لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۱

دلار در بازار آزاد ایران به مرز سه هزار تومان سقوط کرد


روند کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد ارز و طلای ایران تا نیمه روز یکشنبه، دوم تیر ماه، نیز ادامه یافت و قیمت فروش دلار مرز روانی سه هزار تومان را شکست و در ساعاتی نیز به زیر این رقم سقوط کرد.
در حالی که در دومین روز کاری هفته، برخی سایت‌ها و صفحات اعلام روزنامه نرخ ارز و طلا در شبکه های اجتماعی اینترنتی قیمت فروش دلار در بازار آزاد ارز را حتی کمتر از سه هزار تومان و در محدود دو هزار و ۹۸۰ تومان تا دو هزار و ۹۷۰ تومان اعلام می‌کردند، خبرگزاری‌های رسمی ایران همچون ایسنا نیز تایید کردند که قیمت فروش دلار به سه هزار تومان رسیده است.

این کاهش قیمتی از بعدازظهر کاری روز یکشنبه روند معکوسی یافت و دلار نتوانست زیر قیمت ۳ هزارتومان را تحمل کند و در پایان روز کاری روز یکشنبه، قیمت دلار یک بار دیگر روی تابلوی صرافان، بالاتر از ۳هزارتومان تثبیت شد.
کاهش ارزش دلار از زمان اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران و پیروزی حسن روحانی در ۲۵ خردادماه آغاز شد و از آن زمان این روند ادامه داشته است، ارزش دلار در بازار آزاد ایران در ده روز گذشته بیش از ۱۰ درصد کاهش یافته است.
آثار روانی ناشی از نتیجه انتخابات برای فعالان بازار به معنای احتمال بهبود روابط ایران با جامعه بین‌المللی بوده که تبعات آن می‌تواند به تعامل سازنده بین ایران و کشورهای غربی بر سر پرونده هسته‌ای ایران و در پی آن کاهش تحریم‌های اقتصادی ایران باشد که به مهم‌ترین مانع بر سر فروش نفت و جریان ورودی ارز به اقتصاد ایران، تبدیل شده است.
در این میان علی فخر موحدی، از فعالان بازار ارز و طلا در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، از تداوم روند نزولی قیمت در بازار آزاد ارز ایران خبر داده و گفته است: «دولت دهم قصد دارد، دولت را با دلار ۲۴۰۰ تومانی به آقای روحانی تحویل دهد.»
به اعتقاد آقای موحدی، «دولت دهم برای آن که یک حرکت مثبت دیگر در کارنامه‌اش داشته باشد، باید تمام تلاشش را بکند که قیمت ارز آزاد در بازار غیررسمی را تا حدودی به قیمت ارز در بودجه مصوب نزدیک کند.»
قیمت ارز در لایحه بودجه امسال حدود دو هزار و ۴۰۰ تومان تصویب شده است. البته این فعال بازار ارز و طلا از چگونگی و راهکار دولت محمود احمدی‌نژاد برای رساندن قیمت دلار به مرز دو هزار و ۴۰۰ تومان سخنی به میان نیاورده است.
هادی کوزه‌چی، مشاور سرمایه‌گذاری نیز در گفت‌وگو با هفته‌نامه «تجارت فردا»، پیش بینی کرده که روند نزولی در این بازار ادامه داشته باشد.
کوزه چی در بخشی از گفت‌وگوی خود، به دو عامل تعیین‌کننده در رفتار این روزهای فعالان بازار ارز اشاره کرده و افزوده است: «فعالان بازار می‌بینند که با توجه به تحولات مثبت سیاسی، احتمالاً رشد قابل توجهی در بازار ارز در ماه‌های آتی رخ نخواهد داد. در نتیجه ارز را به یک دارایی دیگر تبدیل می‌کنند تا سود بیشتری داشته باشند.»

به گفته وی، «عامل دوم این است که با توجه به پیشینه مثبت رییس‌جمهور منتخب در تعامل سازنده با دنیا، مردم حدس می‌زنند که ممکن است گشایشی در بخش دیپلماسی سیاسی و هسته‌ای اتفاق بیفتد و دست بانک مرکزی، قرار است بازتر شود.»
به گزارش فعالان بازار ارز و طلا، این روزها دارندگان دلارهای خانگی از تاثیرگذارترین عوامل بازار هستند که با نگرانی از آینده بازار ارز، حاضر شده‌اند دلارهای خود را با قیمتی کمتر از زمان خرید، عرضه کنند. نگرانی این دسته از عرضه‌کنندگان زیان بیشتر از رهگذر کاهش قیمت‌هاست.
پیش از این محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی، گفته بود، مردم حداقل ۱۸ میلیارد دلار در خانه‌های خود ذخیره کرده‌اند.
افزایش ناگهانی قیمت دلار در دو سال گذشته، صاحبان سرمایه‌های خرد را واداشته بود برای حفظ ارزش دارایی‌های خود، ریال را تبدیل به دلار کنند.
شماری از صاحب نظران، سیاست‌های دولت دهم و افزایش تحریم‌ها را عامل برهم خوردن تعادل در بازار ارز، عنوان می‌کنند.
همزمان با کاهش قیمت دلار در یک هفته گذشته، قیمت طلا و انواع سکه نیز روندی کاهشی داشته است.
گذشته از کاهش قیمت دلار و تاثیر آن بر بازار طلا، کاهش بی سابقه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی نیز از عوامل کاهش قیمت در بازار طلا و سکه است.
همزمانی این دو عامل در بازار طلا، کاهش قیمتی بیشتر از ۱۰ درصد برای انواع مصنوعات طلا در ده روز گذشته را رقم زده است.
قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم روز یکشنبه به یک میلیون و ۱۰ زهرا تومان رسید که در ماه‌های گذشته بی‌سابقه بوده است.
اگرچه در آخرین روز کاری بازارهای بین‌المللی- روز جمعه- قیمت هر اونس طلا با کمی افزایش نسبت به روز پنج شنبه گذشته به یک هزار و ۲۹۸ دلار رسید، اما همچنان قیمت کمتر از ۱۳۰۰ دلار برای هر اونس طلا، به معنای کاهش قیمت طلا و انواع مصنوعات طلا در بازارهای داخلی بود.
دامنه کاهش قیمت طلا به بازار آتی سکه نیز کشیده شد و سرمایه‌گذاران در این بازار نیز، شاهد افت نسبی قیمت‌ها بودند.
XS
SM
MD
LG