لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۱

واکنش صندوق جمعیت سازمان ملل به ادعای دولت ترامپ


تجمع مخالفان سقط جنین در واشینگتن در ماه ژانویه
تجمع مخالفان سقط جنین در واشینگتن در ماه ژانویه

در پی قطع کمک‌ مالی ایالت متحده آمریکا به صندوق جمعیت سازمان ملل، این صندوق در بیانیه‌ای ادعای دولت ترامپ مبنی بر کمک این سازمان به «سقط جنین اجباری و عقیم‌سازی غیرداوطلبانه در چین» را نادرست خواند.

وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه، ۱۴ فروردین‌ماه، اعلام کرد که ایالت متحده کمک‌های مالی خود به صندوق جمعیت سازمان ملل را قطع کرده است.

این وزارتخانه در نامه‌ای به رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، باب کورکر، دلایل قطع کمک مالی آمریکا به صندوق جمعیت سازمان ملل را حمایت این سازمان از مدیریت برنامه‌هایی شامل سقط جنین اجباری و عقیم‌سازی غیر داوطلبانه دانست.

در پاسخ به این ادعا، صندوق جمعیت سازمان ملل در بیانیه روز سه‌شنبه، ۱۵ فروردین، خود آورده است مهم‌ترین وظیفه‌اش این است که بارداری زنان با خواست آنها همراه باشد، زایمان در امنیت اتفاق بیفتد و آینده هر نوزادی تأمین شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در این بیانیه آمده است: حمایت مالی دولت و مردم آمریکا از صندوق جمعیت سازمان ملل در همه این سال‌ها باعث شده که هزاران زن و کودک از مرگ و معلولیت‌های قابل‌ پیشگیری نجات پیدا کنند، به خصوص در دورانی که بحران‌های انسانی به سرعت در جهان در گسترش است.

این نخستین اقدام دولت ترامپ در کاهش کمک‌های مالی ایالات متحده به سازمان ملل به شمار می‌رود.

رئیس جمهور آمریکا ژانویه گذشته اعلام کرده بود آمریکا کمک‌های مالی خود را به نهادها و سازمان‌های بین‌المللی که به سقط جنین کمک می‌کنند، قطع خواهد کرد.

صندوق جمعیت سازمان ملل بدنه اصلی برنامه‌های جمعیت، تنظیم خانواده و بهداشت تولیدمثل در جهان است.

این صندوق با بیش از ۱۵۰ دولت‌ و سازمان‌های غیردولتی آنها همکاری می‌کند.

XS
SM
MD
LG