لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۵

آمریکا و نسبت جمعیتی زندانیان کشورهای جهان


تازه ترين گزارش از تعداد افراد زندانی در امريکا، نشان ميدهد بيش از يک درصد از بزرگسالان امريکا در زندان به سر می برند. بر اساس اين آمار آمريکا بيشترين تعداد محکوان به حبس را ميان کشورهای جهان دارد.
تازه ترين گزارش از تعداد افراد زندانی در امريکا، نشان ميدهد بيش از يک درصد از بزرگسالان امريکا در زندان به سر می برند. بر اساس اين آمار آمريکا بيشترين تعداد محکوان به حبس را ميان کشورهای جهان دارد.

تازه ترين گزارش از تعداد افراد زندانی در آمريکا، نشان مي دهد بيش از يک درصد از بزرگسالان آمريکایی در زندان به سر می برند. بر اساس اين آمار آمريکا بيشترين تعداد محکومان به حبس را ميان کشورهای جهان نسبت به جمعیت خود دارد.


در گزارش مرکز تحقيقاتی پیو Pew در آمريکا که روز پنجشنبه نهم اسفند ماه منتشر شد، از این کشور خواسته شده که دوره زندانی متهمان کم خطر را کوتاه کند.


در اين گزارش تاکيد شده است: «ايالات متحده آمريکا بيش از هر کشوری در دنيا زندانی دارد.»


بر اساساس آخرين آمارهای اخذ شده از تمامی ايالت های آمريکا، بيش از دو ميليون و ۳۰۰ هزار نفر پشت ميله های زندان های فدرال يا بازداشت گاه های محلی به سر می برند. شمار اين زندانيان، حدود يک درصد جمعيت ۲۳۰ ميليونی بزرگسالان امريکا است.


اين آمار نشان مي دهد که تعداد زندانيان در آمريکا حتی از چين، به عنوان پر جمعيت ترين کشور دنيا هم بالاتر است چرا که چين اعلام کرده است يک ميليون و ۵۰۰ هزار زندانی دارد. روسيه هم تعداد زندانيانش را ۸۹۰ هزار نفر اعلام کرده است.


گزارش مرکز Pew بر اساس آمار ژانويه گذشته يک مرکز بين المللی مطالعه در باره زندانيان تهيه شده است. اين آمار توسط «مرکز مطالعات بين المللی زندان» در کالج سلطنتی لندن منتشر شده است.


اين گزارش همچنين می گويد آمريکا با آمار ۷۵۰ زندانی از هر ۱۰۰ هزار نفر از جمعيتش، از کشورهای ايران و آفريقای جنوبی هم پيشی گرفته است.



تعداد زندانیان به ازای هر صد هزار نفر از جمعیت در کشورهایی که بیشترین تعداد زندانیان را دارند.

بر اساس آمار مرکز تحقيقات در باره زندانيان، آفريقای جنوبی با آمار ۳۴۱ نفر، ايران با ۲۲۲ نفر و چين با ۱۱۹ نفر زندانی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر از جمعيتشان، پس از آمريکا در رتبه های بعدی قرار دارند.


در اروپا هم روسيه و ساير جمهوری های پيشين اتحاد جماهير شوروی، بيشترين تعداد زندانيان را دارند. روسيه ۶۲۸ نفر، بلاروس ۴۲۶ نفر، گرجستان ۴۰۱ نفر و اکراين ۳۴۵ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر جمعيتشان زندانی هستند.


افزايش هزينه های زندان ها


بر اساس اين گزارش، در آمريکا افزايش تعداد زندانيان در ايالت ها، باعث افزايش هزينه ها شده است که می تواند منجر به بروز بيماری و فشار بر زندانيان شود. اين عوامل هم به نوبه خود می تواند باعث تکرار جنايت يا افزايش بزه کاری شوند.


در سال گذشته در ۵۰ ايالت آمريکا، بيش از ۴۹ ميليارد دلار برای اصلاح مجرمان هزينه شده است. اين بودجه تنها حدود ۱۱ ميليارد دلار، بيش از بودجه ۲۰ سال پيش است.


اين در حالی است که ميزان افزايش هزينه های زندان، شش بار بيشتر از افزايش بودجه برای پيشبرد تحصيلات عالی است.


به طور ميانگين، هر ايالت ۸/۶ درصد از بودجه خود را صرف اصلاح مجرمان کرده است.


در حال حاضر، بودجه ای که چهار ايالت ورمونت، ميشيگان، اورگان و کنتيکت برای اصلاح مجرمان صرف می کنند، بيش از هزينه ای است که صرف تحصيلات عالی می کنند.


سن رنی سندرز، يک محقق مستقل از ايالت ورمونت در اين باره می گويد: «اين حقايق تلخ بازتاب اولويت های ملی اشتباه ما است»


سوزان اورهان، مدير مرکز Pew در آمريکا می گويد برخی ايالت ها سياست کم کردن هزينه های اصلاحات مجرمان را پيش گرفته اند. او می گويد: «ما می بينيم که به مرور ايالت های بيشتری به دليل تنگناهای بودجه هشيار می شوند، اين ايالتها می خواهند در برابر جنايت محکم بايستند اما از طرفی می خواهند در بودجه هم صرفه جويی کنند.»


به عنوان مثال، ايالت کانزاس و تگزاس استفاده از انجمن های سرپرستی و دوره های آزمايش صلاحيت را برای مجرمان کم خطر آغاز کرده اند.


سال گذشته، تعداد زندانيان در ۳۶ ايالت از جمله زندان فدرال آمريکا افزايش يافته است. بيشترين مقدار افزايش ۱۲ درصد و از ايالت کنتاکی گزارش شده است.


بر اساس آمار مرکز تحقيقات در باره زندانيان، آفريقای جنوبی با آمار ۳۴۱ نفر، ايران با ۲۲۲ نفر و چين با ۱۱۹ نفر زندانی در مقابل هر ۱۰۰ هزار نفر از جمعيتشان، پس از آمريکا در رتبه های بعدی قرار دارند.

فرماندار اين ايالت، استيو بشير، ماه گذشته گفت در ۳۰ سال گذشته، ميزان جرم در اين ايالت ۳ درصد افزايش يافته است در حالی که شمار زندانيان تا ۶۰۰ درصد افزايش يافته است.


اين گزارش همچنين می گويد ميزان افزايش تعداد زندانيان به موازات افزايش جمعيت آمريکا پيش نمی رود. در عوض تعداد بيشتری از مردم به دليل سخت تر شدن قضاوت در دادگاه ها به زندان می افتند.


همچنين آمارها برای برخی گروه های جامعه افزایش چشمگیری يافته است. به عنوان نمونه، در حالی که در محدوده سنی ۲۰ تا ۳۴ سال تعداد مردان سفيد پوست زندانی يک نفر به ازای ۳۰ نفر از جمعيت جامعه است، اين آمار برای مردان سياه پوست يک نفر به ازای هر ۹ نفر از جمعيت جامعه است.


آمار ديگری در مورد زندانيان زن در محدوده سنی ۳۵ تا ۳۹، نشان می دهد که تعداد زنان سفيد پوست زندانی، يک نفر به ازای هر ۳۵۵ نفر و در مورد زنان سياه پوست يک نفر به ازای هر ۱۰۰ نفر زن سياه پوست در جامعه است.


در سراسر آمريکا، تا تاريخ اول ژانويه حدود يک ميليون ۶۰۰ هزار نفر در زندان های ايالتی و بيش از ۷۰۰ هزار نفر در بازداشت گاه های محلی زندانی بوده اند.


XS
SM
MD
LG