لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۷

نخستین زن چینی در راه فضا


لیو ینگ به خاطر آرامشی کم‌سابقه در فرود آوردن اضطراری یک هواپیمای باری نیروی هوایی، در رسانه‌های چینی ستوده شده است
لیو ینگ به خاطر آرامشی کم‌سابقه در فرود آوردن اضطراری یک هواپیمای باری نیروی هوایی، در رسانه‌های چینی ستوده شده است
سرگرد نیروی هوایی «لیو ینگ» می‌رود که اولین فضانورد زن در تاریخ چین باشد. وی قرار است روز شنبه به وسیله موشک «شنژو ۹» راهی فضا شود.

مقام‌های چینی روز جمعه اعلام کردند که لیو، یک زن ۴۳ ساله از استان «هبی» در شمال چین، در مأموریتی به کپسول فضایی «تیان گونگ ۱»، به دو فضانورد مرد می‌پیوندد.

کپسول فضایی «تیان گونگ ۱» اولین آزمایشگاه فضایی چین است که در سال ۲۰۱۱ میلادی در مدار زمین قرار گرفت.

این اولین مأموریت پهلوگیری یک سفینه سرنشیندار چین با کپسول فضایی «تیان گونگ ۱» است.

رسانه‌های دولتی چین گزارش داده‌اند که دو تن از فضانوردان چینی در قالب بخشی از مأموریت ۱۰ روزه خود، در کپسول فضایی به‌سر می‌برند تا سیستم حفظ حیات در آن را آزمایش کنند، در حالی که فضانورد دیگر پس از سپری شدن این مدت نیز در سفینه خواهد ماند.

سخنگوی برنامه فضایی چین «وو پینگ» روز جمعه در یک کنفرانس خبری در «جوکوان» گفت: «این مأموریت، فن‌آوری پهلوگیری دستی را برای اولین بار آزمایش می‌کند و فن‌آوری پهلوگیری خودکار را مورد آزمایش بیشتر قرار می‌دهد. ما کاملاً بررسی می‌کنیم که آیا «تیان گونگ ۱» می‌تواند نیازهای فضانوردان در کارکردها و فن‌آوری مدیریت مجتمع را برآورده سازد؟ این اولین اقدام کشور در فرستادن وسایل و خدمه از زمین به کپسول فضایی خواهد بود».

«وو پینگ» سخنگوی برنامه فضایی چین همچنین نسبت به تدابیر در نظر گرفته شده برای ایمنی اولین فضانورد زن چین ابراز اطمینان کرد: «هم طرح برنامه فضایی و هم ترتیبات مراقبتی در سفینه، شرایط جسمانی زنانه را کاملاً در نظر گرفته‌اند تا سلامتی وی را تضمین کنند».

«لیو ینگ» که طی سه سال گذشته آموزش فضانوردی دیده، در گزارش‌های چینی به خاطر آرامشی کم‌سابقه که در سال ۲۰۱۰ به عنوان یک خلبان در فرود آوردن اضطراری یک هواپیمای باری نیروی هوایی نشان داد، چون یک قهرمان ستوده شده است.

رسانه‌های دولتی چین می‌گویند که وی همچنین تمایل شدیدی به سخنرانی‌های میهن‌پرستانه دارد.

چین برنامه‌هایی را برای اجرای مأموریت‌های فضایی چون فرستادن فضانورد به ماه و احداث ایستگاه فضایی پیشرفته‌تری برای جایگزین کردن «تیان گونگ ۱» تعیین کرده است.

با پرتاب موشک «شنژو ۹» در روز شنبه، چین پس از اتحاد شوروی سابق و ایالات متحده، سومین کشوری خواهد بود که با تکنولوژی خودش، زنی را به فضا می‌فرستد.

چین همچنین سومین کشوری است که ایستگاه فضایی خودش را به کار انداخته است.
XS
SM
MD
LG