لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۹

کارنامه بهمن ماه ۹۷

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در بهمن ماه ۹۷ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۲۳:۱۸ ۲۴.۱۱.۱۳۹۷

اتحادیه آزاد کارگران ایران خواستار کمک سازمان بین‌المللی کار برای آزادی فعالان کارگری شد

اتحادیه آزاد کارگران ایران در نامه‌ای به گای رایدر، دبیرکل سازمان بین‌المللی کار، از او خواست تا از مقام‌های مسئول جمهوری اسلامی بخواهد حکم آزادی بی‌قید و شرط فعالان کارگری زندانی، از جمله جعفر عظیم‌زاده و پروین محمدی، را صادر کنند.

آقای عظیم زاده، رئیس هیئت مدیره، ‌و خانم محمدی، ‌نایب رئیس هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، دو هفته پیش در پردیس کرج بازداشت شدند.

بر اساس گزارش‌ها، آقای عظیم‌زاده برای گذراندن حکم شش سال حبس خود بازداشت شد و در حال حاضر،‌ در زندان اوین است. خانم محمدی هم پس از بازداشت، به زندان اوین انتقال یافته است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران اشاره کرد که بازداشت پروین محمدی، به گفته این تشکل، بدون ارائه هیچ نوع مدرک و دلیلی انجام شده و پس از انتقال به زندان اوین تاکنون اجازه ملاقات و حتی تماس تلفنی با خانواده‌اش نداشته است.

این تشکل کارگری همچنین برای توصیف شرایط کنونی در ایران از عبارت «روند جدید سرکوب کارگران» استفاده کرده است.

۱۳:۵۴ ۲۱.۱۱.۱۳۹۷

کانون مدافعان حقوق کارگر آزادی تمام زندانیان سیاسی شد

کانون مدافعان حقوق کارگر آزادی بی قید و شرط و فوری تمام زندانیان سیاسی در ایران شد.

این تشکل صنفی با اشاره به آنچه بازداشت مدافعان حقوق ‌کارگران، تهی‌دستان و مردم تحت ستم نامید، نوشت: به زعم مسئولان، فقط کسانی مجرمند که از حق انسان‌ها برای زندگی دفاع کنند و می‌گویند وجود کودک خیابانی، کارتن‌خوابی، گرسنگی، فقر و بیکاری را ننگ می‌دانند؛‌ کسانی که معتقدند این «معضلات حاصل حاکمیت سودطلبی مسئولانی است که به جای خدمت به مردم، تنها به فکر سرکوب و چپاول اموال آنانند».

کانون مدافعان حقوق کارگر با اشاره به اسمائیل عبدی، محمود بهشتی لنگرودی، محمد حبیبی، سعید شیرزاد، پیام شکیبا، مجید اسدی، زینب جلالیان و آرش صادقی نوشت که وجود این زندانیان سیسی «کافی نبود که بهنام ابراهیم زاده، مازیار سیدی، اسماعیل بخشی، امیر امیرقلی، امیرحسین محمدی فرد، ساناز الهیاری، سپیده قلیان، جعفر عظیم‌زاده و پروین محمدی هم که تنها جرم‌شان دفاع از حقوق کارگران و زحمتکشان است، باید به زندان می‌رفتند تا تابلوی دستگیرشدگان حامی حقوق کارگران تکمیل‌تر شود».

این تشکل کارگری همچنین درباره بازداشت و آزادی موقت علی نجاتی، برگزاری دادگاه تجدید نظر داود رضوی و صدور وثیقه‌های سنگین برای سه تن از دبیران کانون نویسندگان؛ رضا خندان مهابادی، بکتاش آبتین، کیوان پاژند نوشت که نشان داده می‌شود که دفاع از آزادی بیان بی‌عقوبت نخواهد ماند.

با این همه،‌ به نوشته بیانیه کانون مدافعان حقوق کارگر، «این بگیر و ببندها و سرکوب‌ها چاره درد قدرت طلبان نبوده و تنها آتش اعتراضات مردم را بیشتر خواهد کرد».

۱۶:۴۶ ۱۸.۱۱.۱۳۹۷

دستمزد دو ماه کارگران نیشکر هفت‌تپه پرداخت نشده است

دستمزد آذر و دی ماه هزاران کارگر شرکت نیشکر هفت‌تپه هنوز پرداخت نشده است.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران نیشکر هفت‌تپه از این موضوع ناراضی هستند که حقوق ماهانه‌شان به روز نشده است و امیدی ندارند تا آخر سال همه دستمزد معوقه، عیدی و پاداش و مزایای آنها واریز شود.

پیشتر در جریان اعتصاب حدودا یک ماهه کارگران نیشکر هفت‌تپه، مسئولان وعده پرداخت مرتب دستمزد آنان را داده بودند.

۱۶:۴۵ ۱۸.۱۱.۱۳۹۷

تعلیق دو کارگر در کارخانه لاستیک پارس ساوه

خبرگزاری ایلنا خبر داد که دو کارگر قراردادی کارخانه لاستیک پارس ساوه از دو هفته پیش اجازه حضور در این واحد تولیدی را ندارند.

کارگران کارخانه لاسیک پارس در شهر صنعتی کاوه ساوه گفتند: این دو از دو هفته پیش که کارگران به عملکرد سرپرست شیفت انتقاد و تجمع کرده بودند اجازه حضور در این واحد تولیدی راندارند. یکی از این دو،‌عضو شورای اسلامی کار کارخانه است.

در این ارتباط، مهرداد فرزادنیا، مدیرعامل لاستیک پارس ساوه، گفت: این دو کارگر از کار تعلیق شده و به علت آنچه «تمرد از دستورات و ایجاد تشنج» نامید، در اختیار کمیته انضباطی این واحد تولیدی قرار گرفته‌اند.

۱۶:۰۴ ۱۷.۱۱.۱۳۹۷

پایان اعتصاب کارگران قطار شهری اهواز؛ کارفرما قول پرداخت پنج ماه از دستمزدهای معوقه را داد

کارگران قطار شهری اهواز با وعده پرداخت پنج ماه از دستمزدها یمعوقه شان، امروز، چهار‌شنبه، به اعتراض و اعتصاب ۲۴ روزه خود پایان دادند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، فعالیت بخش‌های مختلف پروژه قطار شهری اهواز به حالت عادی بازگشته است.

کارگران گفتند که در بیست و سومین روز اعتصاب‌شان، مدیرعامل و چند تن از مدیران سازمان قطار شهری اهواز وعده دادند تا پایان ۱۵ اسفند ماه سال جاری، پنج ماه از معوقات مزدی کارگران را پرداخت کنند.

در حال حاضر، حدود ۱۵ ماه مطالبات مزدی کارگران از سوی شرکت پیمانکاری کیسون پرداخت نشده است.

پرداخت نشدن دستمزد کارگران در مناطق مختلف در سالیان اخیر به یکی از مهمترین مشکلات آنها تبدیل شده است و آنها در واکنش به این موضوع،‌ اقدام به اعتصاب و تجمع می‌کنند.

۱۱:۱۵ ۱۷.۱۱.۱۳۹۷

اسماعیل بخشی به «نشراکاذیب، فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به مقامات» متهم شده است

فرزانه زیلابی، وکیل مدافع اسماعیل بخشی، از نمایندگان کارگران نیشکر هفت‌تپه، اعلام کرد که به موکلش سه اتهام جدید «نشراکاذیب، فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به مقامات» ‌تفهیم شده است.

به گزارش سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، ‌خانم زیلابی با اعلام اینکه از وکلای مورد تأیید رئیس قوه قضائیه نیست،‌ افزود: موکلش از دسترسی به وکیل انتخابی خود محروم است.

او با استناد میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی عدم دسترسی اسماعیل بخشی به خدمات حقوقی وکیل انتخابی‌اش را شکنجه توصیف کرد.
فرزانه زیلابی همچنین خبر داد به دلیل آنچه اخبار ضد و نقیض درباره وضعیت سلامتی اسماعیل بخشی و انتقالش به بیمارستان نامید،‌ به منظور رفع نگرانی خانواده وی، چهارشنبه گذشته خواستار ملاقات با آقای بخشی شد اما با این درخواست مخالفت شد.

او با اعلام اینکه دوباره در روز یکشنبه خواستار ملاقات خانواده این فعال کارگری با او شده است، ابراز امیدواری کرد که مقام‌های قضایی با این درخواست موافقت کنند.

آقای بخشی روز ۳۰ دی ماه به دست ماموران امنیتی بازداشت شد. او در روز ۲۷ آبان و در جریان اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه بازداشت شده بود. او پس از گذشت ۲۵ روز آزاد شد و عنوان کرد که از سوی ماموران وزارت اطلاعات شکنجه شده است. اما مقام‌های دولتی و قضایی و شماری از نمایندگان مجلس این موضوع را رد کردند.

۱۶:۵۳ ۱۵.۱۱.۱۳۹۷

پروین محمدی، ‌فعال کارگری، به زندان اوین منتقل شد

اتحادیه آزاد کارگران ایران خبر داد که پروین محمدی، ‌نایب رئیس هیئت مدیره این تشکل، به زندان اوین منتقل شده است.

خانم محمدی سه‌شنبه گذشته در منزل خود در فردیس کرج بازداشت و به زندان کچویی این شهر منتقل شد. همراه با او،‌جعفر عظیم زاده، ‌رئیس هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، نیز بازداشت و برای اجرای حکم شش سال حبس، به زندان اوین منتقل شد.

در این حال،‌ محمدعلی جداری فروغی، وکیل پروین محمدی، از تایید قرار بازداشت موکلش خبر داد و ابراز امیدواری کرد که در پرونده‌های صنفی، باتوجه به ماهیت آنها، شرایط کیفری اعمال نشود و از فعالان صنفی حمایت شود.

۱۶:۴۵ ۱۵.۱۱.۱۳۹۷

اعتصاب کارگران در اندیمشک،‌ اهواز و گچساران

کارکنان و کارگران نگهداری راه آهن زاگرس، در شهرستان اندیمشک، روز دوشنبه اعتصاب و تجمع کردند.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، این اعتراض صنفی در واکنش به پرداخت نشدن سه ماه دستمزد انجام شد.

این تشکل صنفی به شمار کارکنان و کارگران معترض اشاره نکرد.

همچنین به گزارش خبرگزاری ایلنا، اعتراض کارگران پروژه قطار شهری اهواز در اعتراض به تعویق در پرداخت ۱۹ ماه مطالبات مزدی خود، وارد بیست و دومین روز شد.

پیش از این نیز شماری از کارگران سد و نیروگاه «چم‌شیر» در گچساران روز یکشنبه در اعتراض به معوقات مزدی ۱۲ ماهه خود، در مقابل فرمانداری گچساران تجمع کرده بودند.
در ماه‌های اخیر، کارگران مناطق مختلف ایران در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزد خود اعتصاب و تجمع کرده‌اند.

۱۳:۲۹ ۱۵.۱۱.۱۳۹۷

فراکسیون کارگری مجلس خواستار تعیین چهار میلیون تومان به عنوان حداقل دستمزد برای کارگران است

زهرا ساعی، عضو فراکسیون کارگری مجلس، اعلام کرد که این فراکسیون حداقل دستمزد برای کارگران را چهار میلیون تومان پیشنهاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، خانم ساعی روز یکشنبه با اشاره به اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس، خط فقر در تهران را سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام کرده است،‌ افزود: با توجه به میزان تورم، افزایش نرخ‌ها و نوسانات در بازار، باید مبلغ چهار میلیون تومان به عنوان حداقل حقوق برای کارگران تعیین شود.

در حال حاضر، حداقل دستمزد ماهانه کارگران یک میلیون و ۱۱۵ هزار تومان است.

همزمان،‌ هادی ابوی، دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران، گفت: بر اساس آمار و مستندات مختلف،‌ هزینه ماهانه سبد معیشت یک خانوار چهار نفره کارگری اکنون به پنج میلیون تومان در ماه رسیده است.

۱۳:۲۸ ۱۵.۱۱.۱۳۹۷

دادگاه تجدیدنظر داود رضوی، فعال کارگری، روز سه‌شنبه برگزار می‌شود

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران خبر داد که دادگاه تجدیدنظر داود رضوی، از اعضای هیئت مدیره این تشکل، روز سه‌شنبه ۱۶ بهمن، برگزار می شود.

آقای رضوی در سال ۹۴ به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت» در دادگاه انقلاب به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

بر اساس این گزارش، پرونده این فعال کارگری پس از اعتراض وکیل او به دادگاه تجدیدنظر ارسال شد.

در همین حال، یک منبع مطلع که خواست نامش فاش نشود، به رادیو فردا گفت که ماموران نیروی انتظامی تاکنون دو بار به منزل ابراهیم مددی، نایب رئیس سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران، مراجعه کردند تا او را برای اجرای حکم پنج سال و چهار ماه حبس تعزیری‌اش بازداشت کنند.

بر اساس این گزارش، آنها به این دلیل که آقای مددی در منزل خود حضور نداشته است،‌ موفق به بازداشت او نشدند.

آقایان مددی و رضوی پیش از روز جهانی کارگر در اردبیهشت ۹۴ بازداشت و با قید وثیقه آزاد شده بودند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG