لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۲

دیدار بان گی‌مون و احمدی‌نژاد؛ تأکید بر احترام به حقوق مدنی و تعامل در پرونده اتمی


بان گی‌مون و محمود احمدی‌نژاد (عکس مربوط به تابستان سال ۸۷ است)
بان گی‌مون و محمود احمدی‌نژاد (عکس مربوط به تابستان سال ۸۷ است)
در حالی که رسانه‌های ایران از تبادل نظر در مورد «مسائل مهم جهانی» در دیدار محمود احمدی‌نژاد و بان گی مون خبر داده‌اند، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل می‌گوید که آقای بان در این دیدار موضوعاتی را در زمینه چالش هسته‌ای تهران و جامعه بین‌المللی و نیز حقوق بشر به رئیس‌جمهور ایران یادآور شده است.

محمود احمدی‌نژاد که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد در نخستین دیدار رسمی خود در نیویورک با بان گی مون دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار کرد.

دیداری که خبرگزاری‌های داخلی ایران محتوای آن را بحث و تبادل نظر و تشریح دیدگاه‌های تهران در مورد «مسائل مهم جهانی» اعلام کردند.

با این حال سخنگوی بان گی مون در بیانیه‌ای گفته است که دبیرکل سازمان ملل در این دیدار ابراز امیدواری کرده است که تهران «به طور سازنده» در مذاکرات با قدرت‌های جهانی بر سر برنامه هسته‌ای خود شرکت کند.

آقای بان همچنین تأکید کرده است که مذاکرات و گفت‌وگوها باید به «توافق دوجانبه قابل پذیرشی» همسو با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد منجر شود.

اشاره دبیرکل سازمان ملل متحد به گفت‌وگوهایی است که با هدف دستیابی به راه حلی بر مناقشه اتمی تهران میان ایران و گروه پنج به علاوه یک متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان، پیش از این صورت گرفته است. گفت‌وگوهایی که گرچه از مهرماه ۸۸ به این سو متوقف مانده است اما امید می‌رود که در ماه سپتامبر از سر گرفته شود.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل تا کنون در هفت قطعنامه شامل چهار قطعنامه تحریمی خواهان همراهی ایران با خواست «جامعه جهانی» مبنی بر تعلیق غنی‌سازی و شفاف‌سازی در مورد برنامه اتمی‌اش شده‌اند.

کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه غنی‌سازی‌اش به دنبال دستیابی به سلاح‌های اتمی است. ایران اما توقف غنی‌سازی را خط قرمز خود عنوان می‌کند و همواره با رد ادعای غرب در مورد ماهیت نظامی برنامه اتمی‌اش، هدف از آن را دستاوردهایی صرفاً صلح‌آمیز در حوزه انرژی و تولیدات پزشکی عنوان می‌کند.

بر اساس بیانیه سخنگوی سازمان ملل، بان گی مون در دیدار با محمود احمدی‌نژاد همچنین بر اهمیت احترام به حقوق بنیادین سیاسی و شهروندی تأکید کرده است.

در همین حال پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری ایران در گزارش خود از این دیدار به این نکته اشاره کرده است که دبیرکل سازمان ملل متحد «با اظهار خوشحالی» از حضور محمود احمدی‌نژاد در اجلاس مجمع عمومی، به «نقش سازنده ایران در برقراری و تثبیت صلح و امنیت در منطقه به ویژه افغانستان» اشاره کرده است.

بر اساس این گزارش آقای بان همچنین از سخنان محمود احمدی‌نژاد در خصوص «وظایف و نقش سازمان ملل در مدیریت جهانی و ضرورت حضور فعال در همه عرصه‌های بین‌المللی» قدردانی کرده است.

گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری ایران همچنین حاکی است که محمود احمدی‌نژاد در این دیدار بار دیگر تأثیر تحریم‌های شورای امنیت در اقتصاد ایران را رد کرده و افزوده است که «ملت ایران قادر است به راحتی نیازهای خود را تأمین کند».

وی همچنین بیانیه تهران در مورد مبادله سوخت را «بسیار روشن و منطقی» و مبتنی بر «جایگزینی روحیه توافق با تقابل» خوانده و با تأکید بر آمادگی تهران برای انجام مذاکرات بر اساس این بیانیه افزوده است که «گروه ۵+۱ با صدور قطعنامه، اقدام زشتی را در مقابل حسن نیت جمهوری اسلامی ایران از خود نشان داد و ما از اینکه به حیثیت شورای امنیت خدشه‌ای وارد شود شدیداً نگران هستیم.»

سفر محمود احمدی‌نژاد هفتمین سفر وی به نیویورک از زمان به قدرت رسیدن در تابستان ۸۸ است.
XS
SM
MD
LG