لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۳

بن‌بست در تصویب قطعنامه آتش‌بس جهانی، به دلیل اختلاف بین آمریکا و چین


خبرگزاری‌های بین‌المللی به نقل از برخی دیپلمات‌ها گزارش داده‌اند تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل برای برقراری آتش‌بس جهانی در دوره کرونا، به دلیل اختلاف بین آمریکا و چین بر سر نقش سازمان جهانی بهداشت به بن‌بست رسیده است.

مقام‌های آمریکا اظهار نظری صریح درباره گزارش‌های منتشرشده نکرده‌اند و نمایندگی این کشور در سازمان ملل نیز روز جمعه ۱۹ اردیبهشت صرفا درباره آخرین نسخه ارائه‌شده گفت: «ایالات متحده نمی‌تواند از پیش‌نویس فعلی حمایت کند».

خبرگزاری‌ها، عمدتا به نقل از دیپلمات‌هایی که خواسته‌اند نام‌شان فاش نشود، گزارش کرده‌اند با وجودی که در دیدارهای خصوصی، برخی مشکلات حل شد اما نهایتا آمریکا تأکید کرد باید در این قطعنامه مشخصا به موضوع «شفافیت» اشاره شود.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، شماری از دیپلمات‌ها می‌گویند لحن پیش‌نویس و نوع اشاره غیرمستقیم به سازمان جهانی بهداشت علت مخالفت آمریکا بود؛ شماری دیگر از منابع نیز به همین خبرگزاری گفته‌اند آمریکا خواسته است پیش‌نویس اولیه که بر ضرورت شفافیت تأکید داشت در دستور کار قرار گیرد.

پیشنهاد برقراری آتش‌بس در جنگ‌ها و منازعات جهان و رسیدگی به مبتلایان کرونا را حدود شش هفته پیش آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، مطرح کرد و پس از آن فرانسه و تونس پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در این باره به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کردند.

به گزارش آسوشیتدپرس و برخی رسانه‌های فرانسوی، گفت‌وگو بین اعضای شورای امنیت درباره این پیش‌نویس هفته‌ها بی‌نتیجه دنبال شد اما از سه‌شنبه گذشته و با انجام برخی دیدارهای خصوصی، گمان می‌رفت چین از تهدید اولیه خود کوتاه آمده است.

پیش‌تر گزارش‌هایی منتشر شده بود مبنی بر اینکه نام بردن از سازمان جهانی بهداشت به اختلاف اصلی چین و آمریکا تبدیل شده و هر یک از دو کشور تهدید کرده است اگر نام این سازمان «ذکر شود» یا «ذکر نشود» قطعنامه را وتو خواهد کرد.

آمریکا این گزارش‌ها را تایید یا تکذیب نکرده اما خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام وزارت خارجه این کشور نوشته است: شورای امنیت یا باید در قطعنامه‌ای محدود صرفا به آتش‌بس بپردازد یا قطعنامه را گسترش دهد و ضرورت شفافیت و پاسخگو کردن در موضوع کرونا را در نظر بگیرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، بارها از پنهان‌کاری چین در همه‌گیری کرونا انتقاد کرده و در مواردی نیز سازمان جهانی بهداشت را «چین‌محور» و «همدست چین» خوانده است.

آقای ترامپ در اعتراض به عملکرد سازمان جهانی بهداشت سرانجام ۲۷ فروردین اعلام کرد کمک مالی آمریکا به این سازمان را (سالانه حدود نیم میلیارد دلار) قطع می‌کند.

چین بارها از این اقدام آمریکا انتقاد کرده و در تازه‌ترین مورد نیز سخنگوی وزارت خارجه این کشور روز جمعه گفت در شرایط همه‌گیری جهانی بهترین چیز «همکاری» بین کشورها و پرهیز از اتهام‌زنی است.

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در واکنش به این سخنان به شبکه سی‌ان‌ان گفت: ما هم معتقد به همکاری بین دو کشور هستیم و یکی از راه‌های بسیار مهم همکاری را شفافیت حزب کمونیست چین می‌دانیم.

خانم اورتگاس همچنین گفت: حزب کمونیست هنوز نمونه‌های آزمایشگاهی مبتلایان اولیه و جزئیات مربوط به آنها را هم ارائه نکرده است.

به گزارش آسوشینتدپرس، پیش‌نویس قطعنامه‌ای که فرانسه و تونس ارائه کرده‌اند خواستار برقراری آتش‌بس سی روزه در منازعات مهم جهان، از جمله سوریه، یمن، لیبی، سودان جنوبی و کنگو، می‌شود.

XS
SM
MD
LG