لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۲

استقبال رسانه‌های اماراتی از عضویت این کشور در شورای حکام


یک روز پس از انتخاب امارات عربی متحده به عضویت در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رسانه‌های این کشور از این موضوع به عنوان یک پیروزی بزرگ برای این همسایه جنوبی ایران یاد کرده‌اند.

امارات عربی متحده روز پنجشنبه و در حالی که ایران از عضویت در شورای ۳۵ نفره حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انصراف داده بود، برای یک سال به عضویت این شورا برگزیده شد.

حمد علی الکعبی، نماینده دائم امارات در آژانس انرژی اتمی روز پنجشنبه با اعلام این خبر به رسانه‌های اماراتی افزود که کشورش در زمینه جلوگیری از گسترش سلاح‌های اتمی، و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای در آژانس فعالیت خواهد کرد.

آقای کعبی گفت که انتخاب امارات برای عضویت در شورای حکام آژانس نشان از شفافیت، روشنی و تعهد این کشور در استفاده از بالاترین استانداردهای ایمنی در برنامه اتمی‌اش دارد.

کشور امارات هم اکنون مشغول ساخت اولین نیروگاه اتمی خود است. نیروگاهی که قرارداد ساخت آن در اول تیرماه ۱۳۸۸ با شرکتهای کره جنوبی به امضا رسید و قرار است در سال ۲۰۱۷ به بهره‌برداری برسد.

برخی رسانه‌های بین‌المللی از این قرارداد به عنوان «الگوی طلایی» برای توسعه صنایع اتمی در کشورهای جهان سوم یاد می‌کنند. بر طبق این قرارداد کشور امارات حق قانونی خود برای غنی‌سازی اتمی را واگذار می‌کند و به بازرسان سازمان انرژی اتمی اجازه می‌دهد تا از تأسیسات اتمی این کشور بازدید کنند.

ایران نیز همراه با امارات خود را نامزد عضویت در شورای حکام آژانس کرده بود، اما نتوانست حمایت لازم را برای انتخاب در مجمع عمومی آژانس که ۱۵۱ کشور در آن عضو هستند به دست آورد، و به همین دلیل یک روز قبل از رأی‌گیری انصراف خود را اعلام کرد.

سی و پنج عضو شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی براساس فرمولی از شش منطقه جهان انتخاب می‌شوند.

در حال حاضر به غیر از امارات دو کشور اردن و پاکستان نیز از منطقه خاورمیانه و جنوب آسیا در شورای حکام آژانس عضویت دارند.

مقامات ايران تاکنون واکنشی به خبر انصراف از حضور در شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی نشان نداده‌اند.
XS
SM
MD
LG