماه پيش به مجلس بازگشت و رای زنی احزاب برای خلع پادشاه آغاز شد.


سرانجام روز چهارشنبه هشتم خرداد ماه مجلس نپال، تنها حکومت سلطنتی هندو در جهان را ملغی و حکومت جمهوری برقرار کرد.


بر اساس مصوبه مجلس موسسان، پس از لغو سلطنت نظام سياسی، اين کشور به جمهوری دموکراتيک تبديل می شود که در آن دين از حکومت جداست و تغيير شکل پرچم اين کشور هم سمبل اين تغيير در نظام سياسی اين کشور خواهد بود.

مقامات رسمی گفته اند که کاخ پادشاهی پادشاه خلع شده نپال، به موزه تبديل خواهد شد و تمام امتيازات خاندان پادشاهی نپال، از روز پنجشنبه نهم خرداد ماه قطع و اين روز به عنوان «روز جمهوری» در تقويم ملی نپال ثبت می شود.


گريجا پراساد کويرالا، نخست وزير نپال هم از تدارک جشنی در روز پنجشنبه خبر داده و گفته است: «ما به دوران جديدی وارد شده ايم، آرزوی همه ملت نپال محقق شده است.»


پادشاه ۶۱ ساله نپال که کشورش را به قصد يک سفر کوتاه ترک کرده است تاکنون عکس العملی به اين تصميم مجلس نشان نداده است.


از زمان خلع شاه ايران در جريان انقلاب سال ۱۳۵۷ ايران تا کنون هيچ شاهی در جهان خلع نشده بود.


تا سال ۱۹۹۰، حکومت نپال سلطنت مطلقه بود. در اين سال در پی اعتراض برخی گروه ها حکومت اين کشور به سلطنت مشروطه تغيير کرد.


در سال ۲۰۰۵، شاه دولت را به بهانه ناتوانی در سرکوب شورشيان مائوئیست منحل کرد.


نبرد حکومت سلطنتی نپال با اين گروه کومونيست تاکنون ۱۱ هزار کشته برجای گذاشته است.


اما دوباره مجلس در پی توافق با گروه های کمونیست بار دیگر قدرت را در دست گرفت.


در سال ۲۰۰۶ به دنبال مطرح شدن مجدد منسوخ کردن سلطنت، گروه های کمونیست بار دیگر از مجلس خارج شدند و نپال صحنه ناآرامی های گسترده شد.


در نتيجه اين ناآرامی ها، شاه نپال با واگذاردن قدرت به مردم موافت کرد و از احزاب خواست مجلس تشکيل دهند و نخست وزير انتخاب کنند.


شش ماه پيش، حزب مائوئيست نپال هم وارد مجلس موسسان و مبتکر لغو نظام سلطنتی در نپال شد.


XS
SM
MD
LG