لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۲

بسیاری از ابرمیلیاردرهای جهان «کمتر از یک درصد» ثروت خود را به خیریه می‌دهند


از راست: جف بزوس، بنیانگذار آمازون؛ بیل گیتس، موسس مایکروسافت و ایلان ماسک، بنیانگذار اسپیس ایکس
از راست: جف بزوس، بنیانگذار آمازون؛ بیل گیتس، موسس مایکروسافت و ایلان ماسک، بنیانگذار اسپیس ایکس

بر اساس بررسی جدیدی که توسط مجله «فوربز» انجام شده است، با وجود افزایش چشمگیر ثروت اکثر میلیاردرهای جهان همزمان با بحران کرونا مبالغی که آن‌ها به امور خیریه اهدا می‌کنند در مقایسه با ثروت‌شان کاهش یافته است.

وبسایت اقتصادی «بیزنس اینساید» با اشاره به این موضوع می‌نویسد افرادی چون جف بزوس، بنیانگذار آمازون یا ایلان ماسک، بنیانگذار و مدیر عامل «اسپیس اکس» در دهه اخیر به دلیل رقابت بر سر ثروت‌شان خبرساز بودند ولی اکنون باید صفت جدیدی برای آن‌ها ساخت که همانا «خسیس‌ترین میلیاردرهای جهان» است.

مجله مالی «فوربز» بر اساس محاسبه ثروت خالص ۴۰۰ میلیاردر بزرگ جهان و رقمی که هر یک از آن‌ها به امور خیریه اهدا می‌کند، این افراد را به پنج دسته تقسیم کرده است: دسته اول کمتر از یک درصد، دسته دوم بین یک تا پنج درصد، دسته سوم بین ۵ تا ۱۰ درصد، دسته چهارم بین ۱۰ تا ۲۰ درصد و بالاخره دسته پنجم بیشتر از ۲۰ درصد از ثروت خالص خود را به امور خیریه می‌دهند.

بنیادهای شخصی و مبالغ مربوط به مدیریت امور خیریه این نوع بنیادها در بررسی مجله «فوربز» محسوب نشده است چون این موارد تحت کنترل کامل فرد اهداء‌کننده هستند و در اساس روشی برای کاستن از مالیات بر درآمد و یا مالیات بر ثروت میلیاردرهاست.

بررسی‌های این مجله نشان می‌دهند که طی سال گذشته از مجموع ۴۰۰ میلیارد بزرگ ۱۵۶ نفر از جمله جف بزوس و ایلان ماسک کمتر از یک درصد از ثروت خود را به امور خیریه اهدا کرده‌اند. این رقم در مقایسه با سال‌های گذشته بی‌سابقه است و در شرایطی اتفاق می‌افتد که ثروت اکثر این افراد همزمان با بحران کرونا در حد چشمگیری افزایش یافته است.

این بررسی در عین حال نشان می‌دهد که میزان کمک شهروندان عادی آمریکا به امور خیریه معمولا بالاتر از یک درصد از دارایی آن‌هاست.

در مقابل «میلیاردرهای خسیس»، تعداد اندکی سخاوت بیشتری نشان داده‌اند. فقط ۱۹ نفر از فهرست ۴۰۰ نفری ابرمیلیاردرها بیش از ده درصد از ثروت خود را به امور خیریه اهدا کرده‌اند.

یک نمونه از آن‌ها مک‌کنزی اسکات، همسر سابق جف بزوس، است که طی سال گذشته حدود ۱۳ درصد از ثروت خود را به نهادهای مستقل که در امور خیریه گوناگون فعالند اهدا کرده است. نکته جالب این است که حتی با این حد از سخاوت، خانم اسکات به نسبت سال گذشته و دوران قبل از بحران کرونا ثروتمندتر است.

ایلان ماسک تابستان امسال ۴۰۰ میلیون دلار به موزه‌های اسمیتسونین، ون جونز و خوزه آندرس در آمریکا اهدا کرد و در راستای تعهد خود به مقابله با گرمایش زمین نیز تاکنون ۸۶۵ میلیون دلار به این عرصه کمک کرده است. ولی این ارقام در مقایسه با ثروت او که بالاتر از ۲۰۰ میلیارد دلار است مبالغ ناچیزی است. علاوه بر اين، نباید فراموش کرد که ثروت آقای ماسک فقط در سال گذشته بیش از ۲۲ میلیارد دلار افزایش یافته است.

وارن بافت، سرمایه‌دار آمریکایی، در فهرست امسال «فوربز» کماکان سخاوتمندترین میلیاردر است. او در ماه ژوئن امسال ۴.۱ میلیارد دلار ديگر از ثروتش در شکل سهام را به امور خیریه اهدا کرد و به این ترتیب مجموع رقم اهدایی او در طول عمرش به ۴۴ میلیارد دلار رسید. او متعهد شده که به مرور نیمی از ثروت خود را خواهد بخشید.

جورج سورس، سرمایه‌دار و خیرخواه سرشناس آمریکایی، از نظر مقایسه ثروت خالص با میزان بخشش در صدر اين فهرست قرار دارد. او تاکنون ۱۶.۸ میلیارد دلار به امور خیریه اهدا کرده که بسیار بیشتر از ثروت هشت میلیارد دلاری اوست.

بر اساس گزارش فوربز، بیزینس اینسایدر و یاهو نیوز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG