لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۳

آماده‌باش آتش‌نشانی تهران برای «چهارشنبه سوری»


سازمان آتش‌‌نشانی تهران از آماده‌باش کامل نیروهای این سازمان در مراسم چهارشنبه سوری امسال خبر داد.

داوود براتی، معاون حفاظت و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی تهران، با بیان این مطلب به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت: «۸۵ ایستگاه آتش‌نشانی تهران در این شب آماده‌باش بوده و مأموران ایستگاه‌های آتشنشانی هم در ۸۵ نقطه حادثه‌خیز پایتخت مستقر خواهند شد.»

به گفته این مقام مسئول، مراسم چهارشنبه سوری سال ۱۳۸۶ در تهران یکی از «کم‌خطرترین» چهارشنبه‌ سوری‌ها در طول شش سال گذشته بوده که در طی آن تنها مصدومیت پنج نفر گزارش شد و آتش‌سوزی عمده‌ای نیز در سطح تهران به وقوع نپیوست.

هزاران نفر از شهروندان ایرانی هر سال در آخرین چهارشنبه سال از روی آتش می‌پرند. ولی پریدن از روی آتش تنها بخش کوچکی از مراسم چهارشنبه‌سوری است.
این در حالی است که احمدرضا رادان فرمانده وقت نیروی انتظامی تهران در اسفند ماه ۸۶ از «برخورد شديد پليس با قانون شکنان و مزاحمان چهارشنبه آخر سال» خبر داده بود.

آقای رادان در آن زمان گفته بود که برای ايجاد امنيت در شب چهارشنبه آخر سال، تيم‌های نامحسوس پليس، افرادی را که اقدام به قانون‌شکنی کنند، شناسايی و پس از مستندسازی با آنها برخورد خواهند کرد.

در همین حال علیرضا جمشیدی، سخنگوی قوه قضاییه ایران، در کنفرانس مطبوعاتی این هفته خود نسبت به «بی‌نظمی و تضییع» حقوق دیگران در این مراسم هشدار داد.

آقای جمشیدی گفت که «قطعاً قوه قضاييه از شادمانی مردم استقبال می‌كند و هيچ اين شادمانی مغايرتی با قوانين ندارد اما اگر اين اقدامات منتهی به بی‌نظمی و تضييع حق كسی شود در اين گونه موارد قوه قضاييه با همكاری پليس اقدام خواهد كرد از اين رو بايد توجه داشت كه اين شادمانی نبايد منجر به اذيت ساير شهروندان شود.»

هشدار در مورد استفاده از مواد محترقه خطرناک

معاون حفاظت و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی تهران ضمن توصیه به شهروندان در عدم استفاده از مواد محترقه خطرناک گفت: «مردم در استفاده از مواد محترقه کم‌خطر هم باید نکات ایمنی را رعایت کنند، چون حتی اگر یک فشفشه روشن نیز در اثر بی‌دقتی و رعایت نکردن نکات ایمنی به داخل یک محوطه مانند بالکن و یا آپارتمانی پرتاب شود می‌تواند به یک آتش‌سوزی بزرگ منجر شود.»

از سوی دیگر در هماهنگی با دیگر نهادها، پلیس تهران نیز تدابیر گسترده‌ای برای روزهای پایانی سال و مراسم چهارشنبه سوری تدارک دیده است.

به گفته حسین ساجدی‌‌نیا، ‌معاون عمليات نيروی انتظامی، پلیس در روزهای پایانی سال با فروش مواد محترقه غیر مجاز برخورد کرده است.

در ایران، سال‌هاست که واپسین سه‌شنبه شب هر سال، به عنوان یک سنت دیرینه، با برافروختن آتش و رقص و پایکوبی جشن گرفته می‌شود. گرچه در سال‌های اخیر و با ورود مواد محترقه با قدرت انفجاری بالا به جشن‌های چهارشنبه سوری هر ساله در روزهای منتهی به این جشن ده‌ها نفر دچار سانحه می‌شوند.

این در حالی است که به گفته برخی صاحبنظران، مراسم چهارشنبه سوری از دوران پس از ورود اسلام به ایران به شکل فعلی برگزار می‌شود و پیش از آن، ایرانیان با به جای آوردن آیینی دیگر برای تقدیس و گرامیداشت آتش، به پیشواز نوروز می‌رفتند.
XS
SM
MD
LG