لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۳

تشکیل کمیته حجاب و عفاف؛ «توجیهی ندارد»


مدیر کل امور فرهنگی وزارت علوم از تشکیل کمیته حجاب و عفاف در دانشگاه‌های ایران خبر داده است.

این مقام مسئول به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفته است که این کمیته وظیفه دارد یک فضای کاملاً فرهنگی در دانشگاه‌ها ایجاد کند و فضاسازی جهت ترویج پوشش‌های مناسب در دانشگاه‌ها را برعهده دارد.

علی حاجی قاسمی، جامعه شناس در سوئد، به پرسش‌های رادیو فردا در مورد چگونگی و پیامد چنین طرحی در فضای دانشگاه‌ها پاسخ داده است.

رادیو فردا: آقای حاجی‌قاسمی، نظر خود را در مورد طرح کمیته حجاب و عفاف در دانشگاه‌ها چیست؟

علی حاجی قاسمی: ما در مورد مکانی صحبت می‌کنيم که جوانانی که جزو نخبگان جامعه محسوب می‌شوند برای فراگيری علم و دانش به آنجا می‌آيند و آموزش می‌بينند.

وقتی ما در دانشگاه‌ها که محيطی است برای افزايش سطح دانش، برای بديهی‌ترين حقوق فردی محدوديت ايجاد می‌کنيم، با اين اقدام جوانان را در ستيز با تصميم‌گيرندگان دانشگاه قرار می‌دهيم. اين مسئله از نقطه نظر جامعه شناسی کاملاً تأثير منفی دارد و جوانان را در مقابل جامعه يا نمايندگان جامعه قرار می‌دهد.

آقای حاجی قاسمی، ایران به فرانسه در مورد حجاب و نماد‌های مذهبی‌ اعتراض می‌کند و جمهوری اسلامی به عنوان منتقد اعلام می‌کند که پوشش بايد اختياری باشد. به نظر شما طرح کميته عفاف و حجاب در کشوری که پيشتر اعلام کرده نوع پوشش اختياری است، چه تعبيری دارد؟

همين مسئله تناقض را نشان می‌دهد، چون اگر واقعاً اعتقاد بر اين باشد که پوشش اختياری است، پس ايجاد اين طرح هيچ توجيهی ندارد.

بايد بگويم فرانسه يک استثنا است وگرنه در غرب که خود ما هم در دانشگاه‌های آن شاغل هستيم، مسئولان و اساتيد هرگز با پوشش زنان به خصوص دختران مسلمانی که تحصيل می‌کنند کاری ندارند و پوشش افراد به عنوان حقوق فردی آنها مورد احترام است.

آنچه در ايران اعمال می‌شود خلاف آن چيزی است که جوانان در خانواده‌های خود يا در جامعه فرا گرفته‌اند و ما می‌خواهيم به محض اين که وارد دانشگاه شدند، ذهن افراد را از تحصيل علم باز داشته و به يک مسئله پيش پا افتاده که پوششتان چگونه باشد، جلب کنيم.

اتفاقاً تجربيات ما در اين ۳۰ سال نشان می‌دهد که چنين طرح‌هايی، مقاومت و اعتراض نسبت به اين طرز تفکر را در نسل جوان افزايش می‌دهد و حتی باعث مذهب‌گريزی شود.

شما فکر می‌کنيد پياده‌سازی چنين طرحی در دانشگاه‌های ايران و در جامعه امروز ايران تا چه حد امکان‌پذير است؟

موفقيت چنين طرحی را به طور طبيعی و بدون مقاومت بسيار ضعيف می‌دانم. وقتی با استانداردهای جهانی به جامعه ايران نگاه می‌کنيم ايران جامعه‌ای است بسيار مدرن که در آن هم ظواهر مدرنيسم کاملاً قابل رؤيت است و هم افکار و انديشه‌هايی که از دل مدرنيسم در آمده است. پايه و اساس جامعه مدرن، احترام به آزادی و حقوق فردی است.

به اعتقاد من نسل جوان جامعه ايران چنين قوانينی را بر نمی‌تابند و به اشکال مختلف در برابر آن ايستادگی می‌کنند و اين امر تبعات منفی در پی خواهد داشت. پايه‌گذاران چنين روش‌هايی نيز به اهداف خود دست پيدا نمی‌کنند و نتيجه عکس خواهد داد.
XS
SM
MD
LG