لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۹

رئیس توتال: دادوستد فرآورده‌های نفتی با ایران را متوقف کردیم


کریستف دو مارژری، رئیس توتال
کریستف دو مارژری، رئیس توتال
رئیس شرکت فرانسوی توتال می‌گوید این شرکت خریدو فروش فرآورده‌های نفتی با ایران را متوقف کرده است.

کریستف دو مارژری، رئیس توتال در مصاحبه با خبرگزاری رویترز، گفته است توقف دادوستد فرآورده‌های نفتی با ایران از سوی توتال، در راستای قوانین و تحریم‌های اتحادیه اروپا و فرانسه است و به دلیل فشارهای ایالات متحده صورت نگرفته است.

کریستف دو مارژری، رئیس توتال در این باره گفت: «خیلی ساده است. تحریمی است که به آن رای داده شده و به شکل قانون اروپا و فرانسه درآمده است.»

رئیس شرکت نفتی توتال افزود: «ما به این تحریم احترام می‌‌گذاریم. این تحریم فروش و خرید فرآورده را منع می‌کند و ما از پیش، این تحریم را به اجرا درآورده‌ایم؛ ما پیش از این (خرید وفروش فرآورده) را متوقف کرده‌ایم.»

در حالی که رئیس شرکت بزرگ نفتی توتال توقف دادوستد فرآورده‌های نفتی را در راستای تحریم‌های اتحادیه اروپا دانسته است، با این حال اتحادیه اروپا تنها سرمایه‌گذاری در حوزه نفت‌وگاز ایران را مشمول تحریم‌های یکجانبه خود کرده است و نه خرید و فروش فرآورده‌های نفتی با ایران.

طرح ممنوعیت صادرات فرآورده‌های نفتی و از جمله بنزین، در کنگره آمریکا به تصویب رسیده است و دولت آمریکا با مذاکره و «اعمال فشار» به شرکت‌های نفتی، آنها را از صدور فرآورده‌های نفتی به ایران برحذر داشته است.

تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل و تحریم‌های مضاعف اتحادیه اروپا خرید نفت و گاز ایران را ممنوع نکرده است و کریستف دو مارژری، رئیس توتال در مصاحبه با خبرگزاری رویترز، نیز تنها به توقف داد و ستد «فرآورده‌های» نفتی با ایران اشاره کرده است و نه خرید نفت خام از ایران.
رئیس شرکت توتال در پاسخ به این پرسش که از چه زمانی این شرکت دادوستد فرآورده‌های نفتی با ایران را متوقف کرده، گفت: «از وقتی که به این تصمیم رای داده شد؛ ما منتظر صدور دستورها نشدیم.»

اتحادیه اروپا در خرداد ماه امسال بر سر اعمال تحریم‌های مضاعف علیه ایران به توافق رسید و در مرداد ماه رسما آن را به تصویب رساند.

این تحریم‌هابا فراتر رفتن از قطعنامه ۱۹۲۹ شامل اقداماتی برای منع سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز و صنعت پالایشگاهی ایران است.

«سرمایه‌گذاری تازه، کمک فنی و انتقال فناوری، تجهیزات و خدمات مربوط به این حوزه‌ها به ویژه در بخش پالایش، مایع سازی و فناوری گاز مایع طبیعی» از موارد تحریم‌های اتحادیه اروپا در بخش انرژی ایران است.

تحریم‌های مضاعف اتحادیه اروپا همچنین بخش بازرگانی و از جمله کالاهایی که کاربرد دوگانه دارند را هدف قرار می‌دهد؛ بخش بانکداری، ‌بیمه و ترابری ایران نیز از دیگر حوزه‌هایی است که اتحادیه اروپا علیه ایران تحریم وضع کرده است.

از سوی دیگر در حالی که آمریکا در هشتم مهرماه امسال اعلام کرد چهار شرکت بزرگ نفتی توتال، شل، استات اویل و انی قول داده‌اند که به سرمایه‌گذاری‌‌های خود در ایران پایان دهند، سه شرکت اروپایی توتال، استات اویل و انی، بلافاصله یک روز بعد از آن اعلام کردند که همچنان در حوزه انرژی با ایران معامله می‌کنند.

جیمز استینبرگ، معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز هشتم مهرماه گفته بود: «ما از چهار شرکت بین‌المللی انرژی قول گرفته‌ایم که به سرمایه‌گذاری‌هایشان (در ایران) پایان دهند و از هرگونه فعالیت تازه در بخش انرژی ایران خودداری کنند».

شرکت توتال یک روز پس از این اظهارات اعلام کرد مطابق با تحریم‌های سازمان ملل خرید نفت خام از ایران غیرقانونی نیست.

استات اویل نروژ نیز در همین روز گفت به ایران در حوزه انرژی کمک فنی می‌دهد و شرکت انی ایتالیا نیز تاکید کرد هنگامی از ایران خارج خواهد شد که قراردادهای کنونی پایان یابد

تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل و تحریم‌های مضاعف اتحادیه اروپا خرید نفت و گاز ایران را ممنوع نکرده است و کریستف دو مارژری، رئیس توتال در مصاحبه با خبرگزاری رویترز، نیز تنها به توقف داد و ستد «فرآورده‌های» نفتی با ایران اشاره کرده است و نه خرید نفت خام از ایران.
XS
SM
MD
LG