لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۲۸

قاتل آتنا اصلانی در ملأ عام اعدام شد


جلسه محاکمه قاتل آتنا اصلانی در دادگاه کیفری یک استان اردبیل به شکل غیرعلنی برگزار شد
جلسه محاکمه قاتل آتنا اصلانی در دادگاه کیفری یک استان اردبیل به شکل غیرعلنی برگزار شد

بنا بر گزارش‌ها از ایران، قاتل آتنا اصلانی، دختر هفت‌ساله ساکن پارس‌آباد مغان، به اتهام «قتل» و «تجاوز جنسی»، صبح روز چهارشنبه ۲۹ شهریور ماه اعدام شد.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، می‌گوید فرد قاتل در محله‌‌ای در شهر پارس‌آباد مغان و در ملا عام اعدام شده‌است. به گفته ایرنا «هزاران نفر» از شهروندان پارس‌آباد در محل اعدام جمع شده بودند.

نام کوچک فرد اعدام‌شده «اسماعیل» عنوان شده‌است. جزئیات بیشتری از هویت او منتشر نشده‌است.

قاتل دختر هفت ساله در اوایل شهریور ماه در جلسه‌ای که در اردبیل به شکل غیرعلنی برگزار شده بود شرکت کرد و به اعدام محکوم شد.

آتنا اصلانی در خردادماه گذشته، پس از تجاوز به قتل رسید. جسد او سه هفته بود در پارکینگ مغازه فرد مظنون پیدا شده بود. این فرد، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تسنیم، اعترافات پیشین خود درباره قتل و «تجاوز» را انکار کرده بود.

قتل آتنا اصلانی، در حالی که مورد آزار جنسی و تجاوز قرار گرفته بود، در میان شهروندان ایرانی، با واکنش‌های گسترده‌ای در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد.

این موضوع سبب شد تا شماری از مقام‌ها و نیز کانون صنفی آموزگاران ایران خواستار ارائه آموزش‌های لازم به کودکان در مورد مسائل جنسی و برای توانمندسازی آن‌ها در برابر آزار جنسی شوند.

سعید پیوندی جامعه‌شناس و کارشناس مسائل آموزشی در پاریس، به رادیو فردا گفته‌است در نظام آموزشی فعلی ایران برنامه‌هایی برای آموزش‌های جنسی به کودکان و توانمندسازی آن‌ها وجود ندارد.

اخیرا رئیس اورژانس اجتماعی ایران، از پنهان ماندن برخی از موارد آزار جنسی کودکان خبر داده و گفته بود در سال گذشته ۲۷ هزار گزارش آزار کودکان به این مرکز ارائه شده بود که نزدیک به ۵۵۰ مورد از آن‌ها مربوط به آزار جنسی بوده‌است.

قوه قضائیه ایران، اعدام در ملا عام را در بهمن ماه ۱۳۸۶ ممنوع کرده و در بخشنامه‌ای گفته بود «نحوه اجرای حکم اعدام و اطلاع‌رسانی در باره آن نباید به شکلی باشد که جامعه، به ويژه جوانان و نوجوانان، را دچار تنش روانی کند». اما اعدام‌ها در ملا عام ادامه پیدا کرده‌است. بنا بر گزارش‌ها در سال ۲۰۱۶، دست‌کم ۳۳ حکم اعدام در ملا عام انجام شده‌است.

تحقیقاتی در نقاط مختلف جهان در مورد تاثیر حکم اعدام بر آمار جنایت و قتل انجام شده‌است؛ از جمله در کشور آمریکا که شماری از ایالت‌های آن همچنان این حکم را اجرا می‌کنند. تحقیقاتی که در نشریه معتبر «ژورنال قوانین جزایی و جرم‌شناسی» منتشر شده بود، نشان می‌داد نزدیک به ۸۷ درصد از کارشناسان و جرم‌شناسان بر این عقیده هستند اجرای حکم اعدام تاثیر چشم‌گیری بر آمار قتل ندارد. نتیجه تحقیات دیگری در دانشگاه هاوایی در دو دولت‌شهر در آسیا، سنگاپور و هنگ‌کنگ، طی ۳۵ سال نشان می‌دهد آمار قتل هر دو تقریبا در یک سطح قرار دارد. سنگاپور مجازات اعدام را اجرا می‌کند اما هنگ‌کنگ از سال ۱۹۹۳ به این سو آن را لغو کرده‌است.

با این حساب شماری از کارشناسان از جمله در ایالات متحده نظر دیگری دارند، از مجازات اعدام در مواردی دفاع کرده و آن را «بازدارنده» می‌دانند. قوه قضائیه ایران نیز از اعدام دفاع کرده و در عین حال می‌گوید فشارهای سازمان‌های بین‌المللی و مدافعان حقوق بشر بر ایران، بیشتر از دیگر کشورهایی‌ست که مجازات اعدام دارند. ایران، چین، عربستان و پاکستان در صدر کشورهایی هستند که مجازات اعدام را اجرا می‌کنند.

XS
SM
MD
LG